پایگاه خبری اوشیدا 16 مهر 1399 ساعت 11:23 http://oshida.ir/vdcjaaea.uqevozsffu.html -------------------------------------------------- عنوان : پیش از تو آب معنی دریا شدن نداشت/پیامد‌های ۵ سال تن دادن به بند‌های FATF -------------------------------------------------- نگاهی به سرمقاله روزنامه های کثیرالانتشار و چاشنی که هر کدام از رسانه های مکتوب به محتوای امروز نشریات اضافه کردند. متن : به گزارش اوشیدا به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛روزنامه ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روزبه بیان دیدگاه ها و نظریات اصلی و اساسی خود می پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می توان آن را سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه ای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقاله های روزنامه های صبح کشور با گرایش های مختلف سیاسی را می خوانید:پیش از تو آب معنی دریا شدن نداشتحسین شریعتمداری در کیهان نوشت:۱- بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری قمری است. چهل روز بعد از شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یارانش. جابر بن عبدالله انصاری صحابه بزرگوار رسول خدا (ص) که در کهنسالی بینایی از دست داده است ، همراه با عطیه عوفی که از تابعین و یکی از شیعیان پاکباخته امیرالمومنین (ع) و از رجال علم حدیث و مفسران قرآن است، در کربلا به زیارت تربت پاک سیدالشهداء و یاران شهیدش آمده اند. ساعاتی بعد کاروان کربلاییان که به اسارت رفته بودند از شام باز می گردند و با جابر و عطیه در سوگ شهیدان کربلا همنوا می شوند... غریبانه می گریند و از ستمی که بر آل الله رفته است به رسول خدا (ص) شکایت می برند. سقف زمان تاریک و ظلمانی است. فرزندان هند جگر خوار، همان که در اُحد از شدت خشم و کینه بر اسلام، سینه حمزه عموی پیامبر خدا را شکافت و جگر او را به دندان کشید، بر منبر رسول خدا (ص) نشسته اند و داعیه خلافت الهی دارند! حرامیان بر کرسی خلافت تکیه زده اند و به قول امیر مومنان علیه السلام، بر اسلام پوستین وارونه پوشانده اند. حال و هوا چنان است که این آیه از سوره روم وصف آن است ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاس و... هیچ کس، حتی در دورترین افق ذهن خویش هم نمی تواند باور کند که این سقف ظلمانی شکافتنی است و سحر در راه است.۲- هزارو سیصد و چند ده سال از آن روز گذشته است.بار دیگر اربعین است. چرخ زمان چرخیده و چرخیده و به دورانی رسیده که عصر خمینی نام گرفته است. دیگر از غربت اسلام و حضور غریبانه آل الله در اربعین سال ۶۱ خبری نیست.ده ها میلیون تن از سراسر جهان به زیارت شهدای کربلا آمده اند. فاصله ۸۵ کیلومتری نجف تا کربلا را با پای پیاده می پیمایند. زن، مرد، کودک، جوان و نوجوان و... امروز آن واقعه که آن روز نشدنی به نظر می رسید اتفاق افتاده است و به قولآلکساندر دوگین نظریه پرداز بلندآوازه روس که سه سال پیش برای مشاهده راهپیمایی عظیم اربعین به عراق و در میان راهپیمایان رفته بود : حادثه پیاده روی اربعین که هر روز ابعاد بین المللی گسترده تری پیدا می کند و از همه ملیت ها و ادیان از جمله مسیحیان در آن شرکت می کنند، مقدمه یک تحول اساسی در مقیاس جهانی است. معتقدم دنیای مدرن با ایدئولوژی لیبرال و سرمایه سالارانه اش به پایان رسیده است و جز بحران آفرینی دستاورد دیگری برای بشریت ندارد و بشر امروز محتاجیک رستاخیز معنوی و الهی است که مایه های آن قویاً در انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی وجود دارد.و به قول مرحوم سلمان هراتی؛پیش از تو آب معنی دریا شدن نداشتشب مانده بود و جرأت فردا شدن نداشت۳- حالا بخشی از گزارش بلند بالای خبرنگار هافینگتون پست که خود در راهپیمایی اربعین ۱۳۹۴ حضور داشته است را بخوانید:یک بخش از این مراسم سوگواری که هر مشاهده کننده ای را بهت زده می کند دیدن این صحنه است که هزاران چادر که آشپزخانه موقت هستند توسط روستاییان منطقه در کنار مسیر زائران برپا شده است. گردانندگان موکب ها، جلوی زائران را می گیرند، با آنها راه می روند و از آنها خواهش می کنند که دعوت آنها را بپذیرند که اغلب شامل یک مجموعه کامل از خدمات مناسب برای پادشاهان است؛ در ابتدا پاهای شما ماساژ داده می شود، سپس غذای گرم و خوشمزه تعارف می کنند و بعد از آن از شما دعوت می شود که استراحت کنید، در حالی که لباس های شما شسته و اطو زده می شود و بعد از بیداری به شما بازگردانده می شود و البته همه این کارها رایگان و با مهربانی صورت می گیرد.یکی دیگر از خبرنگاران آمریکایی بعد از حضور در راهپیمایی اربعین، طی یادداشتی به کینه توزی تروریست های وحشی داعش علیه شیعیان و دشمنی عمیق آنان با ایران اسلامی که خاستگاه انقلاب است اشاره می کند و با شرح آنچه در راهپیمایی اربعین دیده است نتیجه می گیرد که به ریشه و خاستگاه تروریست های تکفیری داعش پی برده است. می نویسد؛اگر دنیا حسین، پیامش و جان نثاری اش را شناخته بود، همه می توانستند ریشه های باستانی داعش را پیدا کنند و بفهمند که عقیده این گروه برای مرگ و نابودی از کجا سرچشمه می گیرد. قرن ها پیش بود که بشریت در کربلا بنیانگذاری وحشیگری و جنایت را شاهد بود. وحشیگری و جنایتی که در قتل حسین خلاصه شده بود. این اتفاق مواجهه ظلمت مطلق با نور درخشان بود. مقابله فساد با فضیلت. از این روست که روح حسینتا به امروز زنده مانده است و حضورش با تمام جنبه های زندگی این افراد گره خورده است... و هیچ تحریم رسانه ای نمی تواند نور او را خاموش کند. حسین کیست؟ سؤالی با این عمق که می تواند باعث شود افراد دین خود را تغییر دهند و تنها زمانی می تواند پاسخ داده شود که شما با پای پیاده به حرم حسین رفته باشید.۴- این مقایسه میان مدیریت انبوه جمعیت در راهپیمایی اربعین با مدیریت های مشابه دیگر، حتی انواع بین المللی آن نیز خواندنی است. مخصوصاً آنکه به مصداق بهتر آن باشد که سرّ دلبران ... گفته آید در حدیث دیگران این مقایسه از سوی رسانه ها و مراکز غربی صورت پذیرفته باشد. بخوانید؛هافینگتون پست در ادامه همان گزارش می نویسد: پس از زلزله هائیتی، اتحادیه جهانی غذا با همکاری و حمایت جهانی و در بهترین حالت توانست به ۵۰۰ هزار نفر غذارسانی کند. ارتش ایالات متحده عملیات متحدی را به راه انداخت و منابع گوناگونی از آژانس های فدرال را به خدمت گرفت و در نهایت اعلام کرد که در طی گذشت ۵ ماه از این فاجعه انسانی 4/9 میلیون غذا به دست زلزله زدگان رسیده است حالا این را مقایسه کنید با بیش از ۵۰ میلیون وعده غذایی در هر روز در اربعین، که برابر است با ۷۰۰ میلیون وعده غذایی برای زائران در طی این مدت از زمان، که تماماً نه به وسیله ایالات متحده و خیریه های جهانی بلکه به وسیله کارگران فقیر و کشاورزانی که در طی سال کار می کنند تا بتوانند رضایت زائران را جلب کنند فراهم می شود.۵- امسال اما، انتشار ویروس منحوس کرونا، میلیون ها جان شیفته را از حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین باز داشته است. در آن سو، مانند همه سال های قبل، قطعه ای از بهشت شکل گرفته است، در این سوی اما، عاشقان حضرتش قرار از کف داده اند و چشم ها با نگرانی به آن سوی دوخته و گریانند. حال و هوای مومنان پاکدلی که برای شرکت در جهاد نزد پیامبر خدا(ص) آمده بودند ولی رسول خدا(ص) زاد و توشه و لوازم سفر برای آنها را نداشت و آنان در حالی که چشمانشان از اندوه اشکبار بود بازگشتند الَّذِینَ إِذَا مَا أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُکُمْ عَلَیْهِ تَوَلَّوْا وَأَعْیُنُهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا یَجِدُوا مَا یُنْفِقُونَ (آیه ۹۲ سوره مبارکه توبه).در بازگشت امیرالمومنین (ع) از جنگ جمل، یکی از یارانش عرضه داشت؛ برادرم خیلی مشتاق بود که در این جنگ در رکاب شما حضور داشته باشد. حضرت پرسیدند: آیا خواست و اراده برادرتان با ما بود؟ عرض کرد؛ آری ای امیر مومنان.حضرت فرمودند: برادرت در این لشکر حضور داشته است و همه کسانی که خواست قلبی و اراده شان با ما بوده است. در این لشکر افراد و گروه هایی حضور داشته اند که هنوز به دنیا نیامده اند(نقل به مضمون از خطبه ۱۲ نهج البلاغه ).چند روز پیش، حضرت آقا که امیر قافله اند و خود از ترغیب کنندگان مردم به حضور در پیاده روی اربعین حسینی اند، به دلیل موجه انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت زائران، مشتاقان حضرتش (ع) را به حضور در خانه و زیارت از دور دعوت فرمودند و... هرچه آن خسرو کند، شیرین بود.نسخه یکسان برای دستمزد کنار گذاشته می شود؟مهدی حسن زاده در خراسان نوشت:روز گذشته معاون وزیر کار از بررسی تعیین حداقل مزد کارگران به صورت منطقه ای خبر داد. اقدامی که می تواند اثرات مهمی بر بازار کار و رونق فعالیت ها در مناطق دوردست داشته باشد.طی سال های گذشته به ویژه سال قبل در روزهای منتهی به تعیین دستمزد در اسفند ماه، بحث تعیین دستمزد به صورت منطقه ای مطرح می شد ولی به نتیجه نمی رسید اما این بار بحث درباره تعیین دستمزد به صورت منطقه ای زودتر در دستور کار قرار گرفته و بعید نیست به تعیین دستمزد سال آینده برسد.واقعیت این است که دوران برنامه ریزی یکپارچه برای همه افراد و همه مکان ها و همه مشاغل به سر آمده است.سیاست گذار در مواجهه با پیچیدگی های پیش رو سعی می کند از یک نسخه یکسان برای همه موارد استفاده کند. به عنوان مثال زمانی که نرخ ارز افزایش می یابد، ابتدا اعلام می کند که به همه مصارف ارز 4200 تومانی می دهد ولی پس از بروز مشکلات، به تدریج نسخه یکسان ارز 4200 به نسخه متنوعی تبدیل می شود که در آن نرخ ارز 4200 صرفا برای کالاهای اساسی اختصاص می یابد و برای واردات دیگر کالاها از ارزی با قیمت متفاوت استفاده می شود. موارد دیگر از این قبیل هم وجود دارد که نشان می دهد سیاست گذار برای راحت تر کردن کار خود بدون توجه به تفاوت های منطقه ای و محلی و صنفی، یک دستورالعمل یکسان را برای همه صادر می کند.با این حال ادبیات آمایش سرزمینی که طی دهه های گذشته در دنیا رواج یافته است، مبتنی بر این دیدگاه است که تصمیم گیری درباره هر پدیده و هر منطقه باید متناسب با قابلیت های همان بخش باشد.بازار کار به ویژه در بخش خصوصی، بخشی از این تفاوت را در قالب حقوق بیشتر برای نیروی متخصص تر و مزایای بالاتر برای نیروی کار مستقر در شهرهای بزرگ فراهم می کند ولی واقعیت این است که بخش عمده نیروی کار از جمله کارگران ساده با نسخه یکسان تعیین دستمزد سالانه مواجه می شوند. این در حالی است که هزینه های زندگی در گران ترین و ارزان ترین مناطق کشور تا 3.5 برابر متفاوت است.چنان که مرکز پژوهش های مجلس خط فقر در تابستان سال 97 برای خانوار 4 نفره در 9 منطقه کشور شامل 4 منطقه شهری و 5 منطقه روستایی را بین 781 هزار تومان تا 2 میلیون و 728 هزار تومان محاسبه کرده است. با فرض ثابت ماندن این تفاوت، در عمل وضعیت هزینه های زندگی بین بخش های مختلف کشور بسیار متفاوت است و نمی توان با تعیین یک نرخ ثابت برای دستمزد سراغ همه کارگران رفت.تعیین نرخ دستمزد پایین تر برای مناطق روستایی و شهرهای کوچک در عمل موجب می شود که بخشی از فعالیت ها، به ویژه فعالیت هایی که سهم دستمزد در هزینه تمام شده آن زیاد است، به این مناطق منتقل شود. به این ترتیب ضمن کاهش بار سنگین فعالیت های اقتصادی در شهرهای بزرگ، هزینه تمام شده برای کسب و کارهای موجود در شهرهای کوچک و روستاها کمتر می شود و قابلیت رقابت بالاتری در مقایسه با کسب و کارهای رقیب در شهرهای بزرگ خواهد داشت.قاعدتا دستمزد منطقه ای تبعاتی را نیز ممکن است به دنبال داشته باشد که طراحی مدلی مناسب و منطقی برای آن می تواند از تبعات آن بکاهد و منافع آن را افزایش دهد. برخی افراد از احتمال مهاجرت کارگران از شهرهای کوچک به روستاها برای کسب دستمزد بیشتر ابراز نگرانی کرده اند. در این باره تعیین فاصله منطقی بین دستمزد مناطق می تواند چنین پدیده هایی را کاهش دهد و افراد را در شرایط هزینه - فایده فعالیت در شهرهای بزرگ و کسب دستمزد بیشتر و تحمل هزینه های سنگین تر زندگی و فعالیت در شهرهای کوچک تر و کسب دستمزد کمتر در ازای هزینه های سبک تر زندگی، به سمت گزینه دوم هدایت کند.در هر صورت نظام تعیین دستمزد با طراحی یک لباس واحد بر تن همه بخش ها عملا موجب نبود توازن در اقتصاد شده است.بسیاری از کسب و کارها در شهرهای کوچک که کارگران به دلیل هزینه های کمتر به دریافتی کمتر نیز قانع اند، برای پرداخت دستمزدی بیشتر در عمل قانون کار و حمایت های بیمه ای از کارگران را دور می زنند. در نقطه مقابل نیز بسیاری از کارگران در شهرهای بزرگ مجبورند به حداقل دستمزدی اکتفا کنند که پاسخ گوی هزینه های سنگین زندگی در این شهرها نیست. بنابراین حتما باید در تعیین دستمزد یکسان برای همه مناطق تجدیدنظر کرد.پیامد های ۵ سال تن دادن به بند های FATFمحمد اسماعیلیپنج سال از پذیرش ۴۱ ماده الزام آور موسوم به اکشن پلن FATF توسط علی طیب نیا وزیر وقت اقتصاد کشور آن هم بر خلاف روند قانونی مورد تأکید در اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی می گذرد و طی این مدت نه تنها مشکلات اقتصادی، تجاری و معیشتی کشور کاهش پیدا نکرده، بلکه میزان و سطح آن به شکل خیره کننده ای افزایش یافته است.بعد از تعهد وزیر اقتصاد کشور، FATF در بیانیه ژوئن همان سال خود، در برابر تعهدات عینی و قطعی دولت به اجرای جامع توصیه های کارگروه ویژه اقدام مالی و اجرای کامل برنامه اقدام، به صورت مبهم اعلام می کند در صورت اجرای برنامه اقدام، گام بعدی را بررسی خواهد کرد. از آن تاریخ به بعد FATF خواسته های متعددی از ایران مطرح کرد، از جمله اینکه تا ژوئن ۲۰۱۸ قطعنامه ۱۲۶۷ و قطعنامه های بعد از آن را اجرا کند، تا ژانویه ۲۰۱۸ تبصره ۲ ماده ۱ قانون تأمین منابع مالی تروریست را حذف و لوایحی مانند CFT و پالرمو را در نهاد قانونگذاری داخلی تصویب و اجرا کند.دولت ۳۷ بند از ۴۱ بند مورد اصرار FATF را به صورت محرمانه اجرا کرد و نتیجه مشترک آن با برجام گرانی، رکود، تورم، بیکاری، مسدود شدن فراگیرتر روابط مالی و بانکی، فروش نزدیک به صفر نفت، شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی که تحریم های بین المللی را دور می زدند و اثرگذارتر کردن محدودیت های بین المللی توسط غرب است؛ نتایجی که امروز تلاش می شود به پای اصل نظام و نه ناتوانی و فقدان کارایی یک جریان سیاسی گذاشته شود.این ها تنها بخشی از پیامد ها است وعواقب حقوق و سیاسی آن همچنان می توانست پابرجا باشد چرا که در صورت تصویب لوایح چهارگانه مربوط به FATF ایران مجموعه تعهداتی را می پذیرد که هر کدام از آن ها هزینه های فراوانی را به دنبال دارد، به عنوان نمونه در توصیه نامه شماره ۷ این کارگروه اشعار می شود: در اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با پیشگیری، مبارزه و توقف اشاعه سلاح های کشتارجمعی و تأمین مالی، کشور ها باید تحریم های هدفمند را به اجرا بگذارند. اعضا باید در راستای اختیارات شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت فصل هفتم منشور ملل متحد عمل کنند. دارایی متهمان باید بدون تأخیر مسدود شود و هیچ گونه دارایی دیگری به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار آن ها قرار نگیرد. تعدادی قابل توجهی از شخصیت های حقوقی و حقیقی ایرانی در لیست تحریم های سازمان ملل و لیست SDN امریکا است که دولت و دستگاه های مربوطه موظف به تحریم این افراد هستند و در صورت عدم تبعیت پیامد های سنگینی را باید پرداخت کنند.یا در توصیه نامه شماره چهار، طبق بند های ۱۷ و ۱۱ اکشن پلن، اعضا باید کشور های حاضر در لیست SDN را از نظر مالی تحت فشار قرار داده، دارایی افراد مندرج در این لیست را مسدود و به دادگاه های امریکا استرداد کنند!FATF برای تحمیل لوایح چهارگانه خود به ایران وجهت پیشبرد بیشتر اهداف خود شش بار در بیانیه های جداگانه به ‏تمدید های پیاپی جهت تعلیق اقدامات تنبیهی علیه کشورمان روی آورد، اما در نهایت با بازگشت نام ایران به لیست سیاه FATF در نشست اسفندماه ۹۸، FATF از کشور های عضو خواست تا بقیه اقدامات مقابله ای را نیز علیه ایران اعمال کنند. این در حالی است که رکود، گرانی، بیکاری، تورم و انبوهی از مشکلات داخلی کشورمان از سال اواخر سال ۹۶ رشد فزاینده ای به خود گرفت و قبل از اسفندماه سال گذشته اقتصاد داخلی ضربات جبران ناپذیری دید به طوری که از سال ۹۶ تا اسفند سال گذشته نرخ دلار تا چهار برابر افزایش یافت. البته بسیاری معتقدند مشکلات داخلی ۹۶ تا ۹۸ یک پازل روانی- سیاسی با هدف تحمیل FATF به نظام با ایجاد نارضایتی های عمومی و انعطاف حاکمیت سیاسی کشور در برابر خواسته های غرب است، پازلی که مشابه آن قبل از مذاکرات هسته ای با غرب تکرار شد.امروز بعد از گذشت پنج سال از پیامد های گسترده پذیرش اکشن پلن FATF توسط دولت، برخی از سیاستمداران علت تامه مشکلات کنونی را عدم تصویب چهار لایحه باقی مانده FATF می دانند، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت وگویی اظهار می کند: درخصوص FATF در برابر مردم ایران سربلند هستم که بگویم استیضاح و حتی سؤال قوه قضائیه را به جان خریدم و گفتم FATF باید امضا و تصویب شود و نباید منافع اقتصادی برخی که منفعت می برند از خودتحریمی کشورمان بر منافع ملت مظلوم ایران ارجحیت پیدا کند. قاطعانه می گویم که عده ای با برنامه های شوم علیه FATF سمپاشی می کنند و دروغ می گویند. جامعه ایرانی در دو انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ به این امید که بخشی از مشکلات کنونی کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی مرتفع شوند رأی قطعی و نه مشروط به دولت کنونی دادند و علت آن شعار های قطعی بود که در مناظرات انتخاباتی گفته شد و شعار های انتخاباتی که تحقق آن هیچ گونه پیش شرطی نداشت.اما امروز جامعه مشاهده می کند که نه تنها کف شعار های انتخاباتی رنگ تحقق به خود نگرفته است بلکه وخیم تر نشدن اوضاع داخلی کشور مشروط به پذیرش مطالباتی می شود که می تواند حتی امنیت کشور را به دلیل حفره های حقوقی-اقتصادی موجود در لوایح چهارگانه به مخاطره بیندازد. فقدان پاسخگویی مناسب به مطالبات حداقلی جامعه و تقصیرتراشی از دیگران و حتی کشیدن انگشت اتهام به سمت اصل نظام به دلیل عدم پذیرش لوایح چهارگانه نه تنها می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به افکار عمومی جهت مشارکت در انتخابات آتی وارد کند و اعتماد عمومی را با تهدیدات جدی تر مواجه کند.اربعین متفاوت اما باشکوهآیت ا... هاشم زاده هریسی در آرمان نوشت:با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور ما، همه امیدواریم که اربعین حسینی امسال باشکوه تر، موثرترین، غمگین تر و اثرگذارتر از همه اربعین های سال های گذشته برگزار شود. مردم ما تشنه هستند و ما به مراسمات باشکوه اربعین و راهپیمایی ده ها میلیون نفری عادت کرده ایم.مراسم اربعین در کشور ما نهادینه، فراگیر و بین المللی و موجب آرامش فکری ملت ایران شده است. دیدن این مراسم حتی در تلویزیون، آرامش به همه مردم می بخشد، اما شرایط متفاوت امسال با دلتنگی برای عزاداران همراه است و باعث می شود با سوز و غم بیشتری به اربعین توجه کنیم. اگر مردم به مراسمات سال های گذشته نگاه می کنند، غم این روز بر ملت ایران مستولی می شود و قدر این مراسم باشکوه و معنوی را بیشتر از همیشه می دانیم.موضوع دوم اینکه، الحمدا... یک مهارت و قدرتی در میان شیعیان و امت امام حسین (ع) و مخصوصا در مداحان و هنرمندان ایرانی وجود دارد که عزاداری به شکل و شیوه جدیدی را با توجه به شرایط روز کشور می آفرینند. زمانی که نمی توانیم مراسم عزاداری را به شکل و شیوه سال های گذشته انجام دهیم و به آن دسترسی نداریم، خیلی زود مراسم جدید و آبرومندی را جایگزین آن می کنند. مساله سوم در اخلاص، عشق و پایبندی به اسلام است که باید از یک سو سلامت مردم حفظ شود، در عین حال با عزاداری برای سرور و سالار شهیدان، عشق و ارادت مان را به اهل بیت نشان دهیم، به طوری که خلاف شرع نباشد و در عین حال زیانی برای مردم نداشته باشد. وقتی ما این موضوعات را رعایت می کنیم، پروردگار عالم، امام حسین(ع) و یارانش به ملت ایران توجه بیشتری می کنندو موضوعاتی را به ما القا خواهند کرد که بهتر از گذشته بتوانیم مراسمات را به شکل آبرومندانه تری برگزار کنیم. امیدواریم مراسم اربعین امسال، مانند مراسم تاسوعا و عاشورا که با وجود همه مشکلات، شیوع کرونا، باشکوه برگزار کردیم و موجب حیرت جهانیان شدیم، این مراسم را نیز با اولویت سلامت جامعه باعظمت تر برگزار شود. اطمینان دارم اربعین امسال با وجود همه سختی ها و دشواری های جامعه در مواجهه با شیوع این ویروس، باشکوه تر برگزار خواهد شد و تعطیلی مراسم اربعین در میان ملت ما معنایی ندارد، بلکه اربعینی را می بینیم که مانند سال های گذشته است، اما به شکل دیگری که آسیب به خودمان و دیگران وارد نشود؛ چون اگر برای یک نفر زیان بار باشد، ثواب عزاداری میلیون ها نفر از بین خواهد رفت. بی تردید سلامت انسان ها و شیعیان امام حسین (ع) از همه چیز برای اسلام مهم تر است.امام حسین (ع) راضی نیست که برای او عزاداری کنیم ولی در عین حال بیمار شویم، ایشان رضایت ندارند که فردی در سراسر این کره خاکی، به کرونا مبتلا شود. اصل مراسم اربعین امسال، بر سلامتی امت اسلام است و امیدواریم نزد امام حسین (ع)، شهدا و اسیران کربلا، خجل و شرمنده نشویم، بلکه سرافراز و با ثواب بیشتر به خودمان افتخار کنیم که بدون هیچ مشکلی برای مردم عزادار، اربعین امسال را باشکوه تر از گذشته برگزار کردیم. ان شاءا... به برکت اربعین حسینی، سایه این ویروس منحوس از سر تمام مردم ایران، بلاد شیعیان امام علی (ع) و سراسر جهان کم خواهد شد و باید در این روز عزاداران، این خواسته را از پروردگار متعال و امام حسین (ع) که رحمت العالمین است، تمنا کنند و در عین حال شفای بیماران را از امام سوم شیعیان بخواهند.نشد که پر بزنم عشق آن حوالی راابتکار در ستون سرمقاله هایش نوشت:این فصل را با من بخوان باقی فسانه است، این فصل را بسیار خواندم، عاشقانه است. حکایت شیعه و حسین(ع)، حکایتی است از جنس یک قصه نیست قصه عشق و وین عجب، کز هر زبان که می شنوم نامکرر است. حکایت دلدادگی و دلسوختگی است.حکایت دست های عاشقی است که به نوای باز این چه شورش است که در خلق عالم است به شور بالا می روند و پایین می آیند و بر سینه می نشینند. داستان دست هایی است که با نوحه بزن بر سینه و بر سر خاک فراق یار بر سر می ریزند. رد این داستان عاشقانه، از دهه محرم چنان به چله اربعین می رسد که قدم های عاشقان کوی یار، سختی راه به جان می خرند تا وصال معشوق بازستانند و یادآور شوند که کاش بودیم و اگر دیر آمدیم به کوی تو، اما آمدیم، دل گذاشتیم و جان به گرو نهادیم تا اگر باز هم ظلمی بود، اگر حق فراموش شد و باطل صحنه جامعه را فرا گرفت و اگر جهل در جامعه جایگزین عقل شد، به میدان بیایند و راه معشوق را نه به عمل که به قدم ادامه دهند.اما حکایت تاسوعا و عاشورا، اربعین و تمام این دست ها و پاهای شور گرفته به دل های عاشق، تنها حکایت شور نیست؛ شور تنها بی‫شعور، تب تندی است که زود به عرق می نشیند. حسینی بودن به دل هست، اما به عقل هم هست. اگر عاشق تنها به شور قدم بر دارد، چه بسا مخاطب ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی، کاین راه که می روی به ترکستان است باشد. قدم در راه کوی معشوق شور می خواهد و قدم در راه عمل به طریق معشوق شعور.امسال نه دژخیمی که چهل سال پیش، خون عاشقان حسین و راهیان طریق حسین را بر خاک ریخت و راه کربلا بست، که ویروسی موذی تر و قصی تر، راه بر زائران کوی حسین بسته است.فرق اما این است که اگر آن روزها عرصه تقابل خاکریز بود و ماسک های ضد سلاح شیمیایی، امروز خانه است و ماسک های سه لایه کاغذی. شور حسینی به دل هوای قدم های اربعینی می دهد، اما امسال شعور حسینی می گوید که باید به جای بردن تن به خانه یار، قلب را خانه یار کرد و در خانه نشست و از یار گفت و شنید و خواند و فکر کرد؛ طواف کعبه دل کن اگر دلی داری، دل است کعبه معنی تو گل چه پنداری.کرونا شاید اربعین امسال را از عاشقان حسین گرفت، اما کربلا را و اربعین را به اندازه تک تک زائران دلسوخته بازمانده از کوی یار، در پهنه گیتی تکثیر کرده است. امروز جهان همه حسینیه عزای حسین است. دلتان را خانه او کنید، مصفا کردنش با او. دلتان پر از شور و سرتان پر از شعور حسینی، به امید اربعینی که باز راه خانه یار باز شود.انتهای پیام/ک