ماه رمضان، ضیافت بندگی؛

ماه رمضان؛ فرصتی طلایی برای شروع دوباره زندگی است/ تمركز بر تغذيه سالم؛ تضمین کننده سلامت جسم و روح

5 ارديبهشت 1401 ساعت 14:41

ماه رمضان علاوه بر فضیلت معنویی که برای روزه داران به همراه دارد، تاثیر بسزایی در سلامت جسمی و روحی افراد می گذارد.


به گزارش اوشیدا، در گفتگو با عصر هامون در ماه مبارک رمضان روزه گرفتن علاوه بر اثرات معنوی، اثرات جسمی بسیار ارزشمندی دارد؛ زمانی می توان از تاثیر مثبت روزه بهره مند شد كه تغذیه در این ماه منطبق با یک رژیم متعادل و متنوع باشد، به طوری كه سبب كاهش بیش از حد وزن بدن نشود.

تقویت سیستم ایمنی با روزه داری صحیح

منصور کرجی بانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به فواید روزه داری برای سلامت بدن، گفت: روزه داری علاوه بر اینکه یک فریضه الهی است یک تمرین خوب برای بدن به شمار می رود.

وی افزود: ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای زدودن مواد اضافی از بدن است، در این بین روزه داری صحیح کمک زیادی به پاکسازی بدن می کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: در تمام ادیان به نوعی به روزه داری تاکید شده، زیرا فواید و محاسنی به دنبال دارد و اگر روزه داری خوب انجام شود یک فرصت مناسب برای بدن بوده؛ چنان که در علم نوین ثابت شده بدن با توان سازش می تواند خود را با حداقل وضعیت وفق دهد.

وی تاکید کرد: یک گرسنگی طولانی مدت برای روزه دار فرصتی است تا علاوه بر نیایش، بتواند با محدودیت هایی که وجود دارد خود را برای سوخت و ساز متابولیسمی به لحاظ فیزیولوژیکی آماده کند، و با حداقل برنامه های غذایی خود را وفق دهد.

کرجی بانی ادامه داد: روزه داری بدن را مقاوم می کند، در علم نوین با افزایش سیستمی بدن و کاهش استرس این قضیه مطرح می شود، همچنین باعث کاهش واکنش های التهابی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: روزه داری مقاومت غذایی را نسبت به کم غذایی و بی غذایی به تدریج افزایش می دهد، و این یک تمرین است تا بدن مواد زاید را حذف و به سمت سلامتی سوق یابد.

روزه داری صحیح به پاکسازی بدن کمک می‌کند

مسعود فیروزکوهی یکی دیگر از کارشناسان تغذیه در اینباره گفت: روزه داری صحیح که با کاهش مقدار مصرف غذا همراه باشد، ثمراتی چون کم شدن چربی های ذخیره، میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد، البته به این شرط که برنامه غذایی منظمی برای افطار و سحر تنظیم شود.

وی افزود: باید توجه داشت که در ماه مبارک رمضان در مجموع نسبت به ماه های دیگر باید ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر غذا بخوریم تا فـواید جسمانی روزه محقق شود، در این صورت، هم احسـاس گرسنگی و رنج گرسنگان را مجدد به خاطر می آوریم و هم می توانیم هزینه صرفه جویی بابت کاهش مصرف مواد غذایی را در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

فیروزکوهی اضافه کرد: هر فردی با توجه به وضعیت جسمی خود (لاغر، چاق، پیر، جوان و بیمار) بر اساس رژیم غذایی می تواند یک ماده غذایی را کمتر، بیشتر یا از جایگزین های آن استفاده کند، باید توجه داشت که برنامه غذایی، فرد را دچار کاهش یا افزایش وزن شدید نکند، البته برای افرادی که اضافه وزن دارند این ماه بهترین فرصت برای پیروی از دستور غذایی سبک و کم کالری برای کاهش وزن و بهبود وضعیت است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 74326

آدرس مطلب: http://oshida.ir/vdcb0fbz.rhba5piuur.html

اوشیدا
  http://oshida.ir