نقاط خطرزا در سیلاب محتمل سال ۱۳۹۸
22 دی 1398 ساعت 8:36
پلهای غیراستاندارد، فاقد توان عبوردهی حجم آب مورد انتظار بر روی جادهی بنجار- دوستمحمد که بر روی کانال نیاتک بسته شده است.
به گزارش پایگاه خبری اوشیدا ؛ عباس نورزائی کارشناس ارشد مدیریت روستایی طی یادداشتی نوشت:
کانال نیاتک که از شاخهی سیستان در محلی به نام حسینکی، منشأ دارد، در طرح ساماندهی و مهار سیلابها، به عنوان یک سرریز کاهندهی حجم ورودی به قسمت سراب سد زهک، پیشبینی و اجرا شده است و پس از گذشتن از کنار شنزار وسیع ۱۶ هزار هکتاری و تلماسهای زاهدانکهنه و بیبیدوست به حواشی منطقهی ادیره و شندک میرسد و سپس از محل روستای کیانآباد وارد عرصهی دریاچهی هامون میشود.
با توجه به مسیر عبور این کانال که کلاً در مسیر بادکندها و تونلهای باد قرار دارد، خطرناکترین مسیر از حیث میزان بارگذاری سیلاب میباشد. اولاً دیوارههای این کانال در خیلی از نقاط به صورت اساسی ساخته نشده است. ثانیاً در نقاطی توسط افراد، دستکاری و تخریب شده است. ثالثاٌ پلهای عبوردهنده در تقاطع سه جادهی مهم آسفالته، با میزان عبوردهی آب مورر انتظار، همخوانی ندارد بلکه بسیار کم است و سیلاب پشت این پلها تجمع یافته و به دیوارههای کناری فشار وارد کرده و موجب پارگی میشود. اگر دیوارهها از سمت شرق دچار پارگی شود، اراضی کشاورزی، تأسیسات عمران روستایی و مساکن مردم در روستاها، دچار خسارت و تخریب میشوند. اما اگر جناح غربی این کانال دچار پارگی شود، به دلیل شیب طبیعی زیاد به سمت شهر زابل، ابتدا فرودگاه و سپس کل شهر زابل، در معرض خطر قرار میگیرد.
بنابراین کل مسیر کانال که تلماسهها در آن تجمع یافته است باید مورد بازبینی و ترمیم و اصلاح قرار گیرد. اقدامات پدافند غیرعامل در مورد احتمال نزدیک شدن سیلاب به فرودگاه و همینطور شهر زابل، پیشبینی شود.
پلهای غیراستاندارد، فاقد توان عبوردهی حجم آب مورد انتظار بر روی جادهی بنجار- دوستمحمد که بر روی کانال نیاتک بسته شده است، برای عبوردهی آب، بازبینی، ترمیم و اصلاح شود.
پلهای غیراستاندارد، فاقد توان عبوردهی حجم آب مورد انتظار بر روی جادهی زابل- دوستمحمد که بر روی کانال نیاتک بسته شده است، برای عبوردهی آب، بازبینی، ترمیم و اصلاح شود.
پلهای غیراستاندارد، فاقد توان عبوردهی حجم آب مورد انتظار بر روی جادهی ادیمی- خمر که بر روی کانال نیاتک بسته شده است، برای عبوردهی آب، بازبینی، ترمیم و اصلاح شود.
در قسمت انتهایی این کانال که سیلاب وارد دریاچه می شود، داخل دریاچه نیز، تا حدودی مسیر آب باز شود تا مکش لازم برای ورود سیلاب به دریاچه تسهیل شود.
در سنواتی که سیلابهای مهیب داشتهایم، سیلاب از بالادست، یعنی از خورد(قوسفرسایشی) شهرستان احمدعلیخان در شهرستان زهک، وارد اراضی کشاورزی شده و نهایتاً بیشترین فشار آن در جناحین کانال اصلی بنجار، نمایان بوده است. دیوارههای این کانال از حوالی روستای ژالهای به بنجار و سپس به گلمحمدبیک تا ادیره و چهرک، باید بازبینی،لایروبی، ترمیم و اصلاح شود.
اگر از جناح شرقی پاره شود، شهر بنجار و اگر از جناح غربی پاره شود، ایستگاه رادیو زابل و سپس کل شهر زابل، به زیر آب خواهد رفت.
در حواشی کنگمزار، و کنارههای پل نُهراب، سابقهی سیلبردگی دارد. باید مسیر لایروبی شود و دیوارههای رودخانه، بازبینی، ترمیم و تقویت شود.
از ابتدای دلتای لورگباغ، کنار پل قرآن، به سمت روستای ناصرآباد:
سابقهی سیلبردگی وجود دارد و در ادامه نیز خصوصاً در دیوارههای همجوار روستاهای سهراب شیخی، محمدآباد لورگباغ(ده دراز) و روستای لورگباغ، در معرض خطر هستند که شهرک گلخانی را تهدید میکند. بنابراین باید بازبینی، ترمیم و تقویت و اصلاح قرار گیرند.
ادامهی انهار منشعبه از شاخهی لورگباغ به سمت رونگدومکه و هامونک:
در بستر دریاچه که متعلق به سلطانسارانی، رونگ حاجحسین، دوازدهسهمی و ... میباشد باید لایروبی شود و حجم مکش سیلاب، افزایش یابد.
از ابتدای دلتای لورگباغ تا محل اتصال دایک حاشیهی دریاچه، بازبینی و مسیرش لایروبی شود.
کد مطلب: 68874
آدرس مطلب: https://www.oshida.ir/vdcc04qe.2bq4m8laa2.html