یادداشت/ عباس نورزایی:
اسلامْمالی، بر وزن ماست مالی کردن نظام بانکداری غربی/اگر ذبح شرعی خوک، گوشتش را حلال می کند، این نظام بانکداری هم اسلامی میشود
25 آذر 1396 ساعت 9:15
اگر ذبح شرعی خوک، گوشتش را حلال می کند، این نظام بانکداری فعلی کشور هم اسلامی میشود.
به گزارش پایگاه خبری اوشیدا؛ با عنوان به اصطلاح «پیش کسوت جهادسازندگی»، به دعوت حوزه نمایندگی ولیفقیه در وزارت جهادکشاورزی، به یازدهمین همایش فرهنگ و مدیریت جهادی در مشهد دعوت شده بودم، خداوند توفیقی داد تا ضمن بهره برداری از این همایش، دیدار یاران زنده مانده دوران جهاد در سه جبهه دفاع مقدس، سازندگی روستاها و جهاد با نفس، از موهبت زیارت آقا علی ابن موسی الرضا (ع) نیز بهره مند شوم.
همایش خوبی بود، پیش کسوتان جهادی همراه با جوانانی که به تازگی پا در همان رکاب گذاشته اند، توأمان در این همایش حضور یافته بودند و این ابتکار خوبی بود.
مطالب، مقالات، الگوهای کاربریِ ارائه شده، عالی بود، اما یکی از حضرات علمای محقق، مبحثی در خصوص«نظام بانکداری کشور» داشتند و از یک واژه ای برای تفهیم و تدقیق مطلب استفاده کردند که برایم جالب بود و به فهم حقیر، لُبِّ مطلب را با همین واژه ادا فرمودند.
گاه استفاده از یک واژه ی درست و عمیق، به اندازه ساعت ها سخنرانی و مصرف انرژی و یا کتاب ها نوشته، کار تفهیم را ساده و راحت می کند.
این عالم گفت که نظام بانکداری ما همان نظام بانکداری غربی است که محور قرار گرفته و «اسلامْمالی» شده است نه اینکه «اسلامی» شده باشد.
در اسلام، پول باید در تولید به کار برده شود و بازخوردش فقط تولید کالا و خدمات باشد، نه آنچه مرسوم شده است، «دادن سود» و این «حرامْ کاری» موجبات «حرامْ خواری» را در جامعه و خانواده، فراهم آورده و اثراتش را بر نسل های جدید گذاشته است.
مروری بر سخنان بزرگانی دیگر از متخصصین حوزه و اجرا نیز در همین زمینه داشتم، فرمایشات آیت الله حائری شیرازی که ایشان با انتقاد از ترویج علوم انسانی غربی در جامعه ی اسلامی، چنین فرموده اند که «غرب وقتی میخواست همه مشکلات عالم را حل کند، علوم انسانی خود را به عالم صادر کرد، در حالی که بر اساس تفکر صحیح و آیات و روایات اسلامی، علوم انسانی به مثابه نان است، پس ما باید علوم انسانی خودمان را میداشتیم تا سبک زندگیمان را براساس اسلام بسازیم، ولی عدهای آمدند و علوم انسانی غرب را «اسلامْمالی» کردند.»
آیت الله حائری شیرازی، علت همه بدبختیها در جوامع اسلامی را علوم انسانی غربی می داند و در جایی دیگر می گوید: «غربیها علوم انسانی غلطشان را با کارخانه و دانشگاهها، مانند نان به سر سفرههایمان میآورند که این سفرهها خروجیاش سبک زندگی اسلامی نخواهد شد.»
حسین صمصامی، استاد دانشگاه و نظریهپرداز بانکداری اسلامی، هم زمان با ارائه طرح اصلاح نظام بانکی مجلس شورای اسلامی، اینگونه موضع گرفته و گفته بود که «این محال است؛ تصور «بانک بدون ربا» مثل این است که بخواهید خوک را با ذبح اسلامی، حلال کنید.» او در مناظرهای در این خصوص، مشکل را در سود علیالحساب دانست.
در یک جمع بندی عالمانه، به فرمایش بزرگ ترین نظریه پرداز اسلام، رهبر معظم انقلاب اسلامی اکتفا می کنم که ۲۹ سال قبل فرمودند که «بانکداری اسلامی، مسأله بسیار مهمی است که اگر بتوانیم این حقیقت را به معنای جامع کلمه در جامعه به وجود بیاوریم، فتح عظیمی در دنیا خواهد بود؛ فتح بزرگترین سنگر اقتصادی امروز دنیا.»
این «اسلامْمالی» کردن در نظام های متعدد دیگر در عرصههای اجرایی کشور، اِعمال شده است که باید بازنگری شود، محققین و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و بخش اجرایی کشور، فارغ از «خط مشی گذاری سیاسی و سازمانی»، باید عصاره نقطه نظرات اسلام، این دین زندگی عزتمندانه انسان ها را از بین متون ناب بیرون بکشند و نظام بانکداریِ صرفاً اسلامی را تدوین و تصویب کنند و برای اجرا در بانک های کشور و حتی دنیا با افتخار، ابلاغ کنند.
من یقین دارم که استانداردهای دین اسلام برای مسائل اجرایی کشورداری، از جایگاهی رفیع برخوردار است و به عنوان یک الگوی جهانی می توان «برند شدن استاندارد حلال» را نام برد که مردم جهان، صرف نظر از دین، مکتب اعتقادی و نظام اقتصادی، با ولع در فروشگاه های جهان به دنبال مواد غذایی با «مارک حلال» هستند.
انتهای پیام/ ف ب
کد مطلب: 62438
آدرس مطلب: https://www.oshida.ir/vdcc40qe.2bqi18laa2.html