داخلی آرشيو خبر صفحه اقتصادی
امتیاز مثبت 
۰
 
از فروش فله‌ای تا فرصت‌سوزی در بازار‌های بین‌المللی/ بسته‌بندی نامناسب کالا، عاملی در کاهش ضریب صادرات است
کد مطلب: ۶۸۰۹۸
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۳
برای افزایش ضریب صادرات و بازرگانی و شکوفایی اقتصادی می‌بایست پیش نیاز‌ها و الزامات این امر خطیر محقق شود، در این میان بسته بندی مناسب و با کیفیت از نمونه مولفه‌هایی است که با اتکای به آن می‌توان به بسیاری از اهداف تعیین شده در این زمینه نائل شد.
از فروش فله‌ای تا فرصت‌سوزی در بازار‌های بین‌المللی/ بسته‌بندی نامناسب کالا، عاملی در کاهش ضریب صادرات است
بدون تردید توسعه و شکوفایی اقتصادی از نمونه اهداف تعریف و تعیین شده‌ای است که با حصول آن می‌توان بر بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی و حتی اجتماعی و فرهنگی غلبه کرد و نه تنها در درمان آن موفق بود بلکه در زمینه پیشگیری از ظهور و بروز آن‌ها نیز به توفیقات ارزنده‌ای دست پیدا کرد.

یقینا نائل شدن به چنین دستاوردی (شکوفایی اقتصادی) مستلزم الزامات و اقتضائات خاص به خود خواهد بود که یکی از این ضروریات به بسته بندی مناسب و با کیفیت باز می‌گردد.

به واقع آنچنان که کیفیت بالای یک کالا در جذب مشتری داخلی و خارجی تعیین کننده است نمی‌توان و نباید از بسته بندی حرفه‌ای در این خصوص نیز غافل بود.

بیشتر بخوانید: تقلب در بسته‌بندی، آفت بزرگ صنعت! / رشد صادرات غیر نفتی، به مولفه بسته‌بندی مناسب و جذاب گره خورده است

اساسا بسته بندی مرغوب در زیر شاخه تبلیغات و بازاریابی حرفه‌ای قابل تعریف است که غفلت و بی توجهی یا کم توجهی نسبت به آن، ما را از بازاریابی موفق و تبلیغات اثرگذار برای عرضه و فروش کالا باز می‌دارد.

متاسفانه علی رغم نقش نافذ بسته بندی در فروش کالا و تسخیر بازار‌های بین المللی، در طول سالیان و دهه‌های گذشته فرصت‌های ناب بسیاری در این عرصه از دست رفته است.

یکی از تبعات و پیامد‌های نامناسب بسته بندی بی کیفیت به عرضه محصولات تولید داخلی بصورت فله‌ای باز می‌گردد در صورتی که با بسته بندی مناسب قادر بودیم بسیاری از محصولات داخلی کشورمان را با جلوه‌ای بصری مناسب و به چندین برابر قیمت عرضه کنیم و در سایه این ساز و کار، روند پیشرفت اقتصادی کشور و جامعه خویش را با سرعت و شتاب فزاینده‌ای همراه سازیم.

وقتی هزینه کرد برای بسته بندی اقدامی غیر حرفه‌ای فرض می‌شود
مجتبی بامری، یکی از فعالان حوزه توزیع و فروش عمده میوه و محصولات کشاورزیدر گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش تعیین کننده بسته بندی در تسهیل فروش و صادرات میوه‌ها و محصولات زراعی و باغی اظهار کرد: بسیاری از تولیدات زراعی و باغی ایرانی در این حوزه از کیفیت مقبول و معقولی برخوردار هستند، اما به دلیل بسته بندی نامناسب به ناچار یا بصورت فله‌ای و به پایین‌ترین قیمت در بازار‌های خارجی عرضه و فروخته می‌شوند و یا اساسا همین اقدام (فروش فله ای) باعث ایجاد نوعی از دافعه در دل متقاضیان و خریداران می‌شود.

وی افزود: در نقطه مقابل شاهد هستیم بسیاری از کشور‌های منطقه و جهان با اتخاذ تدابیر هوشمندانه در بخش بسته بندی، تولیدات خود را به بالاترین میزان قیمت به فروش می‌رسانند، تولیداتی که بعضا از حیث کیفی حتی قابل قیاس با محصولات ایرانی نیست.

بامری تصریح کرد: هر ساله از سوی مقام معظم رهبری شعاری موسوم به شعار سال تعریف و تبیین می‌گردد و تقریبا تمامی جامعه برای تامین منویات معظم له به برگزاری و برپایی سمینارها، جلسات و تبلیغات محیطی در اقصی نقاط کشور مبادرت می‌ورزند، اما در مقام عمل، اقدامات عملیاتی لازم برای تحقق شعار‌های مذکور به میزانی کافی اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: وقتی موضوع حمایت از کالا‌ها و تولیدات ایرانی مطرح می‌شود ضروریات این امر خطیر آنچنان که باید عملیاتی نمی‌گردد و این در شرایطی است که یکی از اصول و قاعد اساسی برای حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی به بسته بندی مناسب معطوف می‌شود.

این توزیع کننده عمده محصولات زراعی و باغی در ادامه بیان کرد: طی سالیان گذشته جز در موارد معدودی همچون شکلات سازی شاهد پیشرفت ملموس در حوزه بسته بندی بوده ایم و شوربختانه چه بسیار کالا‌ها و محصولات باکیفیتی که در بسته بندی نامناسب و نازل عرضه می‌شوند.

وی افزود: در بازار، بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدی معتقدند، بسته بندی با کیفیت بر قیمت هزینه تمام شده آن کالا و تولیدات می‌افزایند و به نوعی چنین اقدامی را حرفه‌ای فرض نمی‌کنند و این در شرایطی است که اساسا بخشی از تولید و عرضه حرفه‌ای محصولات بخصوص در حوزه صادراتی و بازرگانی فراکشوری و فرامنطقه‌ای بر این اصل استور است.

این فعال در عرصه فروش و توزیع محصولات زراعی و باغی در ادامه گفت: می توان بخشی از تولیدات را در بسته بندی معمولی در بازار عرضه و به فروش رساند تا بدین راه و روش، قیمت محصولات اینچنینی نیز کاهش یابد و توان خرید خانوار‌های ایرانی و یا سرپرستان آن‌ها تحت الشعاع قرار نگیرد، اما عرضه محصولات زراعی در بازار‌های خارجی در بسته بندی بی کیفیت هیچ توجیهی ندارد و باید با صراحت اذعان کرد شانیت تولیدی و اقتصادی این مرز و بوم را تحت تاثیر قرار داده و باعث تنزل آن می‌شود.

بامری گفت: زعفران ایرانی نمونه‌ای است از کم توجهی ما در حوزه بسته بندی که توسط برخی کشور‌ها از ما خریداری می‌شود و با اعمال تغییراتی در بسته بندی به چندین برابر قیمت در بازار‌های جهانی باز توزیع و عرضه می‌شوند امری که می‌تواند مصداق بارز ضرب المثل به نام ما و به کام دیگری تفسیر و تعریف شود.

بسته بندی حرفه‌ای فرصت و ظرفیتی برای اشتغالزایی
اهمیت بسته بندی به میزانی است که بعضا از آن تحت عنوان صنعت بسته بندی یاد می‌شود، یقینا در صورت توجه به ساز و کار‌های حرفه‌ای صنعت بسته بندی، افراد و گروه‌های جوینده کار و اشتغال بسیاری در این حوزه مشغول به فعالیت خواهد شد و بدین وسیله می‌توان بر دامنه توسعه فرصت‌های شغلی افزود.

پیشرفت در حوزه اشاره شده (بسته بندی) در دوران کنونی به میزانی است که فعالیت در این عرصه نیازمند تخصص و حرفه آموزی خاص به خود است و بدون داشتن توانمندی و دانش کافی نمی‌توان در این حوزه قدرت نمایی کرد.

به واقع بسته بندی حرفه‌ای و مناسب، مرهون و مستلزم مجموعه‌ای از عوامل و مولفه‌ها همچون برخورداری از علوم و فنون مقتضی و مربوطه، امکانات چاپ حرفه ای، ذوق و قریحه هنری، طراحی اشکال هندسی به تناسب کالا و محصول مورد نظر، بهره گیری از رنگ‌های جذاب و... است که تمامی موارد مذکور به مثابه فرصتی است برای جذب جوانان و جویندگان کار و اشتغال در جامعه و بالعکس وکم توجهی به این حوزه باعث سوخت شدن فرصت‌های موجود در این حوزه خواهد شد، امری که هزینه آن با بیکاری و سنگین‌تر شدن این پدیده تلخ در جامعه و کاهش میزان فروش کالا‌های تولیدی کشور خواهد شد.

به واقع در شرایط فروش مطلوب، کارخانجات، مراکز و ظرفیت‌های تولیدی کشور قادر به بقاء و ادامه حیات خواهند بود در غیر اینصورت امکان ادامه فعالیت و کارکرد طبیعی و عادی، از کارخانجات سلب خواهد شد.

به تعبیری می‌توان گفت بسته بندی مناسب باعث شکل گیری و احساس نیاز در مشتری برای خرید آن کالا و محصول خواهد شد که امروزه در بازار فروش و عرضه کالا‌های لوکس، کیف، کمربند چرم و ادوات تحریری این واقعیت به روشنی متجلی و هویدا می‌شود.

امید آن می‌رود با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح، اهمیت بسته بندی مطلب برای مراکز تولیدی بیش از پیش مسجل و مبرهن شود که یقینا با حصول چنین توفیقی، دستیابی به دستاورد‌های ارزنده اقتصادی و تجاری دور از دسترس نخواهد بود و بواسطه این امر خطیر قادر خواهیم بود گوی سبقت در عرصه صادرات و بازرگانی را از بسیاری کشور‌های رقیب خویش در سطح منطقه و دیگر نقاط جهان بِرُباییم.


گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark