داخلی آرشيو خبر صفحه 
۲۱
امتیاز مثبت 
۸
 
طایفه بارکزایی یا بارکزائی از طوایف سیستان
کد مطلب: ۵۱۷۸
تاریخ انتشار:پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۱۶
اوشیدا: بارکزایی یا بارکزائی، از طایفه‌های سیستانی استان سیستان و بلوچستان می‌باشند.
طایفه بارکزایی یا بارکزائی از طوایف سیستان
به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: این طایفه طبق یک شجره نامه، خود را از اعقاب «خالد بن ولید» می‌دانند. بارکزایی‌ها به دو شاخه بلوچستانی و افغانستانی منشعب می‌شوند.
بازدید کننده گرامی شما میتوانید جهت تکمیل و بروز رسانی اطلاعات طوایف سیستان مارا یاری نمایدایمیل:info@oshida.ir
Share/Save/Bookmark
مرجع : ویکی پدیا
    عکاس :
نورزائی
۱۳۹۲-۰۱-۲۷ ۰۶:۲۹:۰۶
سلام
در مورد طایفه نورزائی، بارکزائی، علی زایی، بارانی، پیری، گرگ، بریچی و شعبات آن سری به وبلاگ noorzaeifamily.blogfa.com بزنید (2692)
 
سراوانی
۱۳۹۲-۰۳-۲۱ ۱۶:۳۵:۵۶
باسلام
طایفه سراوانی نیز یکی از تیره های ایل بارکزایی می باشد؛ که جد تمام تیره های آن ویس پسر باران جد بارکزهی های بلوچستان می باشد؛ که از سراوان به ناحیه سرحد و پس از آن به سیستان مهاجرت نموده و لهجه این طایفه موسوم به سرحدی که تقریبا از بین رفته است؛ لازم به ذکر است این طایفه به همراه خاندان کرد از بلوچستان به زابل آمده است و شجره نامه این طایفه در دست (به صورت موروثی) آقای پرویزخان کرد به امانت بوده که متاسفانه موریانه آن را از بین برده بود (3357)
 
جما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۹-۲۴ ۱۰:۱۲:۳۳
سلام .نظر اقای سراوانی نادرسته از بزرگان قوم بارگزایی بپرسید (4792)
 
درانی
۱۴۰۱-۰۶-۱۸ ۰۱:۳۲:۳۷
ایل بزرگ درانی بسیار وسیع است و در برگیرنده طوایف و تیره های زیادی است که به احمدشاه درانی شاه وقت افغانستان اتصال دارد خود احمدشاه درانی رئیس ارتش ایران در زمان نادرشاه افشار به پایتختی مشهد بود.
خلاصه اقوام احمدشاه به درانی شهرت دارند که در افغانستان بسیار زیادند. در ایران نیز درانی ها کم نیستند از جمله در سیستان و بلوچستان و کرمان. طوایف ایوب زهی، سراوانی، مرادقلی، کوچکزهی، بارکزهی، بارانزهی سراوان و غیره همگی (درانی) هستند. (17816)
 
حمید خواجه علی
۱۳۹۲-۱۰-۰۶ ۰۱:۲۳:۳۹
سلام.تیره خواجه علی یکی ازشاخه های طایفه بارکزایی است که ازمنطقه خواجه علی (هلمند)یاهمان سیستان بزرگ به زابل کوچ نموده اندوطبق یک شجره نامه خودراازاعقاب بابکرخان بارکزایی ومحمدافضل خان بارکزایی می دانند (4874)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۱-۱۰ ۰۳:۰۹:۴۸
سلام.طایفه خواجه علی یابارکزایی ازطوایف سیستان.تیره ای ازطایفه بارکزایی راخواجه علی می نامندودرمنطقه سیستان زندگی می کننددارای نام خانوادگی خواجه علی میباشند.اصل جایگاه اولیه خودرامنطقه خواجه علی استان هلمندیاهمان خواجه علی (سیستان بزرگ)می نامندوخودرازاعقاب بابکرخان بارکزایی ومحمدافضل خان بارکزایی می دانند.تیره خواجه علی بدون تردیدبه خاطرکشش های نسبی یاسببی تن به ترک دیارخودداده ودارای چندین ریشه می باشدکه به بیان یک تیره اکتفا می نمایم.تیره اسماعیل حسین.که اسماعیل دارای 7فرزندبه نامهای 1.شیرعلی2.مهرعلی3.قنبر4.عباس5.شاهباز6.حیدر7.علیجان(جوان مرگ)فاقداولاد.
اسماعیل برای یکی ازپسرانش به نام قنبربه افغانستان برای خواستگاری میرودکه جواب ردبه اسماعیل می دهندومی گویندمازن به ایران نمی دهیم که نیمه های شب اسماعیل دودختربه نام های فاطمه وفضه رامی ربایدوبه سیستان می آوردوفاطمه رابه عقدفرزندش قنبر درمی اوردکه نتیجه آن فرزندی به نام رستم است.
شجره نامه خواجه علی های سیستان
حمیدرضا.عباسعلی.رضا.حیدر.اسماعیل.حسین.محمدعلی.عوض.خواجه علی(نام محل سکونت).سیدال.پهلوان.میرکوچک.خدامراد (5132)
 
سراوانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۰۹:۱۲:۵۵
به نظر من به جای چسبیدن به گذشته اندکی به پیشرفت وآینده هم فکر کنیم بد نیست گذشته گان ما گر افتخار ما هستند ما چرا افتخار آیندگان نباشیم سراوانی از تهران (7319)
 
hamid
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۰۳:۵۱:۳۲
اصالت هر انسانی به گذشته برمیگردد پس گذشته را نباید به فراموشی سپرد (7342)
 
naserazadi
۱۳۹۳-۱۲-۱۰ ۱۰:۵۲:۰۸
سلام من یه بارکزهی شاخه اصلیش محمدزهی هستم خاش میشینم راجع به کل تاریخ طایفه مطلب بذاریدحالازابل وایرانشهروافغالستان...لطفا... (8611)
 
عزیز الله
۱۳۹۴-۰۱-۱۵ ۱۳:۰۱:۵۲
لطفا خودتان را بیشتر معرفی و به وبلاگ محمد مرادقلی جهت اطلاعات بیشتر مراجعه شود (8697)
 
جواد مرادقلی
۱۳۹۶-۰۲-۲۲ ۱۵:۲۷:۵۲
سلام من جواد مرادقلی هستم بزرگ شده گرگان در حال حاضر سراوان ساکنم خیلی دوس دارم بدونم ما با کدام طایفه ها وابستگی داریم و بعضیها هم میگویند ک مرادقلی همان بارگزایی هست آیا درسته لطفا توضیح بیشتر (13793)
 
عزیز الله
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۰۹:۰۵:۵۷
با سلام بارکزایی ها اصلا خود را از اعقاب خالد ابن ولید نمی دانند این دروغ محض هست که روایت شده است ما از اعقاب قیس عبدالرشید هستیم جهت اطلاع بیشتر به کتاب تاریخی تواریخ خورشید جهان مراجعه شود قبلا هم اعلام کردم لطفا اصلاح شود (8727)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۰۳:۱۱:۱۸
محمد.از طایفه سراوانی اززابل هستم.مااصل بارکزایی هستیم.ازنوادگان ویس که ازسراوان بعلت درگیری باعموزاده هایش به اجبارکوچ میکندبه لشکرگاه هلمند وازانجا به سنارودک درنزدیکی نیمروز افغانستان وازانجا به سیستان .به تاریخ بلوچستان نگاهی بیندازید درزمان رضاخان یک خانم بارکزایی چهل نفرقزاق را از روی نخل وسط شهربه خونخواهی ازچهل نفری که به تهران دعوت شده بودندازطرف حکومت رضا خان دردشت مغان یادامغان به هلاکت رساند (9422)
 
احمد بارکزهی
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۰۲:۴۶:۵۷
اقای سراوانی کاملا اشتباه می کنید (9844)
 
mohammaad
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۵:۲۴:۴۷
برای تاریخچه فامیلی طایفه سراوانی لطفا اینجا برید بخونید تا حدودی موارد معتبر هستن و از شجرنامه در اومده و تحقیقات میدانی کامل انجام شده http://www.saravani.com/content/home/20150113-2887/ (10048)
 
سراوانی از زاهدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۹:۱۶:۳۱
با سلام و احترام - طایفه سراوانی بر اساس اسناد موجود در کتاب احیاء الملوک و منابع قدیمی تر ، ابتدا در سیستان بوده اند آن هم سیستان قدیم ، که مقطعی از تاریخ ( زمان حمله ازبک ها به سیستان و قدرت گرفتن ازبکها در منطقه )از سیستان به پاکستان و سراوان کوچ کرده و بر اثر درگیری و جنگ در منطقه سراوان دوباره به سیستان قدیم سرزمین پدریشان برگشته و در شهر سرابان و قلعه فتح ( در حال حاضر در کشور افغانستان جنوب دلتای سیستان در جوار سنارود قرار دارد)را بنا می کنند و پس از خشکسالی در این منطقه به سمت حسین آباد سیستان (شهر زابل فعلی ) کوچ کرده و تیره های مختلف آن از این منطقه به نقاط دیگر سیستان مهاجرت می کنند و تیره های دیگر طایفه نیز بعد از جداشدن قسمت هایی از سیستان و واگذاری به افغانستان از افغانستان به سیستان کوچ نموده اند . آیا طایفه سراوانی ، بارکزایی هستند ؟ غلامعلی رئیس الزاکرین بر اساس مطالعات و بررسی متون ومنابع قدیمی سیستان نظر مطلعین طایفه سراوانی در خصوص مهاجرت از سراوان را تایید می کند اما در کتا ب زاد سروان سیستان طایفه سراوانی گروهی را از نژاد جت یا جت ها ( تیره ای از سکاها با قدهای بلند و جنگنجو از نسل مردمان قدیم سیستان )معرفی می کند که بر اساس مطالب مذکور در بالا دوباره به سیستان برگشته اند و می نگارد که خاستگاه اولیه جت ها ( سراوانی ها گروهی از جت ها ) منطقه زرنج و ناد علی کنونی در سیستان قدیم می باشد ، مطالب مذکور همه اثبات شده است حال اگر مناطق اسکان طایفه سراوانی را از خاستگاه اولیه شان سیستان قدیم ( افغانستان کنونی مناطق ناد علی زرنج و نوده ) و منطقه شهر سراوان بررسی کنیم این مکان ها خاستگاه و منطقه بارکزایی هاو نورزایی ها ( که طوایف بارکزایی و نورزایی از یک ریشه اند و یکی هستند )چه در افغانستان و چه در سراوان می باشد و با توجه به اینکه تعدای از بزرگان مطلع طایفه سراوانی که در حال حاضر در کنارمان نیستد و دست از دنیا کشیده اند به پدرانمان گفته اند که باکزایی هستیم که پس از کوچ بارکزایی ها از افغانستان ( سیستان قدیم )به بلوچستان و قدرت گرفتن بارکزایی ها در در بلوچستان به منطقه سراوان مهاجرت که پس از مدتی بر اثر درگیری و جنگ ( چهار داستان نقل شده 1-در گیری بین برادران و عموزاده هایشان بر سر رسیدن به قدرت 2- درگیری شدن با بزرگ و خان منطقه 3- جنگ با بلوچ ها ( براهوئی ها) 4- پایان حاکمیت و قدرت بارکزایی ها در منطقه )جد بزرگ سراوانی ها به افغانستان ( سیستان قدیم سرزمین اجدادی ) کوچ که از فرزندان وی تیره های مختلفی ایجاد و در نقاط مختلف سیستان پراکنده هستند ، """"حال بر اساس مطالب مذکور """"با توجه به تحقیقات میدانی و مطالعات متون سیستان خاستگاه و محل های زندگی طایفه سراوانی که همان مناطق زیست طوایف بارکزایی و نورزایی می باشد و هم بر اساس اعلام بزرگان مطلع قدیمی طایفه سراوانی که از 12 نسل قبل تر زندگی میکرده اند و سینه به سینه به ما رسیده که سراوانی ها بارکزایی هستند و با توجه به اینکه جد بزرگ سراوانی ها بر اثر درگیری ، اختلاف و ... از فامیل های خود جدا شده و ارتباط خود را قطع نموده که نتیجه ان این است که طی این چند صدسال اخیر ارتباطات فامیلی خود را از یاد برده اند و از آنجایی که مطلعین طایفه نورزایی سیستان مردم طایفه سراوانی سیستان را از طوایفی بر می شمارند که ریشه و اصل شان نورزایی می باشد به این نتایج می رسیم 1- بر اساس نظر غلامعلی رئیس الاکرین در کتاب زاد سروان سیستان چاپ دوم مردم طایفه سراوانی اگر جت هم بوده اند با توجه به محل های زندگی و هم زیست بودن با بارکزایی ها ( نورزایی ها ) با ایشان ارتباط خونی و فامیلی پیدا نموده اند بر اثر وصلتهای صورت پذیرفته 2- طایفه سراوانی تیره ای از طوایف بارکزایی و نورزایی می باشد (11269)
 
امیرجمشیدسراوانی
۱۳۹۵-۰۹-۱۲ ۱۶:۳۰:۳۸
باسلام به برادربزرگوارم جناب بارکزاهی خدمت شماعرض شودطایفه سراوانی ازطوایف بسیارخوشنام سیستان درروزگاران قدیم وامروزه می باشد ودرمنطقه ریگموری ازروستاهای میانکنگی سکنی داشتند وافتخاری برای آن منطقه بوده وهستند واحتیاج به این ندارند که خودشان به طایفه دیگری به دروغ متصل کنند من نمیدانم شما ازبرادران بلوچستان هستید یا نه .من پسرغلامحسین نوه اسماعیل قربانعلی واز مادرنوه حاج عباس که هردوازبزرگان سراوانی ومخصوصا منطقه میانکنگی بوده اندوآنقدربزرگواربوده اندکه سرداران وخوانین منطقه ازانها به بزرگی ونام نیکی یادمی کننندوخودشان بزرگ وصاحب اختیارمنطقه بوده وحتی تعدادی ازطوایف زیرنظرآنها بوده اند.درزمانهایی که پدربزرگان مان اسماعیل ویوسف قربانعلی زنده بوده اند ازآنها نقل شده که تعدادی از بارکزی ها ریگموری آمده اند وجهت اینکه سراوانیها وبارکزیی هادرآینده بفهمند که باهم نسبتی دارنددرخواست وصلت میکنند که با مخالفت پدربزرگم اسماعیل مواجه می شوند. (12489)
 
ارمین
United States
۱۳۹۵-۰۲-۱۰ ۱۵:۰۰:۴۳
سلام طایفه بارکزهی و چاکرزهی و محمد زهی وشهلس بر و درانی و پوپلزهی ولجه ای همه یکی هستن لطفا بیشتر تحقیق کنید لذا صلح رحم جزو مهم ترین اصل های دین و انسانیت هست وهمجنین چند طایفه دبگر به اینا میخورد (10390)
 
مجید خواجه علی (بارکزایی)
۱۳۹۷-۰۳-۱۲ ۱۵:۰۱:۵۵
سلام عزیز,,درانی حاکمانی بزرگی از ایل های بزرگ داشته ,درانی که بارکزایی شامل درانی است در چهار کشور ایران ,افغانستان ,پاکستان ,هندوستان پادشاهی کردن ,,بارکزی ,پوپلزی ,آچکزی ,و خیلیا دیگه که جمعیتشون به هفتاد هشتاد میلیون میرسه به درانی ختم میشن,در فیلمهای هندی شنیده میشه که درانی ها حکومتهای بزرگی تا هندوستان شدن ,حرف شما درست برادر ولی تحقیق کن به چند قوم و ایل و تبار درانی ختم نمیشه ,کتابهاشون در پاکستان موجوده ولی بنده هم دسترسی نداشتم (16194)
 
پویان مرادقلی
۱۴۰۱-۰۵-۱۶ ۲۲:۰۳:۴۶
ممنون از اطلاعات خوبتون.
با تحقیقاتی که من کردم و اطلاعاتی که شما دادید، خودم رو شاهزاده پویان مرادقلی شاه کنونی افغانستان معرفی میکنم. (17795)
 
بلوچ
۱۴۰۱-۱۰-۱۸ ۲۳:۱۹:۳۷
این همه طایفه گرایی و قبیله گرایی خیلی بده لا اقل ای کاش کمی تاریخ شکوهمند میداشتید و ۱۰ تا امپراتوری تاسیس می‌کردید بعد میگفتید مثلا من از نسل این امپراتورم
مطلب کنونی اشتباه است بارکزهی ها بلوچستانی هستند نه فارس (17892)