داخلی آرشيو خبر صفحه 
امتیاز مثبت 
۵
 
‍ «حمایت از کالای ایرانی» و «بازارهای وارداتی استان»، تعارضی آشکار/ نظارت حلقه مفقوده
کد مطلب: ۶۳۶۳۹
تاریخ انتشار:سه شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۸
محقق و پژوهشگر سیستانی و عضو کانون جهادگران جهادسازندگی سیستان و بلوچستان گفت: حمایت از کالای ایرانی و بازارهای وارداتی موجود استان، تعارضی آشکار با یکدیگر دارند.
‍ «حمایت از کالای ایرانی» و «بازارهای وارداتی استان»، تعارضی آشکار/ نظارت حلقه مفقوده
عباس نورزایی در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا ابراز کرد: بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد واردات کالا از مناطق آزاد دو تا ۶ برابر صادراتی است که در این مناطق انجام می‌شود؛ هم چنین ۶ تا ۱۰ درصد واردات کل کشور از مناطق آزاد اتفاق می‌افتد؛ اما متأسفانه در مجموع هفت منطقه آزاد کشور تنها یک درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مولف چندین کتاب خاطرنشان کرد: چرا واردات در این مناطق از صادرات پیشی گرفته؟ مگر قرار نبود این مناطق به سکوی صادرات تبدیل شوند، حال چه شده که واردات شیرین‌تر شده است؟

نورزایی افزود: بی‌شک پاسخ به این پرسش‌ها را باید در معافیت‌های ۱۰۰ درصدی مناطق آزاد کشورمان جست‌وجو کرد؛ چراکه طمع رسیدن به سود بیشتر موجب شده تا سرمایه‌گذاران فکر تولید و صادرات را از سر خود بیرون کرده و به واردات کالاهای خارجی که بعضی از آن‌ها مشابه باکیفیت تولید داخل نیز دارد روی بیاورند و آن‌ها را در مناطق آزاد به فروش برسانند؛ تجارتی که با وجود معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، نه تنها حاشیه سود بالایی دارد بلکه دیگر دردسرهای تولید را هم نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که کشوری مثل چین، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد خود را تنها برای واردات مواد خام و ماشین‌آلات صنعتی قرار داده است.

کارشناس ارشد مدیریت توسعه روستایی ادامه داد: ورود روزانه ۱۶۰ کانتینر لباس از کشور ترکیه بالغ بر ۹۸ درصد پوشاک فروش رفته در کشور را محصولات وارداتی تشکیل می دهند.

نورزایی اذعان کرد: چهارراه رسولی یکی از بزرگ ترین و شناخته‌شده‌ترین بازارهای تجاری شهر زاهدان است که در آن انواع و اقسام کالاهای خارجی از آمریکایی، پاکستانی و هندی گرفته تا چینی و تایلندی عرضه می شود به گونه ای که از سراسر کشور، مشتریان پروپاقرص این اجناس که اغلب دسته دوم هستند برای خرید به صورت فله ای مراجعه می کنند.

وی اضافه کرد: مواد غذایی، کمپوت ها، شیرینی جات، ترشی جات، آب میوه و نسکافه و قهوه با مارک دهها کشور جنوب شرقی آسیا به ویژه پاکستان و هندوستان در این بازار از دیگر اقلامی است که برای انتخاب یکی از آنها باید ساعت ها وقت صرف کرد تا به پاساژهای این بازار تجاری سر زد.

نورزایی اظهارکرد: در لابلای هزار مغازه تجاری به ندرت اجناس ایرانی به چشم می خورد زیرا هر جنس از لوازم خانگی و کالاهای الکترونیکی با مارک های مارشال، پاناسونیک، نیوهوم و واتر گرفته تا لوازم آرایشی بهداشتی که به گفته فروشندگان اکثر چینی، تقلبی و بی کیفیت هستند از یک کشور وارد شده است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که اغلب کشورها، ورود هر نوع کالای تولید خارجی را که مشابه داخلی دارد ممنوع می کنند و صرفاً به واردات مواد اولیه غیرموجود در داخل و همچنین ماشین آلات صنعتی اقدام می کنند.

عضو انجمن علمی اقتصاد کشاورزی آسیا و اقیانوسیه عنوان کرد: کدام دستگاه باید بر کالاهایی که در این بازارها عرضه می شود، نظارت و از این حیث آنها را کنترل و اصلاح کند؟ چه مجازات هایی برای خاطیان پیش بینی شده است؟ کدام کالاها را باید صادر کرد؟ چه آموزش هایی و چه تسهیلاتی برای صادر کنندگان پیش بینی شده است؟

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark