داخلی آرشيو گزارش صفحه اجتماعی
امتیاز مثبت 
۰
 
طرح‌هایی که همچنان بر زمین‌ مانده است؛
گلایه نماینده سیستان از تأخیر در بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار_ میلک
کد مطلب: ۷۵۰۳۳
تاریخ انتشار:يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
پروژه راه‌آهن چابهار-میلک به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق، بعد از گذشت سا‌ل‌ها به بهره‌برداری نرسیده است.
گلایه نماینده سیستان از تأخیر در بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار_ میلک
به گزارش پایگاه‌خبری‌اوشیدا، کشور ایران بر سر چهارراه ترانزیتی دنیا قرار دارد؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر بی‌توجهی به مقوله ترانزیت که یکی از نمادهای دقیق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود موجب شده است برخی مسیرهای ترانزیتی کشور حذف شود و یا به دلیل نبود جذابیت‌های خاص، صاحبان کالا مسیرهای ترانزیتی دیگری را برای حمل کالای خود انتخاب کنند، درحالی‌که «کوتاهی مسیر» و «دسترسی آسان» یکی از جذابیت‌های کریدورهای ترانزیتی کشور است.

سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جواری با کشورهای آسیای میانه و دسترسی به آب‌های آزاد جهانی به‌عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی کشورهای حوزه آسیای میانه با جهان شناخته می‌شود که بهره‌گیری از این مزیت می‌تواند آن را به سکوی اقتصادی کشور و منطقه تبدیل کند.

توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه به‌ویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.

ایجاد و توسعه شبکه ریلی باتوجه‌به نقش بسزای آن در ارزش‌افزوده سایر بخش‌های اقتصادی به‌ویژه بخش ترانزیت، حمل‌ونقل، گردشگری، کشاورزی، صنایع و معادن و به‌تبع آن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید ناشی از افزایش شدید تقاضا در این بخش‌ها از الزامات اساسی در مسیر توسعه پایدار است.

درحالی‌که بر اساس شواهد و آثار برجامانده «شهر سوخته» در شمال سیستان و بلوچستان با قدمتی بیش از ۵ هزار سال با قرارداشتن در مسیر عبور کاروان‌های تجاری از چنان رونقی برخوردار بوده که از آن به‌عنوان شهری صنعتی و بااصالت یاد می‌شود و به‌طورقطع در اقتصاد زمان خود نقش بسزایی داشته است.

موقعیت جغرافیایی استراتژیک چابهار و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا، شبه‌قاره هند و حوزه خلیج‌فارس و وجود بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و اقتصادی‌ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در کنار ظرفیت‌های خاص شیلاتی، گردشگری، اقلیمی و شرایط ویژه و منحصربه‌فرد در این منطقه، می‌تواند نقش بسزایی در توسعه ملی کشور به‌ویژه از طریق ایجاد محور ترانزیتی شرق کشور ایفا کند و تحقق این مهم منوط به بهره‌برداری از زیرساخت‌های مکمل آن به‌ویژه طرح احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان - میلک است.

حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص بهره‌برداری راه‌آهن چابهار به میلک به خبرنگار ما گفت: باتوجه‌به اینکه احداث مسیر راه‌آهن چابهار به زاهدان چندین سال است که قرار بود به بهره‌برداری برسد؛ اما این متأسفانه به تأخیر افتاده است و بعد از مدتی هم که مسیر چابهار به میلک اضافه شده است و کلنگ‌زنی آن در شهر جدید رامشار انجام شده و دارای ردیف بودجه است، قرار شد در بهره‌برداری آن تسریع صورت گیرد.

وی افزود: مسئولان وزارت راه بارها اظهار داشتند که برای این پروژه، بودجه آن در دستور کار قرار دارد و تصمیم بر تسریع و فعال‌شدن هر چه سریع‌تر این پروژه است و پیمانکار هم مشغول فعالیت است و باتوجه‌به قول‌های داده شده، اما مسئولان مربوطه زمانی جهت اتمام و بهره‌برداری پروژه اعلام نکرده و همچنان تأخیر در به بهره‌برداری رسیدن این طرح وجود دارد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه راه‌‌آهن چابهار به میلک به‌عنوان اصلی‌‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه ‌‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تأثیر مستقیمی بر اشتغال‌زایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت و مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که این پروژه درصورتی‌که به بهره‌برداری برسد شرق کشور متحول خواهد شد، ولی همچنان باتوجه‌به پیگیری‌های صورت‌گرفته متأسفانه جدیتی در عمل وجود ندارد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark