برخورد جناحی شورای شهر با معضل آلودگی هوای تهران/ کمکاری رئیس جمهور یا سومدیریت شهری؟
به گزارش اوشیدا به نقل از تهران پرس، تهران وارد ششمین روز آلوده شد، خبر کوتاه اما مرتبط با جان تکتک شهروندان تهرانی است. کیفیت هوای تهران برای ششمین روز پیاپی در شرایط ناسالم برای همه گروههای جامعه قرار دارد و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون یکهتاز در ایجاد آلودگی هستند که با ادامه این شرایط کیفیت هوای تهران وارد شرایط هشدار خواهد شد.
۹ ماه و ۱۴ روز از سال ۹۹ میگذرد و تهرانیها تنها ۱۵ روز در هوای سالم تنفس کردهاند. در خصوص آلودی هوای تهران مسئولان اظهارنظرهای ضدونقیض زیادی میکنند و برخی علت آلودگی هوا را خودروها و موتورسیکلتهای پایتختنشینان میدانند و برخی این پرسش را مطرح میکنند که باوجود محدودیتها و ممنوعیتها برای مبارزه با کرونا چرا در این ایام نیز علت آلودگی هوا را دود ناشی از خودروها اعلام میشود.
برخی از مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر تهران در این روزهای بی نفس، فرسودگی و عدم اعتبار برای توسعه ناوگان عمومی را پیگیری میکنند.
شهردار تهران: مصرف مازوت در کارخانهها را پیگیری میکنیم
در این میان «سوخت مازوت» هم یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هوای پایتخت معرفی شد.
هرچند در ابتدا این موضوع از سوی مسئولان تکذیب شد اما درنهایت مقامات دولتی و حتی شرکت پخش فرآوردههای نفتی نیز افزایش استفاده از مازوت در نیروگاهها را تأیید کردند و به گفته شرکت پخش فرآوردههای نفتی مجوز استفاده از این سوخت را از مراجع ذیصلاح دریافت کردند.
در همین راستا پیروز حناچی، شهردار تهران چهارم دیماه سال جاری گفت: «با توجه به کاهش ۳۰ درصدی تردد، احتمال میرود شکل سوختهای صنایع حاشیهای تهران و روی آوردن آنها به مصرف مازوت، آلایندگی در تهران را افزایش داده است. البته این موضوع حاکمیتی است و شهرداری آن را پیگیری میکند.» اما اکنون پس از گذشت ۱۰ روز، همچنان خبری مبنی بر پیگیری حناچی در این خصوص منتشر نشده است.
تمام این اظهارنظرها زمانی مطرح میشود که به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور افزایش آلودگی هوا میتواند میزان آسیبپذیری دستگاه تنفسی را افزایش دهد و کیفیت پایین هوا خطر جدی برای بیماریهای حاد و مزمن تنفسی و بیماریهای قلبی و عروقی است. افرادی که بیماری زمینهای دارند و در مناطق آلوده زندگی میکنند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به کرونا هستند و بر اساس مطالعات، آلودگی هوا یکی از عوامل افزایش بیماریهایی مانند آنفلوانزا و کرونا است.
اما آنچه موردتوجه است تغییر رویکرد برخی از مسئولان کشور در مواجه با سلامتی شهروندان تهرانی و آلودگی هوا متأثر از مناسبات سیاسی است.
تغییر موضع سیاسی شورای شهر تهران در مواجه با آلودگی هوای تهران
۲۸ مرداد ماه سال ۹۶ محسن هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر پنجم اذعان می کرد که رابطه شهرداری و شورا تعاملی خواهد بود اما نظارت را فراموش نمیکنیم و در مسیر قانونی نظارت را ادامه خواهیم داد. علاوه بر موضوع خدمات شهری و حمل و نقل، به نظرم آلودگی هوا و ترافیک از مهمترین موضوعاتی است که باید برای آن چارهای اندیشید.
۳۱ مرداد ماه سال ۹۶ هاشی در یک برنامه تلویزیونی «آلودگی هوای پایتخت» را به عنوان یکی از اولویت های شورای پنجم معرفی کرد؛ این در حالی است که اکنون پس از گذشت سه سال هاشمی معتقد است تنها می تواند تذکر دهد.
پس از د سال از این اظهار نظرها، دیماه سال ۹۸ بود که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفتک در نظرسنجی انجامشده از مردم دریافتیم که اولویت مردم آلودگی هوا و ترافیک است اما اینکه چرا این موضوع محقق نشده است دلیلش این است که مدیریت یکپارچه شهری شکل نگرفته است. نظر میرسد حتی با مدیریت واحد شهری هم به مشکل میخوریم و یکچیزی به اسم سو مدیریت شهری داریم، چقدر مدیریت نقش دارد و چقدر نبود پول؟ این موضوع پنجاهپنجاه است یعنی پنجاهدرصد پول و پنجاهدرصد مدیریت.
وی در ادامه گفت: اگر ما وقت کافی را بگذاریم حتماً به نتیجه میرسیم و شاید شما مدیرانی داشته باشید که با همین منابع اندک هم بتوانند کارهای بزرگی انجام بدهند.
تنها میتوانیم در حد تذکر و پیگیری عمل کنیم
اما این روزها در دی ماه ۹۹، هاشمی در اظهارنظری جدید می گوید که متأسفانه دادههای صحیحی درباره میزان آلودگی هوا به ما نمیرسد و اختیارات خوبی نیز در این زمینه برای شورا در نظر گرفته نشده است. فعلاً تنها میتوانیم در حد تذکر و پیگیری عمل کنیم.
کمکاری رئیسجمهور یا سو مدیریت شهری؟
رئیس شورای شهر تهران در رابطه با آلودگی هوای تهران، با اشاره به نامه استاندار تهران به دولت و تأکید بر لزوم تعطیلی پایتخت گفت: قانون هوای پاک وظیفه همه دستگاهها را در این زمینه کاملاً مشخص کرده است و در مورد تعطیلی کلانشهر تهران اصولاً دولت و شخص آقای رئیسجمهور تصمیمگیری میکند.
وی در رابطه با موضع شورای شهر تهران در رابطه با بحث آلودگی هوا و تعطیلی تهران بهواسطه بروز پدیده آلودگی نیز گفت: شورای شهر در این زمینه اختیارات جدی ندارد و عمدتاً در این زمینه وزارت کشور و دستگاههای اجرایی است؛ مثلاً در مورد ممنوعیتهای تردد یا ممنوعیت برخی موارد استفاده از سوخت اینها در اختیار شورای شهر نیست؛ همانطور که گفته شد معمولاً در این رابطه دولت تصمیمگیری میکند و برای اجرا به فرمانداری ابلاغ میشود.
هاشمی گفت: ما امروز (روز گذشته) بیش از یک و نیم ساعت در شورای شهر درزمینهٔ آلودگی هوا مباحثی را مطرح کردیم ولی باید توجه داشت که دادههای صحیحی در مورد موضوعات مرتبط با آلودگی هوا به دست ما نمیرسد و از طرفی نیز اختیارات کافی برای مقابله با این معضل نداریم. تنها میتوانیم در حد تذکر عمل کنیم و پیگیری انجام دهیم.
آلودگی هوا را سیاسی نکنید
از سال ۶۴ تاکنون بحث آلودگی هوای تهران از سوی مسئولان مطرح است اما اکنون پس از گذشت ۳۵ سال نه تنها به یکراه حل دست پیدا نکردهاند، بلکه در خصوص چرایی و علت آن اظهارنظرهای مختلفی مطرح میشود.
سال ۹۴، محمدباقر قالیباف که سکان شهرداری تهران را در دست داشت، تاکید میکرد که آلودگی هوا را سیاسی و جناحی نکنید. اگر از من سوال کنید مشکل عدم اجرای قانون چیست؟ میگویم تنها ضعف مدیریت است و بس.
وی با بیان اینکه هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد، گفت: شهرداری با استفاده از آخرین تکنولوژی و امکانات ،تسلط و شناخت کافی به آلودگی هوا دارد.
اینکه هر مسئول از دیدگاه تخصصی خود موضوع «آودگی هوای پایتخت» را موردبررسی قرار دهد، یک امر طبیعی و منطقی است؛ اما اینکه یک مسئول در مواجه با موضوع آلودگی هوا بر اساس رویکرد سیاسی خود اظهارنظرهای گوناگونی را بیان کند، قابلچشمپوشی نیست. شاید برخی در مواجه با این موضوع «ناآگاهی مسئول» را مطرح کنند که این امر نیز عذر بدتر از گناه است.
انتهای پیام/