گلایههای زابلی از معضلترافیک؛
طرح تلفیقی و جامع شهری زابل به کجا رسید؟
پارکینگ های عمومی؛ تسهیل کننده بار ترافیکی
کد مطلب: ۷۴۹۵۵
تاریخ انتشار:سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۶این روزها ترافیک به معضل اصلی در شهرستان زابل تبدیل شده و تردد وسایل نقلیه را با مشکل مواجه کرده است.
به گزارش
پایگاه خبریاوشیدا، امروزه با گسترش زندگی ماشینی، افزایش روزافزون ترافیک در شهرها و جادهها، در مقابل فرایند اقتصادي و رفاهی ناشی از گسترش ارتباطات و سرعت جابهجایی کالا و مسافر، به یک معضل و مشکل بزرگ براي سلامت عمومی و توسعه تبدیل شده است.
بنابراین در حال حاضر برنامهریزی حملونقل شهری، مطالعات جامع در زمینه حمل نقل شهری، سرمایهگذاريهاي مناسب و ایجاد تسهیلات لازم در زمینه حملونقل، ایجاد شبکه ارتباطی صحیح، نحوه استفاده از اراضی شهري در جهت بهبود شبکه حملونقل شهرها نهتنها باهم همگام نبوده، بلکه در هیچ معیاري نیز نمیگنجد.
شهروندان شهرستان زابل در شمال سیستان و بلوچستان این روزها با معضل بزرگ ترافیک و قفلشدن چهارراهها در بعضی از ساعات شبانهروز دستوپنجه نرم میکنند که مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است و این روزها وضعیت ترافیک در زابل به حدی آزاردهنده شده که اگر در هر ساعت از روز بهویژه دم ظهر و غروب سری به خیابانهای اصلی و هسته مرکزی شهر بزنید خودروهایی را میبینید که گاه تعدادشان از عابران پیاده بیشتر است.
افزایش تعداد خودروهای تکسرنشین و تاکسیها، ترافیک معابر شهری بهصورت روزانه در حالی است که هیچ توجهی به افزایش خیابانها و یا عریض شدن آنها نشده است بهطوریکه همان خیابانهای چهل سال گذشته هستند.
سعید احمدی، یکی از شهروندان شهرستان زابل در تماس با خبرنگار ما با درخواست انعکاس و پیگیری معضل ترافیک سطح شهر بیان کرد: افزایش مشکل فرماندار زابل: این شهرستان فاقد طرح تلفیقی بوده و مهلت طرح جامع کامل نیز تمام شده است. ترافیکی و چالههای سطح شهر باعث گلهمندی و رنجش شهروندان شده و علیرغم پیگیریهای متعدد متأسفانه کسی از مسئولان شهری پاسخگو نیست.
حسین سنجرانی، فرماندار شهرستان زابل در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: شورای ترافیک شهرستان زابل جهت رفع معضل ترافیک، درصدد است با استفاده از طرحها و برنامههای کارشناسی شده، مشاوره با کارشناسان و اساتید دانشگاه، و بهکارگیری روشهای علمی و متداول، باتوجهبه حجم بیش ۱۵۰ هزارنفری و حجم بالای اتومبیل، ضمن کنترل ترافیک شهری گامهای اساسی برای کاهش مشکل ترافیک داخل شهر انجام دهد.
وی افزود: باتوجهبه اینکه شهرستان زابل فاقد طرح تلفیقی است و مهلت طرح جامع کامل نیز تمام شده و باید به تصویب راه و شهرسازی کشور برسد، باید با برنامهریزی مناسب و کارشناسی بلندمدت برای رفع این مشکل با همکاری همه دستگاههای اجرایی اقدام شود.
فرماندار شهرستان زابل تصریح کرد: باتوجهبه برنامهریزیهای انجام شده، مصوب شده است میدان جهاد سازماندهی شود و همچنین چراغهای راهنماییورانندگی افزایش یابد و وسایل نقلیه سنگین امکان تردد در سطح شهر را نداشته باشد؛ بلکه از کمربندی آیتالله سیستانی جهت عبور و مرور استفاده کند.
سنجرانی ادامه داد: باتوجهبه اینکه کمربندی آیتالله سیستانی از سال ۸۴ در دست اجرا بوده، متأسفانه هنوز به بهرهبرداری کامل نرسیده است و تلاش ما بر این است تا با وجود این پروژه مستلزم اعتبار کلان است، این پروژه اجرایی و عملیاتی شود و همچنین سایر کمربندیها از بنبست خارج و بازگشایی شود.
ضرورت نظارت و حضور مستمر پلیس راهور در سطح شهر
این مقام مسئول عنوان کرد: باتوجهبه گلهمندی و نارضایتی شهروندان، ضروری است تا پلیسراهور حضور محسوس و مستمر شهردار زابل: یکی از دلایلی که باعث افزایش ترافیک معابر شده، بافت قدیمی شهرستان است. در سطح شهر داشته باشد و باید از تمام ظرفیت جهت رفع مشکل ترافیک و خدمت به مردم استفاده کند.
محمد پودینه، شهردار زابل در گفتگو با خبرنگاراوشیدا گفت: یکی از دلایلی که باعث افزایش ترافیک معابر شده است، بافت قدیمی شهرستان است که در طی چهل سال گذشته هیچ تغییری از سال ۱۳۷۰ در طرح تفصیلی شهر صورت نگرفته است و به همین دلیل ظرفیت کنونی این شهر توانایی تحمل این بار ترافیکی را باتوجهبه حجم بالای اتومبیل ندارد.
وی افزود: باتوجهبه این حجم از شلوغی در ساعتهای متفاوت شبانهروز، نیاز به افزایش پارکینگهای عمومی که میتواند تسهیلکننده بار ترافیکی با ظرفیت و وسعت بیشتر جهت استفاده شهروندان در مکانهای پرتردد بهخصوص خیابان بعثت و چهارراه دکترا باشد.
پودینه تصریح کرد: باتوجهبه به بار ترافیکی خیابان مطهری و هامون بهصورت آزمایشی یکطرفه شده است تا در صورت تسهیل بار ترافیکی ادامه داشته باشد که البته حضور محسوس و پیگیری پلیسراهور را میطلبد تا با حضور در سطح شهر نظارت بیشتری داشته باشد.
شهردار زابل خاطرنشان کرد: برای روانسازی و کنترل ترافیک، نظارت تصویری در سطح خیابانهای پرترافیک از دیگر برنامههای در دست پیگیری شهرداری است که دراینخصوص، نصب ۱۶ سیستم پایش تصویری و بین ۵ تا ۱۰ نقطه در سطح شهر از دوربینهای ترافیکی با اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد ریال در سطح خیابانها تا پایان سال نصب خواهد شد.
وی درعینحال بهترین راهکار برای حل مشکلات ترافیکی در سطح شهرها را فرهنگسازی میداند و تأکید کرد: تا زمانی که فرهنگ صحیح استفاده از طرحهای ترافیکی وجود نداشته باشد، هر اقدامی بینتیجه خواهد بود.
انتهای خبر/