داخلی آرشيو گزارش صفحه اجتماعی
امتیاز مثبت 
۰
 
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی:
کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش در مرحله بحرانی است/ پیگیر جذب سرباز معلم ها هستیم
کد مطلب: ۷۴۴۱۴
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۴
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به موضوع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پروش که در سال‌های اخیر در حال تبدیل شدن به یک بحران است و بعد از اجرای رتبه بندی معلمان هم ۷۱ هزار نفر بازنشسته خواهند شد.
کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش در مرحله بحرانی است/ پیگیر جذب سرباز معلم ها هستیم
به گزارش اوشیدا، سرباز معلمان نیرو‌های کاملا موقتی برای آموزش و پرورش هستند که به گفته خودشان بعد از دوسال کار با حقوق اندک، به حال خودشان رها می‌شوند و آموزش و پرورش هیچ توجهی به درخواست استخدام آن‌ها ندارد.

شاید این افراد بتوانند بخشی از کمبود نیروی انسانی در زمینه معلمی را تامین کنند و یا از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان با گذراندن یک سال دوره آموزشی به استخدام در همان منطقه و روستا در بیایند، اما این اتفاق نمی‌افتد و شاید برخی از آن‌ها نیز بعد از دو سال خدمت به خیل بیکاران جامعه بپیوندند.

مهم‌ترین مساله برای سرباز معلمان، میزان دریافتی آن‌هاست که با توجه به حضور در مدارس در ایام کرونا، طی مسافت‌های طولانی تا مدرسه و هزینه سنگین رفت و آمد، بسیار اندک است و به گفته سرباز معلمان با حقوق ماهانه یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومانی آن‌ها را وادار به انجام کار در آخر هفته می‌کنند، زیرا حتی یک رالق این دریافتی قابل پس‌انداز نیست.

علاوه بر این موارد با توجه به اینکه آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است، می‌تواند از میان سرباز معلم‌ها که دوره دیده، تدریس کرده و گزینش شده‌اند و در این کار مستعد هستند، کمبود نیروی خود را جبران کند تا هم نیرویی استخدام شود که دو سال سابقه تدریس مستقیم دارد و هم سرباز معلم‌ها بعد از اتمام دوره خدمت خود بیکار نشده و مجبور نباشند که از صفر شروع کنند.

علی اصغری مقدم سرباز معلم در شهرستان هیرمند که اولین سال خدمت خود را پشت سر گذاشته، گفت: بیشترین مشکل ما بحث دریافتی‌ها است، خوشبختانه معوقاتی تاکنون نداشته‌ایم، اما همان حقوقی که واریز می‌شود با توجه به مسافت طولانی رفت و آمد بسیار اندک است.

وی افزود: آموزش و پرورش زمانی که کارش با سرباز معلمان تمام می‌شود، آن‌ها را به امان خدا رها می‌کنند و حتی به درخواست استخدام آن‌ها رسیدگی نمی‌شود.

این سرباز معلم ادامه داد: بهتر است آموزش و پرورش به سرباز معلمان امید داده و به آن‌ها این فرصت را بدهد که بعد از اتمام خدمت کارشان را در آموزش و پرورش ادامه دهند، یا حتی حقوق و امکاناتشان را بیشتر کنند. به طور کلی باید نگاه‌ها به سرباز معلمان مانند معلمان رسمی باشد.

مهران بدیع بایگان کارشناسی آموزش ابتدایی سرباز معلم دیگری از استان درباره مشکلات و دشواری‌های سرباز معلمی بیان کرد: سرباز معلم‌ها معمولا به مناطق دورافتاده یا کمتر توسعه یافته فرستاده می شوند و مشکل دیگر این است که مدرسه ما شدیدا فاقد امکانات آموزشی است، همچنین با وجود اینکه متاهل هستم این حقوق دریافتی کفاف زندگی را نمی دهد.


وی ادامه داد: معلمان باید مثل همه اقشار جامعه در رفاه نسبی زندگی کنند و درآمد مکفی داشته باشند اما بدون استثنا همه سرباز معلمانی که من با آنها ارتباط داشتم از درآمد خود ناراضی بودند و این نارضایتی تاثیر خود را بر ارتباط با مدرسه و دانش آموزان می گذارددر واقع شرایط نامطلوب اقتصادی موجب مرگ انگیزه سرباز معلمان می شود.

حسنعلی میرعبدی مدیرکل آموزش و پرورش استان در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: موضوع نیروی انسانی در استان ما مسئله ی بسیار مهمی است وبا توجه به اینکه بحث رشد جمعیت دانش آموزی را داریم، از همه ی ظرفیت ها استفاده می شود و اولویت اول ما هم این است که ما نیروی انسانی داشته باشیم که آموزش دیده و آشنا به مهارت های حرفه ی معلمی باشد که این از طریق دانشگاه فرهنگیان شکل می گیرد.

وی با توجه به این مطلب که در این چند سال خصوصا دولت فعلی نگاهی ویژه ای به دانشگاه فرهنگیان شده، افزود: با توجه به نگاهِ اساسی به معلمان پذیرش افراد در دانشگاه فرهنگیان برای چند سال بعد حاصل خواهد داد، اما آن نیاز اضطرار ما در اول مهر ماه که واقعا مد نظر هست که بتوانیم کلاس هایی که اینقدر اضافه خواهند شد بتوانیم با نیروی انسانی متعهد و یک مقداری آشنا به موازین آموزش و پرورش اداره کنیم.

میرعبدی ادامه داد: در همین راستا جذب سرباز معلم در استان شکل می گیرد و چاره ای جز پذیرش این نیروها نیست که البته به صورت محدود و برای رشته هایی که متناسب با مباحث تعلیم و تربیت انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت های استخدامی که اعلام می شود مثل ماده ۲۸ که اعلام شد پذیرش قریب به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد که مسئله تخصیص سهمیه با پذیرش متفاوت است، افرادی که در این آزمون شرکت می کنند حد نصاب لازم را باید اخذ کنند تا بتوانند به دستگاه نظام تعلیم و تربیت حوزه ی سیستان وبلوچستان اضافه شوند.

این مقام مسئول گفت: مشکل نیروی انسانی فقط مختص سیستان و بلوچستان نیست بلکه برخی از استان ها این مشکل وجود دارد گرچه این استان یک مقدار عقب ماندگی دارد.

میر عبدی اضافه کرد: پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نیز به صورت محدود انجام و سهمیه استان به سایر مناطق تخصیص یافت.

وی بیان کرد: در زمینه مدرسه سازی بیش از هزار کلاس دارد ساخته می شود که خود بیانگر این است که نظام توجه ویژه نسبت به آموزش پرورش استان دارد.
حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اوشیدا در این خصوص بیان کرد: با توجه به موضوع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پروش که در سال‌های اخیر در حال تبدیل شدن به یک بحران است و بعد از اجرای رتبه بندی معلمان هم ۷۱ هزار نفر بازنشسته خواهند شد.

وی افزود: بعد از قانونی شدن رتبه بندی معلمان که بررسی آن در کمیسیون آموزش و مجلس در حال انجام و پیگیری است، رسیدگی به وضعیت کمبود نیرو انسانی آموزش و پرورش و جبران این کمبود، طرح شامل سرباز معلم‌ها هم خواهد شد و امیدواریم در مجلس و کمیسیون آموزش جذب سرباز معلمان به نتیجه مطلوب برسد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark