پاسخ شاتل به ابهام در اینترنت شبانه شاتل
اتی رسان , 15 دی 1392 ساعت 18:21
اوشیدا:شرکت شاتل بعد از انتشار مطلبی با تیتر "ابهام در اینترنت شبانه رایتل" که به نقل از یکی از خوانندگان سایت منتشر شده بود
به گزارش پایگاه خبری اوشیدا:پاسخی ارسال کرد که به شکل کامل در ادامه میآید:
"پیرو درج مطلبی تحت عنوان «ابهام در اینترنت شبانه شاتل» در صفحه اول آن سایت، سپاسگزار خواهیم بود طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات عینا نسبت به درج توضیحات شاتل که در زیر میآید، اقدام فرمایید.
در ابتدا خواهشمندیم درخصوص پیگیری برای دریافت پاسخ از شرکت شاتل و اعلام بینتیجه بودن آن، مستندات و سوابق مکاتبه با این شرکت را به شماره نمابر ۲۲۶۱۲۶۰۲ ارسال یا از طریق صفحه «صدای مشتری» در صفحه اول سایت به نشانی www.shatel.ir اقدام فرمایید تا موضوع بررسی شده و به طور مستند و مکتوب نتیجه آن اعلام و در اختیار شما گذاشته شود. لازم به توضیح میدانیم که تمامی پیشنهادها و انتقادهای دریافت شده، حتی مواردی که از نظر دیگران کم اهمیت شمرده میشوند، در شاتل با دقت بررسی و پیگیری شده و به آنها پاسخ داده میشود.
۱- از مشترک محترمی که این مطلب را برای سایت آیتیآنالیز ارسال کردهاند، این سوال مطرح است که از اساس تفاوت بین یک سرویس اینترنت «اشتراکی نامحدود ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه» با یک سرویس اینترنت «اختصاصی (Dedicated) ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه» چه میتواند باشد که اولی با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار تومان و دومی طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با قیمت ۲۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان ارایه میشود؟ مطابق مصوبه جلسه ۱۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان مرجع قانونگذار در حوزه ICT در آبان ماه سال ۹۱، سرویس اینترنت اشتراکی نامحدود با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه باید با ضریب اشتراک یک به هشت ارایه شود که اگر این ضریب اشتراک مدنظر قرار گیرد، کاربر باید بتواند حداقل ۵ گیگابایت در ماه دانلود کند. نامحدود بودن این سرویسها به این معنی نیست که دانلود با نهایت سرعت در تمامی ساعات شبانهروز در ۳۰ روز ماه تضمین شده باشد.
در این سرویس سه اصل اساسی ۱- رعایت تمامی حقوق قانونی مشترک طبق مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ۲- عدم نگرانی مشترک برای هزینههای اضافه بابت ترافیک مصرفی حتی اگر از مقدار تعیین شده توسط قانون، بیشتر مصرف کند و ۳- عدم قطع شدن اینترنت مشترک به دلیل اتمام حجم ترافیک باتوجه به سرعت خریداری شده تضمین میشود.
بدین ترتیب اگر این کاربر محترم، نیاز دارد از اینترنت اشتراکی به طور دایم و با بیشترین سرعت در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز استفاده کند، سرویس اشتراکی مناسب ایشان نیست، چراکه سرعت سرویس اشتراکی، تحت تاثیر مصرف کاربران شبکه متغیر است و همواره باید شرایطی پدید آید که حداقل قانونی به همه کاربران از جمله خود ایشان تخصیص پیدا کند که با منطق ضریب اشتراک یک به هشت، امکانپذیر نیست.
۲- درخصوص ترافیک شبانه رایگان، نظر شما و مشترک محترم را به جملهای که به صراحت در مستندات و سایت شاتل درخصوص ترافیک رایگان درج شده است، جلب میکنیم: «بنابر سیاستهای تشویقی شرکت شاتل، ترافیک مصرف شده کاربران برای برخی از سرویسهای اقتصادی ECO بین ساعتهای ۱ تا ۸ بامداد در تمامی روزهای هفته، رایگان خواهد بود (به شرط تمام نشدن سقف ترافیک مجاز مصرفی و تا هنگامی که امکانات و بسترهای مخابراتی موردنیاز در اختیار این شرکت قرار میگیرد). بیتردید، این سیاست، یک سیاست تشویقی برای فراهم آوردن رضایت هرچه بیشتر مشتریان است و تعهدی را برای شاتل به همراه ندارد.»
منظور از ترافیک شبانه رایگان برای کاربران سرویس محدود به این معنی است که اگر در ساعتهای مشخص شده، از اینترنت استفاده کنند، ترافیک تبادل شده در این ساعت از مقدار ترافیک خریداری شده آنها کسر نمیشود. طبیعی است که سرویس رایگان محدودیتهای خاص خودش را دارد و تابع وجود امکانات است. اگر این مشترک عزیز تمایل دارند در تمام ۲۴ ساعت، از حداکثر سرعت ممکن برخوردار باشند، میتوانند از سرویسهای Office شاتل استفاده کنند. در هر صورت، با وجود رایگان بودن این ساعات، همچنان شاتل خود را مقید به حداقلهای تعیین شده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور میداند و البته طبیعی است برای عدهای ترافیک رایگان با رعایت حداقلهای قانونی و برای دیگران ترافیک غیررایگان با بیشترین کیفیت ممکن مهیا باشد.
۳- این کاربر محترم درخصوص سرعت روزانه ادعا کردهاند برای اتمام زودتر ترافیک، سرعت روز اینترنت از طرف شاتل بیشتر شده است که با درنظر گرفتن سایر شکایتهای ایشان، تضاد منطقی عمیقی وجود دارد. به طور خلاصه، پاسخ ایشان را این گونه میدهیم که اگر از اینکه در بازه زمانی مشمول سیاستهای تشویقی شاتل شدهاند، ناراضی هستند، اعلام کنند تا سرویس ایشان بهطور حتم روی همان سرعت تهیه شده از طرف کاربر به طور دایمی تنظیم شود و شاتل این حق را برای سایر کاربران اینترنت شاتل نیز قایل است.
۴- بر اساس روشی که این کاربر استدلال کردهاند، به این نتیجه رسیدهاند که «پس این وسط چه کسی از دانلود شبانه رایگان استفاه میکنه؟ تقریبا هیچکس»، که اتفاقا استدلالی صد درصد نادرست است. ترافیک مصرفی شبانه در شبکه شاتل، در برخی روزها تا ۱۵۰ درصد ترافیک روز شبکه است که به دلیل استقبال فراوان کاربران و تلاش حداکثری این شرکت برای فراهم کردن چنین امکانی و استمرار ارایه آن بوده است و به طور دقیق دلیل کند شدن سرویس این کاربر همین حجم مصرف بالای شبانه کاربران محترم شاتل است. ایشان در جای دیگر مطرح کردهاند که «پس ظاهرا وقتی مصرف دانلود رایگان شبانه به صفر برسه تنها منفعتش برای شرکت شاتل است» که باز هم به نظر میرسد ناشی از کمبود اطلاعات ایشان از نحوه خرید اینترنت در کشور است.
درصورتیکه کاربران از ترافیک رایگان شبانه استفاده نکنند، منابع شاتل بیاستفاده خواهد ماند، هرچند هزینه آن توسط شاتل پرداخت میشود. در واقع ترافیک رایگان شبانه همانگونه که پیشتر توضیح داده شده، یک امکان تشویقی و ویژه بوده است که جای تعجب دارد که این مشترک محترم یک امکان تشویقی (فراتر از الزامات قانونی) را حق خود میدانند و شاتل را متهم به تضییع حق میکند.
۵- درخصوص استدلال از پشتیبانی ضعیف این شرکت، آمار و ارقام چنین نمیگویند و شاتل یکی از دلایل کسب بیشترین سهم بازار ADSL کشور را مزیت خود در پشتیبانی فنی میداند. به هر روی اگر ایشان مصداق مشخصی از پشتیبانی فنی نامناسب دارند، درصورت مطرح کردن، با کمال میل آن را پیگیری خواهیم کرد. چندین نوبت نظرخواهی از صدها هزار کاربر شاتل در سراسر ایران و مدیریت سیستم شکایات مشتریان و نظام امتیازدهی بعد از هر مکالمه، موید توجه این شرکت به نظر کاربران و تلاش برای حرکت به سوی تعالی است. چه آن که اگر منظور این کاربر محترم آن است که چرا شاتل به ایشان تضمین نمیدهد که به طور مستمر فراتر از استانداردهای تعیین شده به ایشان سرویس رایگان دهد و توضیحات شاتل در این خصوص را ضعیف میداند، موضوع دیگری است.
۶- همچنین بسته بودن پورت SSH تکذیب میشود. شاتل هیچ سیاستی درخصوص بستن پورت SSH ندارد. در مواردی که این پروتکل در گذشته به طور موقت یا محدود بسته شده بوده است، به طور مستقیم توسط مراجعی که زیرساختهای اینترنت کشور را مدیریت میکنند، انجام شده و به کلی از اختیار شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت خارج بوده است. درخصوص VPN و PPTP نیز به همین ترتیب شاتل هیچگونه نقشی در بسته بودن این پروتکلهای ارتباطی ندارد و تمامی این محدودیتها از طرف نهادهای متولی اعمال میشوند.
در پایان، به این کاربر محترم یادآور میشویم که اگر با حسن نیت به دنبال برطرف کردن مشکل خود هستند، بهتر بود چنانچه از پیگیری مشکل خود در شاتل به نتیجه نرسیدهاند، به مرجع ذیصلاح برای رسیدگی به شکایات کاربران، یعنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراجعه کنند. این سازمان فرایندهای بررسی شکایات را به خوبی تعریف کرده و اگر متوجه تضییع حقوق کاربری شود، تا برطرف کردن مشکل از هیچ گونه تلاشی فروگذار نمیکند.
با سپاس- احمد نخجوانی - مدیرعامل"
توضیح آیتیآنالیز –
۱- ضمن تشکر از توجه مدیریت شاتل در پاسخ به ابهامات مشترکان این شرکت در رسانهها، در خصوص بخش اول متن که به این سایت مربوط شده و خواستار دریافت مستندات پیگیری این مطلب بودند، به استحضار مدیر عامل محترم شاتل میرساند این متن از طریق مکالمه یکی از دوستان مشترک که روی موبایل ایشان انجام شد، به مدیریت آن شرکت منتقل شد.
۲- لازم به ذکر است بعد از انتشار متن مذکور کاربران زیادی اقدام به ارسال مطالبی در خصوص مسایل پیرامون شرکت شاتل کردهاند که نظر به استقبال مدیریت آن شرکت، سایت آیتیآنالیز در صورت تمایل مدیران شاتل آماده انتشار روزانه این مطالب و دریافت پاسخ ایشان خواهد بود.
کد مطلب: 19227
آدرس مطلب: https://www.oshida.ir/vdca0un6.49nou15kk4.html
اوشیدا
https://www.oshida.ir