یادداشت؛
علومشناختی ابزاری برای اهداف ضدبشری دولتهای مستکبر
19 آبان 1402 ساعت 11:56
علومشناختی که باید در خدمت صلح و توسعه جهانی بشریت باشد کشورهای غربی از آن به عنوان ابزاری جهت مطامع و اهداف ضدبشری خود استفاده میکنند.
فرشته عسکری سردبیر و خبرنگار ، استاد دانشگاه آزاد اسلامی زابل در یادداشتی به اوشیدا نوشت: روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به دلیل اهمیت نقش علم در جامعه و نیاز به بحث علم و اجتماعیسازی آن بهخصوص در مورد مباحث علمی نوظهور به وجود آمده است تا با پیوند میان علم با جامعه، تلاش میشود تا شهروندان از پیشرفتهای علمی باخبر شوند.
روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به اهمیت و ارتباط علم در زندگی روزمره ما تأکید دارد بههمین دلیل بر نقش دانشمندان در گسترش درک ما از مواردی مانند سیاره زمین و پایدار کردن جامعهمان کمک میکند.
برخی کشورهای صنعتی از رویه رو به رشد علم و تکنولوژی به نوعی سو ءاستفاده کرده و بجای اینکه جهت این موج خروشان و سیر رو به رشد را در مسیر خدمترسانی و ترویج صلح و آشتی و در بیانی ساده تر در خدمت بشر قرار دهند علم را به ابزار ضدبشری و ضدحقوق بشر بدل نمودهاند و روحیه استعماری خود را تقویت کردهاند.
از این روز توسعه کشورها و نیز کاهش شکاف میان علم و جامعه از اهداف برنامه روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه است و کوشش می شود تا توجه مردم را به اهمیت نقش علم در جهت پیشرفت جهان جلب کنند. یکی از دیگر از اهداف روز جهانی علم بهره مند شدن آحاد مردم، بنا به تخصص و مهارت خود، از این روز است.
علم برای خدمت بشریت و تعالی انسان است و اگر در جهت ظلم و ستم و استکبار باشد به بیراهه میرود و امروز غرب علم را حق مسلم خود میداند و سبب سو استفاده آنها شده است به گونهای که شاهد بودیم اگر در حوزههایی مانند دارویی و درمان پیشرفتی داشتند با محروم کردن مردم ایران و تحریم استفاده ابزاری و ضد انسانی از علم داشتند.
از روزی که معنای علم دگرگون شد، میبینیم که مسیر توسعه غربی تنزل یافت و در جاده تکنولوژی افتاد مسیری که ابداعات مختلفی دارد ولی نگرش فضیلت محوری که در گذشته به علم و عالم وجود داشت را همراه ندارد این انحراف بزرگی است بشر میتوانست بدون تنزل دادن شأن علمِ، جایگاه آن را برای خود تعریف کند و علم را به مثابه ابزار تعریف نکند بلکه آن را وسیله تعالی و رشد بداند یعنی آنچه که در گذشته وجود داشت و ارزش ذاتی علم مهم بود این اتفاقات افتاد و جریان تاریخ را دگرگون کرد.
لذا اگر قبلا جنگها ناشی از جهل بشر بود امروز با نگاه ابزاری به علم، این مولفه در خدمت جنگ آمد در آمده است وقتی مفهوم علم تغییر کرد اتفاقات مختلفی افتاد از جمله اینکه علم در کنار ایجاد وسایل رفاه برای انسانها، ابزار جنگی را توسعه داد که با وقوع جنگ اول و دوم جهانی مصداق این مساله را میبینیم.
علومشناختی و علم باید در خدمت بشریت باشد؛ اما متأسفانه کشورهای مستکبر، علم را ابزاری برای رسیدن به اهداف ضدانسانی خود قرار دادهاند و از آن سوءاستفاده کرده و در انحصار خود قرار دادند.
در کنار مزیتهای علمآموزی اما امروز از علم استفادههای ضد بشری میشود به عنوان مثال در جنگهای علیه ملت فلسطین با ساخت بمب و ریختن بر سر مردم بیگناه در بیمارستانها و کشتار چندین هزار زن و کودک را مورد کشتار و جنایت قرار میدهند.
امروز غربیها علم را برای خدمت به مطامع و ضد ارزشها به کارمیبرند و استفادههای مثبت و صلحآمیز آن را توسط کشوری همچون ایران محکوم میکنند و دانشمندان علمی را تررو، تهدید و تحریم و تخریب میکنند اما زمانی که علم در اختیار آنها باشد تبدیل به بمب اتم کرده و بر سر ملتهای دیگر نظیر هیروشیما میریزند.
تحریمهای دارویی مخصوصا کودکان پروانهای یکی دیگر از جنایات آمریکا و در انحصار قرار گرفتن علم و توسعه و قدرتطلبی این مستکبران است که تحریمهای غیرقانونی خود را علیه ملت ایران اعمال کرد و مگر مسئولان این کشور نمیدانند که این تحریمهای غیرانسانی و غیرقانونی مردم عادی و حتی بیمارانی همچون پروانهایها را هدف گرفته است.
انتهای خبر/
کد مطلب: 75600
آدرس مطلب: https://www.oshida.ir/vdchv-nq.23nmvdftt2.html