حجتالاسلام واالمسلمین محمدمهدی محمودی، استاد حوزه علمیه شهرستان زابل در یادداشتی به
اوشیدا با اشاره بهضرورت تهذیب نفس بهعنوان شرط اصلی برای استواری در مسیر سربازی حضرت ولیعصر (عج) نوشت: تزکیه در لغت به معنای رشد، نمو و همچنین آراستن و پاککردن نفس است. این مفهوم در آیات متعددی از قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است.
از نگاه قرآن، انفاق مالی همراه با نیت تزکیه نفس، نشانه تقواپیشگی انسان است. چنانکه در آیه «وَ سَیُجَنَّبُهَا الْأَتْقَی الَّذِی یُؤْتِی مالَهُ یَتَزَکَّی» این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
نیت خالصانه و قصد قربت شرط تحقق حقیقی تزکیه است، آیه شریفه «إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلی» گویای آن است که طهارت باطنی جز بااخلاص و برای رضایت خدا حاصل نمیشود.
یکی دیگر از شروط دستیابی به تزکیه را مخالفت با وسوسههای شیطان است و قرآن کریم بهصراحت میفرماید: «فَلا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ... ما زَکی مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ».
برخی آفات و آسیبهای مسیر تهذیب نفس، قرار دارد که خودستایی و ادعای پاکی، از بزرگترین آفاتی است که مانع رشد معنوی میشود. آیه «فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ» هشدار صریح الهی در این باره است. امیرالمؤمنین علی (ع) باوجود همه فضائل کمنظیر خود، همواره در برابر پروردگار متواضع بود.
چشمچرانی و عدم کنترل نگاه را از آفات مهم تزکیه برشمرد و گفت: قرآن کریم تأکید دارد که پاکدامن و طهارت نفس در گرو حفظ نگاه است: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ... ذلِکَ أَزْکی لَهُمْ».
در این زمانه بیثباتی که انسان دائم در معرض لغزش است، تنها راه رهایی، تمسک به معارف اهلبیت (ع) و تقویت ارتباط با حضرت ولیعصر (عج) است. به فرموده امام صادق (ع): «به خدا سوگند، شما غربال میشوید... تا آنجا که جز گروه اندکی باقی نخواهند ماند».
در مقابل این هجمهها باید با الگوگیری از سیره شهدا، به سبک زندگی اهلبیت (ع) بازگشت.
پایان سه راهکار مهم از نگاه امام حسن عسکری (ع) و امام صادق (ع) برای نجات از فتنههای آخرالزمان را چنین برشمر ثبات قدم در اعتقاد و اقرار به امامت امامزمان (عج ب) دعا برای تعجیل در فرج آن حضرت؛ ج) مداومت بر دعای غریق: یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلبالقلوب ثبت قلبی علی دینک.
انتهای خبر/
انتهای خبر/