داخلی آرشيو گزارش صفحه اقتصادی
امتیاز مثبت 
۰
 
شاهراه ترانزیت شرق در آستانه تحول؛
قلب توسعه اقتصادی در شمال سیستان‌وبلوچستان
کد مطلب: ۷۷۶۸۴
تاریخ انتشار:دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۶
ساخت تقاطع غیرهم‌سطح مسیرهای ارتباطی زابل - زهک و محمدآباد - میلک در روستای عطاء محمد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مسیرهای ترانزیتی از بندر استراتژیک چابهار به مرز میلک شناخته می‌شود.
قلب توسعه اقتصادی در شمال سیستان‌وبلوچستان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اوشیدا» به نقل از عصرهامون، یکی از مهم‌ترین عوامل در توسعه پایدار مناطق مختلف کشور، توجه به زیرساخت‌های حمل‌ و نقل و جاده‌ای است. این زیرساخت‌ها نه‌تنها ارتباطات درون منطقه‌ای را بهبود می‌بخشند، بلکه به‌عنوان شریان‌های اقتصادی و تجاری، تأثیر قابل‌توجهی در رشد اقتصادی کشور دارند.

در استان سیستان و بلوچستان که یکی از کلیدی‌ترین نقاط جغرافیایی برای ترانزیت کالا در محور شرق کشور و ارتباط با کشورهای همسایه، به‌ویژه افغانستان، به شمار می‌رود، توسعه شبکه جاده‌ای از اهمیت دوچندان برخوردار است.

از طرفی پروژه‌های عمرانی به‌ویژه در بخش زیرساخت‌های حمل‌ و نقل، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان‌های کمتر توسعه‌یافته دارند.

سیستان و بلوچستان با موقعیت راهبردی خود، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای ارتباطی کشور، اهمیت ویژه‌ای در کریدورهای ترانزیتی و تجاری دارد؛ در این میان، ساخت تقاطع غیرهم‌سطح مسیرهای ارتباطی زابل - زهک و محمدآباد - میلک در روستای عطاء محمد، یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار این منطقه است که به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

این روستا در مسیری واقع شده که نقش کریدور اصلی اقتصادی کشور را ایفا می‌کند و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مسیرهای ترانزیتی از بندر استراتژیک چابهار به مرز میلک شناخته می‌شود.

این مسیر نه‌تنها امکان تبادل تجاری و ترانزیت کالا را میان ایران و افغانستان فراهم می‌کند، بلکه جایگاه ویژه‌ای در افزایش رونق اقتصادی منطقه و کاهش محرومیت‌های زیرساختی استان دارد.


ترانزیت کالا از چابهار به میلک آسان‌تر می‌شود
حسین احمدی، یکی از رانندگان کامیون در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، گفت: ما راننده‌های ترانزیتی همیشه از مسیر میلک به سمت چابهار و بالعکس بار جابه‌جا می‌کنیم؛ این مسیر برای ما خیلی مهم است، ولی متأسفانه تا حالا ترافیک و خطرات جاده‌ای زیادی داشت.

وی افزود: ساخت این تقاطع غیرهم‌سطح کمک زیادی می‌کند که ترافیک کمتر بشود و دیگر نیازی نباشد پشت تریلی‌های سنگین یا خودروهای دیگر معطل بشویم، به نظرم خیلی پروژه مفیدی است، به شرطی که زودتر تکمیل بشود.

محمدرضا صفری، راننده خودروهای سواری نیز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: قبل از ساخت این تقاطع، هر بار که از این مسیر می‌گذشتیم، باید منتظر می‌ماندیم تا ماشین‌های سنگین رد بشنوند؛ اینجا همیشه تصادف‌هایی می‌شد که باعث شده بود خیلی از راننده‌ها از این جاده فراری شوند و عبور نکنند؛ اکنون با ساخت این تقاطع، شرایط بهتر شده و وقتی کامل شود، خیلی‌ها راحت‌تر و با خیال آسوده‌تر رانندگی می‌کنند.

زهرا براهویی، ساکن روستای عطاء محمد نیز عنوان کرد: ما هر روز از این مسیر عبور می‌کنیم و همیشه نگران بودیم، مخصوصاً برای بچه‌ها؛ جاده خیلی شلوغ بود و ماشین‌های سنگین هم زیاد بودند، با ساخت این تقاطع، هم امنیت بیشتر شده و هم ورودی روستایمان زیباتر شده، امیدواریم زودتر تمام شود تا به طور کامل استفاده کنیم.

امید مردم به بهبود شرایط جاده‌ای
عبدالواحد ریگی یکی از کشاورزان منطقه نیز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: این پروژه برای ما خیلی خوب است؛ چراکه بیشتر محصولات کشاورزی‌مان را از این مسیر به شهرهای دیگر یا حتی برای صادرات می‌فرستیم. قبلاً به دلیل ترافیک زیاد، محصولات دیر می‌رسیدند یا خراب می‌شدند؛ اما اکنون با این تقاطع جدید، فکر می‌کنم کار ما راحت‌تر شود و زمان رسیدن بارها کمتر شود.

بر اساس نظرات رانندگان و مردم محلی، پروژه ساخت تقاطع غیرهم‌سطح در این منطقه باعث کاهش ترافیک، افزایش ایمنی جاده‌ای، و تسهیل در حمل‌ونقل کالا شده است.

مردم منطقه با وجود استقبال از پیشرفت پروژه، انتظار دارند که عملیات ساخت‌وساز در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل شود تا بتوانند از مزایای آن به طور کامل بهره‌مند شوند.

بهبود شرایط جاده‌ای نه‌تنها زندگی روزمره مردم را آسان‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد منطقه و حمل‌ و نقل بین‌المللی در محور شرق کشور داشته باشد.


پیشرفت تقاطع عطاء محمد زهک به ۷۰ درصد رسید
مهدی پارسی سرپرست اداره کل را و شهرسازی سیستان و بلوچستان از پیشرفت حدود ۷۰ درصدی ساخت تقاطع غیرهم‌سطح مسیرهای ارتباطی زابل - زهک و محمدآباد - میلک (محدوده روستای عطاء محمد) خبر داد.

وی افزود: عملیات ساخت این پروژه مهم عمرانی استان با دو دهانه ۲۲ متری از سال گذشته آغاز شد و در حال حاضر به مراحل پایانی کار خود رسیده است.

پارسی با بیان اینکه تاکنون برای ساخت این پروژه بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، ادامه داد: روستای عطاء محمد زهک که این تقاطع غیرهم‌سطح در ورودی آن احداث می‌شود در مسیر مرز میلک به عنوان کریدور اصلی اقتصادی کشور قرار داشته که نقش بسیار مهمی در ترانزیت محور شرق و همچنین گسترش تجارت بین ایران و افغانستان و توسعه اقتصادی استان دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این تقاطع غیرهم‌سطح می‌تواند ضمن کاهش تلفات جاده‌ای و تسهیل در ترانزیت کالا از چابهار به میلک نقش مهمی در بهبود شرایط ترافیکی و نیز در سطح یک المان در سیمای بصری ورودی شهرستان زهک نقش‌آفرین باشد.

تقاطع عطاء محمد نقطه اتصال تجارت ایران و افغانستان
پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت تقاطع غیرهم‌سطح در مسیرهای زابل - زهک و محمدآباد - میلک نشان‌دهنده توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ و نقل در سیستان و بلوچستان است؛ این پروژه با تسهیل در ترانزیت کالا، کاهش ترافیک و تلفات جاده‌ای، و بهبود روابط تجاری با افغانستان، گامی مهم در مسیر توسعه پایدار این استان به شمار می‌رود.

ادامه و تکمیل چنین پروژه‌هایی نه‌تنها باعث ارتقای سطح زندگی مردم منطقه خواهد شد، بلکه جایگاه استان را در مسیرهای ترانزیتی و تجاری کشور تقویت خواهد کرد.

با توجه به موقعیت استراتژیک این مسیر در محور شرق کشور و ارتباط با افغانستان، تکمیل این پروژه نه‌تنها بهبود شرایط اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت، بلکه در سطح ملی نیز گامی مؤثر در راستای تقویت کریدورهای تجاری و ترانزیتی ایران محسوب می‌شود.

تداوم چنین پروژه‌هایی در دیگر نقاط استان می‌تواند زمینه‌ساز کاهش محرومیت‌ها و تسریع توسعه پایدار در یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مناطق کشور باشد و بهره‌برداری به‌موقع از این پروژه می‌تواند گامی مؤثر در تحقق اهداف کلان توسعه‌ای استان و کشور باشد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark