به گزارش پایگاه خبری «
اوشیدا»، صبح امروز با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، ۶۲ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان - زابل، ۵۳ کیلومتر باند دوم در محور زاهدان - بم، ۴۴ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان - بیرجند، هفت کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان - خاش، ۱۱ کیلومتر راه اصلی در محور زابل - زهک و پنج کیلومتر راه اصلی در محور گوهر کوه - بزمان به همراه پل بزرگ شیله طرحهای افتتاح شده امروز در استان است که برای راهاندازی آنها ۳ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
برای ساخت این پروژهها در مجموع حجم سنگینی از عملیات اجرایی شامل ۶۲۲ هزار و ۲۷۸ مترمکعب خاکبرداری، ۴ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۶۸۶ مترمکعب خاکریزی، ۶۲۵ هزار و ۴۳۱ مترمکعب زیر اساس و ۵۴۸ هزار و ۳۷۶ تن آسفالت انجام شده است.
همچنین هفتدستگاه پل بزرگ، ۵۳۹ دستگاه آبرو، ۴۲ هزار و ۳۳۲ تن سیمان، ۳۰۸۰ تن میلگرد و ۵۵ هزار مترمکعب بتن از دیگر عملیات اجرایی در این حجم از عملیات راهسازی در استان بوده است.
به گفته عطااله اکبری مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان برای ایفای نقش این استان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت باتوجهبه موقعیت راهبردی آن نیاز به توسعه زیرساختها در حوزه راه است که با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیر ساختها اکنون متوسط سالانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده که نویدبخش رونق و آبادانی بیشازپیش است.
اکبری با بیان اینکه توسعه شبکه بزرگراهی یکی از اولویتهای مهم و اصلی سیستان و بلوچستان است و طرحهای این بخش بدون وقفه در حال اجراست، بیان کرد: این اداره کل به تعهدی که به مردم داده است پایبند بوده و با همه توان و تلاش سعی دارد عقبماندگی تاریخی استان را در حوزه بزرگراهها جبران کند.
عملیات اجرایی ۱۳۳ کیلومتر بزرگراه با حضور وزیر راه و شهرسازی در سیستان و بلوچستان آغاز شد وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۱۳۳ کیلومتر بزرگراه با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان خبر داد و افزود: این طرحها شامل قطعه چهار محور زاهدان - خاش به طول ۳۸ کیلومتر، قطعه چهار محور زاهدان - بم به طول ۳۲ کیلومتر، قطعه ۲ محور زابل - زاهدان به طول ۲۳ کیلومتر، قطعه یک محور خاش - سراوان به طول ۲۰ کیلومتر و قطعه چهار محور زاهدان - بیرجند به طول ۲۰ کیلومتر است.
اکبری هزینه ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه را حدود ۴۰ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: باتوجهبه اینکه این استان تنها استان متصل به آبهای آزاد از طریق بندر چابهار، دارای بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی و در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیت بزرگ جهان قرار داشته که همه این ظرفیتها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بینالمللی به آن داده با پیگیریهای انجام شده تا پایان سال جاری دومین شهر استان یعنی زابل به زاهدان بهصورت بزرگراه به هم متصل خواهند شد تا عقبماندگی تاریخی استان را در حوزه داشتن بزرگراه جبران کند.
انتهای خبر/