به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«
اوشیدا»؛ این روزها زیاد از قطعی برق شنیدهاید، معضلی که تقریباً مردم همه استانهای کشور با آن دستوپنجه نرم میکنند؛ اما تحمل قطعی برق در استان گرم و خشک سیستان و بلوچستان که دمای برخی از شهرهای آن در بسیاری از روزهای اواخر بهار به بالای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد میرسد و عملاً کولرهای آبی هم جوابگوی گرمای باوجود طوفانهای ۱۲۰ روزه منطقه سیستان، داستان دیگری است.
درحالیکه گرمای هوا در سیستان بلوچستان رکورد زده و روبهافزایش است. در این میان، مسئله کمبود برق تبدیل به چالشی برای دانشآموزان و مدارس این استان و مخصوصاً شمال سیستان و بلوچستان شده است و حضور دانشآموزان در کلاسهای درس را و آمادگی برای امتحانات بهسختی ممکن است.
یکی از حوزههای بهشدت آسیبدیده از ناترازی برق نظام آموزشی است. گرمای شدید کلاسهای درس را غیرقابلتحمل کرده و قطعی برق، استفاده از سیستمهای سرمایشی را ناممکن ساخته است. معلمان در بسیاری از مدارس مجبور به تعطیلی کلاسها یا کوتاهکردن ساعات درس شدهاند، درحالیکه آموزش آنلاین نیز به دلیل قطعی برق و مشکلات اینترنت با اختلال مواجه است.
درحالیکه سیستان بهترین ظرفیت تولید انرژی پاک از باد و خورشید است؛ اما باوجود بهترین گنج و ظرفیت ولی همچنان این ظرفیتها نادیده گرفته شده و همچنان برای جبران ناترازی برق این استان باوجود گرمای بیش از ۵۰ درجه در روزهای گرم سال جبرانکننده ناترازی برق باشد و دانشآموزان قطعی برق را تحمل کنند.
یک معلم دبیرستان در شهرستان زابل در گفتگو به خبرنگار، شرایط را «غیرقابلتحمل» توصیف کرد و گفت: حالا در ماههای پایانی سال تحصیلی هستیم، زمانی که برای امتحانات و آمادگی دانشآموزان حیاتی است. اما بدون برق، نمیتوانیم درست درس بدهیم. گرما طاقتفرساست و دانشآموزان از نظر جسمی و روحی در فشارند.
زیرساختهای برق پاسخگوی نیاز سرمایشی مدارس زابل نیست.jpeg)
عباس میری مدیر آموزشوپرورش شهرستان زابل با اشاره به گرمای بیسابقه پس از تعطیلات نوروز و افزایش مطالبات مردمی درباره وضعیت سیستم سرمایشی مدارس در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از مدارس این شهرستان با مشکلات جدی در تأمین برق مورد نیاز برای بهرهبرداری از دستگاههای سرمایشی مواجه هستند.
میری با بیان اینکه استفاده از کولرهای اسپلیت در برخی مدارس به دلیل ضعف زیرساخت برق محدود شده است، افزود: مشکل اصلی، کمبود آمپراژ و ضعف شبکه برق است. در برخی مدارس باوجود نصب اسپلیت، امکان روشنکردن آن وجود ندارد؛ زیرا باعث افت ولتاژ و حتی سوختن تأسیسات میشود.
وی تأکید کرد: آموزشوپرورش بهرهبردار است و مسئولیت تأمین زیرساخت برق، کابلکشی و تجهیزات بر عهده ادارات پشتیبان مانند اداره برق و نوسازی مدارس است. ما درخواست افزایش آمپراژ برای ۲۵ مدرسه ارسال کردهایم، اما هزینه بالای این فرایند، روند اجرا را کند کرده است.
میری ادامه داد: برای تجهیز همزمان کلاسهای مدارس به اسپلیت، نیاز به افزایش آمپراژ و ارتقای تابلوهای برق داریم که در برخی موارد هزینه آن تا بالای ۱۰۰ میلیون تومان نیز برآورد شده است. این هزینهها صرفاً باید توسط نوسازی مدارس پرداخت شود و از عهده مدیران مدارس خارج است.
وی با اشاره به پیگیریهای انجامشده در جلسات تخصصی آموزشوپرورش با حضور فرماندار و نمایندگان اداره برق افزود: هماهنگیهایی برای تأمین کولرهای آبی بهصورت موقت انجام شده تا حداقل تا آمادهشدن زیرساختها، شرایط کلاسها قابلتحملتر شود.
مدیر آموزشوپرورش زابل همچنین به نقش خیرین و اولیای دانشآموزان در رفع برخی مشکلات اشاره کرد و گفت: در برخی موارد، خانوادهها و انجمنهای اولیاومربیان با مدرسه همکاری داشتهاند تا با کمکهای داوطلبانه، کولر یا آبسردکن تهیه یا تعمیر شود.
وی درباره ساعات فعالیت مدارس در گرمای شدید نیز گفت: تغییر زمان فعالیت مدارس نیازمند تصمیم در سطح استان یا وزارتخانه است، اما شورای مدرسه میتواند در موارد خاص، در حد ۱۰ دقیقه زمان خروج دانشآموزان را مدیریت کند.
میری در پایان با تأکید بر پیگیری مستمر موضوع سرمایش و برق مدارس در سطح شهرستانهای سیستان گفت: ما از نزدیک در جریان مشکلات مدارس هستیم و تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط انجام میدهیم. امید است با تخصیص اعتبارات و همراهی نهادهای مرتبط، بتوانیم وضعیت موجود را بهبود بخشیم؛ ولی خاموشی برق طبق برنامهریزی ادارات برق استان و شهرستان است و ما در این زمینه نمیتوانیم برنامهای داشته باشیم.
انتهای خبر/