داخلی آرشيو گفتگو صفحه فرهنگی
امتیاز مثبت 
۰
 
دبیر بازنشسته فرهنگی:
معلم نقش هدایتگر و پیامبرگونه دارد
کد مطلب: ۷۶۲۲۵
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۹
دبیر بازنشسته فرهنگی شهرستان هامون گفت: معلم نقش هدایتگر و پیامبرگونه دارداگر در مسیر درست و سالم گام بردارد به سرنوشت افراد آسیب‌دیده کمک می‌کند و اگر بر عکس باشد نتیجه منفی در برخواهد داشت .
معلم نقش هدایتگر و پیامبرگونه دارد
حسنعلی میرشکاری در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: شهید مرتضی مطهری عاشق شغل معلمی بود و تمام ایام زندگی خود را در راه تعلیم‌وتربیت جوانان و آینده‌سازان گذراند از تدریس در کلاس، حوزه و دانشگاه تا نوشتن کتب معتبر که هنوز منابع غنی آن آینده‌سازان کشور و محققان تعلیم‌وتربیت است.

وی در خصوص نقش معلم بر دانش‌آموزان را این‌گونه بیان کرد: ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان بین استاد و معلم می‌تواند زمینه را برای رشد شخصیت دانش‌آموزان فراهم کند در واقع نوع ارتباط از کلامی، سواد، داشتن ظاهر، الگو پسند، اخلاق نیکو، گفتار دلنشین، داشتن روحیه عفو و گذشت، ارائه مطالب به‌روز و نو علمی می‌تواند از عوامل ارتباط گرم و مفید باشد که خودبه‌خود دانش‌آموزان مجذوب مخاطب خود شده از او الگوبرداری می‌کنند.

میرشکاری در ادامه خاطرنشان کرد: روابط بین استاد و دانشجو بر اصول اخلاق، انسانی اصل یادگیرنده و یاددهنده باشد؛ یعنی دانشی به‌عنوان عنصر دنبال فراگیری علم و هنر است و استاد به‌عنوان منشأ یادگیری و راهنمایی مفید برای دانشجو در همهٔ زمینه‌های اخلاقی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد و احترام متقابل حفظ گردد.

وی افزود: باتوجه‌به رشد چشمگیر رسانه‌ها و تبلیغات سواد رسانه‌ای بیگانه که جوانان و خانواده‌ها را با گفتار پر زرق‌وبرق به سمت خود می‌کشانند علم ما باید به فرمودهٔ مقام معظم رهبری خود را از افسران عرصهٔ تعلیم‌وتربیت و جامعهٔ اسلامی بداند و پاداش روز، علم، خرد و نوآوری زمینه را برای رشد دانش‌آموزان و استعدادهای آنها فراهم کند به‌طوری‌که در مسیر سالم و درست که موردنیاز آیندگان است حرکت کند

وی تأکید کرد: از نظر فکری و شناختی به‌قدری دانش‌آموزان قوی می‌شوند که به‌صورت پدافند غیرعامل مصون‌سازی فرهنگی در آنها ایجاد شود که گرفتار حواشی و تبلیغات سوء نگردند و یکی از عوامل در موفقیت دانش‌آموزان داشتن ارتباط و تعامل سازنده با اولیاء و خانواده‌ها است به‌طوری‌که در این فرایند خانواده و معلم از وضعیت اخلاقی، رفتاری، عملی فرزندشان مطلع می‌شوند اینکه در چه واقعی لازم است از هنر تشویق استفاده کرد و چگونه از چه راه‌هایی کمک نمود تا وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان بهتر شود.

وی خاطرنشان کرد: معلم می‌تواند با ارائه نظرات
باتوجه‌به شناختی که از دانش‌آموزان دارد برای پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها به والدین کمک کند
تفریحات سالم، ساعت مطالعه، تکرار و تمرین نکات درسی تقویت حس میهن‌دوستی، احترام به والدین از نکاتی است که ضروری است.

میرشکاری تفاوت فرهنگیان قدیم و جدید را این‌گونه بیان کرد: به لحاظ امکانات آموزشی و تحقیقی رشد، تکنولوژی آموزشی، دسترسی آسان به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت و استفاده از مقالات و کتب علمی است که امروز به‌آسانی در اختیار فرهنگیان قرار می‌گیرد درحالی‌که درگذشته چنین ابزاری در خدمت فرهنگیان قبلی وجود نداشت که این می‌تواند زمینه رشد و خلاقیت و ابتکار شیوه‌های نوین تدریس را برای فرهنگیان فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در فرهنگ اسلامی و دینی معلم از جایگاه مقدس ویژه‌ای برخوردار است در گفتار بزرگان دینی معلمی را شغل انبیاء توصیف نموده‌اند معلم نقش هدایتگر و پیامبرگونه دارد اگر در مسیر درست و سالم گام بردارد اصول‌دینی، اسلامی و اخلاقی را در رفتار گفتار و کلام خود رعایت نماید؛ چون دانش‌آموزان معلم را الگو می‌دانند و تماماً از وی الگوبرداری می‌کنند حتی نوع حرف‌زدن، لباس پوشیدن، نظم و انضباط، خوش‌اخلاقی، صداقت تلاش و کوشش، پشتکار معلم برای دانش‌آموزان جذاب است؛ بنابراین این جایگاه باارزش از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که می‌تواند به سرنوشت افراد آسیب‌دیده کمک کندو اگر بر عکس باشد نتیجه منفی در بر دارد.

میرشکاری در ادامه افزود: بهترین خاطره موفقیت دانش‌آموزان در امتحانات پایان سال است و اینکه بعد از چند سال به‌صورت اتفاقی به اداره یا ارگانی مراجعه می‌کنید مسئول مربوطه خود را معرفی می‌کند می‌گوید چندین سال قبل شما دبیر ما بودید این لحظه خیلی خوشحال‌کننده و شیرین است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark