محمد لکزایی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی
اوشیدا بیان کرد: یکی از محبوبترین میوههای زمستانی در منطقه سیستان خربزه نارس و یا همان پشمک است، این میوه که در سالهای اخیر در بستر خشک هامون کشت میشد در سال جاری با چالش جدی روبهرو شده است. پشمک معمولاً نیاز به آبیاری ندارد؛ اما برای کشت آن در بستر خشک تالاب هامون باید دستکم یکبار در تابستان آب از محل کشت عبور کرده باشد.
وی از افزایش چشمگیر سطح زیر کشت محصول جالیزی خربزه (پشمک) در این شهرستان خبر داد و گفت: هماکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی زهک به کشت این محصول اختصاصیافته است.
مدیر جهاد کشاورزی زهک افزود: استفاده از روشهای نوین آبیاری بهویژه نوار تیپ، عامل اصلی موفقیت کشاورزان این منطقه در شرایط کنونی خشکسالی و کمآبی بوده است. این روش نهتنها مصرف آب را به میزان قابلتوجهی کاهش میدهد، بلکه پایداری سیستم آبیاری را در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت تضمین میکند.
وی با بیان اینکه جالیزکاری از کشتهای موفق و اشتغالزا در این شهرستان است، تصریح کرد: این فعالیت در حال حاضر برای ۲۶۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
لکزایی خاطرنشان کرد: سهم شهرستان زهک در تولید محصولات جالیزی رشد بسیار بالایی داشته و اکثر خربزه خارج از فصل موجود در بازار استان و مرکز استان، در این شهرستان تولید میشود.
وی از برداشت ۱۲۰۰ تن محصول از این مزارع خبر داد و گفت: این موفقیت نشان میدهد که با استفاده از فناوریهای نوین میتوان بر چالشهای محیطی مانند کمآبی غلبه و بهرهوری را افزایش داد. این محصول چون در برج ۵ کاشت میشود هیچگونه آفتی در این فصل این گیاه را تهدید نمیکند و نیازی به سمپاشی ندارد که محصول این گیاه محصول سالم است و در مناطق دریاچه هامون و نیمروز محصول ارگانیک است؛ چون هیچگونه سم و کود شیمیایی برای این گیاه مصرف نمیشود.
وی تصریح کرد: کارشناسان کشاورزی بر این باورند که ترویج آموزشهای فنی و استفاده از ماشینآلات پیشرفته در مراحل کاشت و برداشت میتواند بهرهوری را بیشازپیش افزایش دهد و از هدررفت منابع جلوگیری کند. این امر موجب تقویت اقتصاد محلی و افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد و به توسعه پایدار بخش کشاورزی در شهرستان زهک کمک میکند.
لکزایی افزود: علاوه بر این، مسئولین جهاد کشاورزی برنامهریزیهایی برای گسترش زیرساختهای نگهداری و بستهبندی محصولات جالیزی در نظر گرفتهاند تا کیفیت محصول در مسیر عرضه حفظ شده و بازارهای جدید داخلی و خارجی را هدف قرار دهند. این اقدامات به ایجاد ارزش افزوده بیشتر و افزایش توان رقابتی محصولات منطقه در بازار کمک خواهد کرد.
انتهای خبر/