سعید رحمتی، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری
اوشیدا ضمن تبریک سالروز ورود تاریخی مقام معظم رهبری به دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۷، این روز را فراتر از یک مناسبت تقویمی دانست و آن را نماد نگاه عمیق، حکیمانه و راهبردی رهبر معظم انقلاب به جایگاه دانشگاه فرهنگیان توصیف کرد.
وی افزود: نوزدهم اردیبهشت، برای دانشگاه فرهنگیان فقط یک تاریخ نیست؛ خاطرهای زنده است، نفس کشیده در دل کلاسها، صدا پیچیده در راهروها، نوری نشسته بر دل معلمان آینده.
وی اظهار کرد: «ورود رهبر انقلاب به دانشگاه فرهنگیان در اردیبهشت ۱۳۹۷ تنها یک حضور نمادین نبود، بلکه بیانگر یک تحول گفتمانی در حوزه تعلیموتربیت و تأکید بر نقش کلیدی این دانشگاه در آینده آموزشوپرورش کشور بود. معظم له در این دیدار فرمودند: اگر قرار است آموزشوپرورش مسیر رشد، تعالی و تحول را طی کند، باید این مسیر از دانشگاه فرهنگیان آغاز شود. این جمله بهتنهایی یک گزاره بنیادین است که محور تمام تحولات آینده آموزشوپرورش باید باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان سیستان در ادامه با اشاره به اهمیت تربیتمعلم بهعنوان ستون فقرات نظام آموزشی گفت: دانشگاه فرهنگیان وظیفه دارد معلمان فکور، مسئول، متعهد و آگاه به مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تربیت کند. از همین رو این دانشگاه یک نهاد حاکمیتی تلقی میشود و مأموریتی دارد که فراتر از آموزش صرف است؛ زیرا معلم آینده، پرورشدهنده نسل آینده کشور است.
از سند تحول تا توسعه زیرساختها در سیستان رحمتی با اشاره به سیاستهای کلان وزارت آموزشوپرورش و سند تحول بنیادین، اظهار داشت: در افق ۱۴۰۴، دانشگاه فرهنگیان بر توسعه کمی و کیفی در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، رفاهی، فرهنگی و تربیتی دانشجو معلمان تأکید دارد. در همین راستا، ما در دانشگاه فرهنگیان سیستان نیز همزمان با ورود به این مجموعه، تدوین یک سند آمایش بومی را در دستور کار قرار دادیم؛ سندی که بر اساس نیازها و انتظارات دانشجو معلمان طراحی شده و تلاش دارد فضای دانشگاه را از نگاه آنها بازطراحی کند.
وی افزود: ما سعی کردیم محیط دانشگاه را بهگونهای شکل دهیم که دانشجو نهتنها در عرصه آموزش، بلکه در ابعاد فرهنگی، پژوهشی و اجتماعی نیز مشارکت فعال داشته باشد. این مشارکت و نقشآفرینی، سبب افزایش انگیزه، حس تعلق و پویایی در بدنه دانشجویی و در نهایت منجر به تربیت معلمانی تأثیرگذار و روزآمد خواهد شد.
برگزاری جشنواره ملی تدریس به نام شهید محمد میش مست رحمتی بااشاره به برگزاری جشنوارهای مهم تحت عنوان «الگوهای برتر تدریس شهید محمد میش مست» و گفت: برای نخستینبار این جشنواره با محوریت تدریس مجازی در قطب شمال کشور برگزار شد که ویژه دانشجو معلمان واحد سیستان بود. مزین شدن نام این جشنواره به شهید دانشجو معلم محمد میش مست، معنای عمیقی به آن بخشید. این جشنواره بازتاب نیازهای واقعی آموزشوپرورش در حوزه تدریس مجازی بود و خوشبختانه با استقبال چشمگیری از سوی دانشجویان مواجه شد.
وی همچنین تأکید کرد که این نوع رویدادها بستر مناسبی برای نقشآفرینی دانشجویان ایجاد میکند و افزود: دانشگاه محل گفتمانسازی است. وقتی دانشجو معلم احساس میکند دیده میشود و در روند تصمیمگیریها نقش دارد، انگیزه میگیرد و خود را بخشی از راهحل مسائل آموزشوپرورش میداند.»
از سالن تندرستی تا استودیوی تولید محتوا رئیس دانشگاه فرهنگیان منطقه سیستان در ادامه به برخی از پروژههای زیرساختی افتتاحشده در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: «در اسفندماه سال گذشته، سالن تندرستی دانشگاه افتتاح شد که پاسخگوی نیازهای ورزشی دانشجویان است. همچنین باتوجهبه تحولات فناورانه، استودیو تولید محتوای آموزشی نیز راهاندازی شد تا دانشجو معلمان بتوانند در تولید محتوای نوین و چندرسانهای نقش فعال داشته باشند.»
وی همچنین از راهاندازی ایستگاه مطالعه و کتاب بهعنوان یک محیط فرهنگی رفاهی یادکرد و گفت: «دانشگاه باید بستر پرورش همهجانبه معلم را فراهم کند؛ معلمی که باانگیزه، بانشاط دانشجو معلمان بدنه آموزشوپرورش شود.»
تربیتمعلم، سرمایهگذاری برای آینده حکمرانی آموزشی کشور است رحمتی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت دانشجو معلمان بهعنوان معلمان آینده تأکید کرد و گفت: «نگاه به دانشجو معلم بلندمدت و راهبردی باشد. اگر دانشگاهها نتوانند زمینه رشد علمی، فرهنگی، رفاهی و تربیتی را برای آنان فراهم کنند، زنجیره تربیت نیروی انسانی کارآمد در آموزشوپرورش ناقص میماند.»
انتهای خبر/