سهم ناچیز کشاورزان از فروش بهترین خرمای ربی جهان/ راه و صنایع؛ بزرگترین مشکل نخلداران سیستان و بلوچستان
کد مطلب: ۷۲۹۵۲
تاریخ انتشار:شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۴خرمای ربی و ارگانیک منطقه روتک در سیستان و بلوچستان بازارپسندی جهانی و خواص دارویی دارد، اما به دلیل نداشتن جاده دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی، نبود صنایع فرآوری و بسته بندی به بهای اندک توسط تجار کشورهای همسایه پیش خرید می شود و کشاورز از فروش آن سود چندانی نمیبرد.
به گزارش اوشیدا به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان در زمره بزرگترین استان های کشور برای تولید خرما محسوب می شود، سطح زیر کشت و آب و هوای مناسب سبب شده است خرمای این منطقه طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد.در این میان برخی از مناطق استان دارای قابلیت های ویژه تری هستند و می توانند خرمای با کیفیت و مطلوب جهانی را تولید کنند که روتک خاش یکی از آن مناطق است.خرمای ربی این مطقه ارگانیک است و در میان مردم استان هم طرفدار زیادی دارد، روتک دارای آب فراوان و خاک حاصلخیز است و کشاورزی از شغل های اصلی منطقه محسوب می شود.اگرچه خرمای این منطقه بازارپسندی جهانی دارد، اما به دلیل نبود جاده دسترسی به دیگر نقاط استان و بازارهای داخلی، دوری از بازارچه های مرزی و نداشتن ارتباط با کشور همسایه ظرفیت ویژه آن مغفول مانده است.در این میان برخی از تجار خارجی که به ظرفیت و کیفیت این خرما واقف هستند محصولات نخلستان ها را با قیمت اندک پیش خرید می کنند و کشاورزان هم برای از بین نرفتن محصول آن را به بهای کم می فروشد.جاده روتک به خاش دسترسی به بازارهای داخلی را فراهم می کنداسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش، میرجاوه و تفتان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: فراوانی آب در روتک سبب شده هفت هزار هکتار نخیلات در این منطقه وجود داشته باشد و خرمای ارگانیک روتک تولید شود.وی ادامه داد: یکی از مشکلات این منطقه راه ارتباطی به شهرستان خاش است، در سال های گذشته بازارچه مرزی روتک مصوب شد، اما به دلیل نبودن زیرساخت و راه تاکنون این بازارچه تحقق پیدا نکرده و ما پیگیری کردیم و یکی از اقدامات در این زمینه راه خاش به روتک است که پیمانکار گزینش شده و کار در حال انجام است.حسین زهی عنوان کرد: چون آب، نخیلات کشاورزی، زیرساخت ها، موقعیت ویژه و سوق الجیشی این منطقه بسیار مهم است و از طریق قرابت بین دو طرف مرز تا 500 کیلومتری ارتباط سببی و نسبی وجود دارد و می توان تحریم ها را دور زد.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از طرفی راه روتک به خاش به کویته پاکستان هم نزدیک تر است و اگر این زیرساخت کامل شود، حتی از میرجاوه هم نزدیک تر خواهد بود.حسین زهی بیان کرد: امیدوارم دولت عنایت ویژه ای در این زمینه داشته باشد و مشکل زیرساخت و راه را در این زمینه حل کند تا منطقه رونق داشته باشد.وی اظهار کرد: از وزیر راه و شهرسازی، گمرک، استاندار و ... تقاضا داریم که ترتیبی اتخاذ شود تا طرف پاکستانی هم در این زمینه اقدام کند و بعد از رفع مشکل راه، بازارچه مرزی روتک هم به سرانجام برسد و مردم منطقه بتوانند از این طریق تجارت کنند.نماینده مردم خاش، میرجاوه و تفتان در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرا در صورت اتمام جاده دسترسی خاش به روتک افرادی که از بندرعباس می خواهند به پاکستان بروند از این جاده زودتر به مقصد می رسند و نزدیک تر است.حسین زهی گفت: وقتی جاده دسترسی نباشد مرزداران ما نمی توانند خرما را در داخل کشور به فروش برسانند از آن طرف تجار پاکستانی بدون دادن مالیات خرمای ارگانیک که بهترین ربی جهان، خرمای دیمی و بدون نیاز به آب است و درمان های دارویی هم دارد می خرند و در کشور خود می فروشد. صنایع فرآوری و بازاریابی بزرگترین مشکل نخلداران روتک علی سردار شهرکی، عضو هیئت ملی دانشگاه سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: روتک خاش با توجه به سطح زیر کشت و تولیدی که به صورت سرانه در آمارنامه و بخش های کشاورزی دارد، منطقه ای ویژه برای تولید محصول خرما محسوب می شود.وی ادامه داد: اگر بتوانیم پتانسیل های ویژه منطقه را احیا کنیم حتما می توانیم به تولید و سطح زیر کشت بالاتری هم دسترسی داشته باشیم، اما چالش هایی هم وجود دارد که بیشتر بعد از تولید و برداشت را شامل می شود.این استاد دانشگاه اظهار کرد: صنایع فرآوری و بسته بندی برای خرمای منطقه روتک بسیار مشکل دارد، اگر برطرف شود بخش اعظمی از چالش های محصول هم برطرف خواهد شد، اگر مشکل صنایع فرآوری برای ورود به بازارهای داخلی و صادرات از مبادی مرزی حل شود بسیاری از موارد دیگر هم حل می شود.سردار شهرکی بیان کرد: اگر بتوانیم بازارهای هدف را قبل از تولید پیش بینی کنیم و قدرت چانه زنی خود را در مباحث بازاریابی و فروش بالا ببریم، حتما موفق می شویم.وی عنوان کرد: یکی از مشکلات بزرگ این منطقه کشاورزان خرده پا هستند که در باقی مناطق خرما خیز استان هم این مشکل وجود دارد و با بازارها در ارتباط نیستند.عضو هیئت ملی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: نبود ساز و کار مشخص برای تعیین و انتقال محصول از مرزعه و باغ تا بازار هدف مشکل اساسی منطقه است و اگر بتوانیم آن ها را رفع کنیم حتما بازاریابی خوبی در محصولات خواهیم داشت.انتهای پیام/