کارشناس مذهبی مطرح کرد:
امامصادق(ع) چراغ هدایت در تمدنسازی اسلامی
کد مطلب: ۷۸۵۴۱
تاریخ انتشار:پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۲۰:۵۱کارشناس مذهبی گفت: امامصادق(ع) چراغ هدایت و پیشوای مبارز فقه شیعه در تمدنسازی اسلامی بود.
حجتالاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی با تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) بیان کرد: حقیقت آن است که امام صادق (ع) همانند همه امامان معصوم شیعه سیاست ناب الهی و دینی را در روزگار خود به یادگار نهادهاند که آشنایی با آن، الگوی کامل و ایدهآلی است برای شیعیان و علاقهمندان به حضرت تا از این بعد زندگانی امام خود پیروی نموده و این سیره پاک حضرت را نیز چراغ راه خود قرار دهند.
وی افزود: ششمین امام شیعیان جعفربن محمدصادق (ع) حیات سیاسی خاصی دارد که بر شرایط و مقتضیات سیاسی و اجتماعی ویژهای استوار است. دوران امامت حضرت حدود یک قرن و نیم پس از ظهور اسلام و فتوحات اسلامی است. زمانی که تازه مسلمانان پرشماری از ملیتهای مختلف وارد جهان اسلام شده، از این طریق علوم و فنون ملتهای صاحب تمدن بزرگ مانند ایران، روم، هند... را وارد دنیای اسلام نمودند.
امامصادق(ع) پیشوای تمدنساز
وی با اشاره به نقشبرجسته امام صادق (ع) در پایهگذاری مکتب جعفری، اظهار کرد: امام صادق (ع) در دورهای حساس از تاریخ اسلام، با تأسیس و گسترش حوزههای علمی، میراث ارزشمندی از معارف ناب اسلامی را برای نسلهای آینده بهجای گذاشتند. امروز، بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازخوانی سیره و روش ایشان در زندگی فردی و اجتماعی خود هستیم.
این پژوهشگر قرآنی افزود: در کنار فعالیتهای علمی، روشهای مبارزاتی امام نیز از اهمیت ویژهای برخوردار بود. مبارزه مخفیانه و تقیه، برخوردهای تند با حکام، حمایت از قیامهایی مانند قیام زیدبن علی و محمد نفس زکیه و هشدار نسبت به وابستگی فقها به دستگاه حکومت، از جمله اقدامات سیاسی امام صادق (ع) بود. به گفته منابع تاریخی، منصور دوانیقی، خلیفه عباسی بارها قصد جان امام را داشت که این امر گواه نگرانی حاکمیت از نفوذ فکری اجتماعی ایشان است.
امامصادق(ع) چراغ هدایت در عصر تحولات سیاسی
وی تأکید کرد: از نظر سیاسی و اجتماعی، دستگاه حکومت اموی در این دوره با مشکلات و مسائل بسیاری مواجه بود. موج مخالفت و عصیان بر ضد رژیم اموی در بیشتر جاها روبهافزایش بود. مردمی که از جنایات و ستمهای دستگاه خلافت به تنگ آمده بودند در هر فرصتی دست به شورش میزدند. این شورشها هر چند با انگیزهها و اهداف مختلف اسلامی و غیراسلامی انجام میگرفت؛ ولی در اعلام مخالفت علیه حکمرانان اموی و براندازی رژیم ظلم و ستم آنان و برقراری عدالت و آزادی در جامعه با یکدیگر هم عقیده بودند.
بهشتی ادامه داد: خلفای اموی معاصر امام صادق علیهالسلام عموماً افرادی جنایتکار و ستمپیشه بودند و نسبت به توده مردم بهویژه مخالفان خود، رفتاری خشن و ظالمانه داشتند.
فاصلهگرفتن خلفا از اسلام
بهشتی تصریح کرد: یکی از بارزترین خصوصیات خلفای اموی جدایی آنها از اسلام و بلکه موضعگیری در برابر آیین آسمانی پیامبر (ص) بود. آنان با آن که با نام اسلام و عنوان خلیفهٔ پیامبر اسلام (ص) حکومت را قبضه کرده بودند؛ ولی ارزشی برای اسلام و قوانین آن قائل نبودند. برخی از آنان، پا را فراتر گذارده با صراحت مسئله وحی و نبوت پیامبر (ص) را نفی و انکار میکردند و باتکیهبر قدرت نظامی، هر گونه منکر و حرامی را بهسادگی مرتکب میشدند.
رفتار منصور با امام صادق علیهالسلام
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام صادق علیهالسلام دوازده سال از اواخر عمر شریف خود را در دوران حکومت منصور سپری کرد. در این مدت، منصور بدترین رفتار را با امام علیهالسلام داشت. او میدید که چگونه احساسات و افکار مردم متوجه امام جعفر صادق علیهالسلام است و آوازه فضل و دانش او همهجا را گرفته است و مردم از دلوجان او را دوست دارند. ازاینرو، وجود امام علیهالسلام را مانع بزرگی در راه بقای حکومت ننگین خود میدید.
انتهای خبر/