مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهلسنت سیستان و بلوچستان مطرح کرد:
غدیرخم نقطه عطف مشروعیت سیاسی در اسلام
کد مطلب: ۷۸۹۲۲
تاریخ انتشار:شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۲۱مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهلسنت سیستان و بلوچستان گفت: غدیر خم را میتوان یکی از مهمترین نقاط عطف در مشروعیت سیاسی اسلام دانست؛ این رویداد نهتنها یک بیعت تاریخی بلکه بنیان نظریه امامت در اسلام است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سیفایی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی «اوشیدا» بیان کرد: غدیرخم مانیفست وحدت اسلامی حول محور ولایت الهی و تداوم رسالت پیامبر (ص) است؛ غدیر در بین رویدادهای دینی و تاریخی جزو رویدادهایی است که بیشترین هجمهها و حملات به آن وجود دارد و بهرغم سپریشدن مدتهای طولانی اما همچنان برخی جریانها به دنبال کمرنگ جلوهدادن این رویداد تاریخی و دینی سیاسی هستند.
غدیر، نقطه عطف تاریخ اسلام و تثبیت امامت
وی ادامه داد: این رویداد با معرفی اهلبیت (ع) بهعنوان مفسران راستین دین و امامان هدایت، ظرفیتی بیبدیل برای وحدت امت اسلامی و مقابله با انحرافات فراهم میکند؛ احیای معنای راستین غدیر نه بهعنوان مراسمی تشریفاتی، بلکه «پیمان عمل به ولایت عدل» میتواند اسلام را به جایگاه اصلیاش بهعنوان دین جامعِ وحدتبخش بازگرداند.
مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهلسنت سیستان و بلوچستان تأکید کرد: غدیر خم را میتوان نقطه عطف مشروعیت سیاسی در اسلام دانست؛ پیامبر اکرم (ص) در این واقعه، امام علی (ع) را بهعنوان جانشین و ولیامر پس از خود معرفی کردند؛ این اقدام نشاندهنده لزوم استمرار هدایت الهی از طریق امامان معصوم بود تا جامعه اسلامی از انحرافات قدرتطلبانه مصون بماند.
غدیر، رمز وحدت و هدایت امت اسلامی
وی افزود: غدیر بهمثابهٔ «اساس نظام اسلامی» و «محور وحدت امت» نقطه ثقل راهبردی امت اسلامی است و این نکته را از چند زاویه مورد بررسی قرار میدهیم از جمله غدیر؛ تهدیدکنندهٔ جبههٔ استکبار که دشمن از غدیر میترسد؛ چون غدیر مشروعیت نظامهای دستنشانده را ویران میکند؛ امروز پرچم غدیر، پرچم مقابله با صهیونیسم و آمریکا است و غدیر با معرفی «ولایتِ علی (ع)» خط تمایز امت اسلامی با جبههٔ کفر را ترسیم میکند.
مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهلسنت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: غدیر؛ سکوی مقاومت مشترک و غدیر یعنی همه با هم زیر پرچم لا اله الا الله و ولایتِ ولیالله جمع شویم؛ این همان فرمول وحدت است امروز مقاومت لبنان و فلسطین و یمن تجلی عینی غدیر هستند.
سیفایی تأکید کرد: غدیر؛ نفی تفرقهٔ دشمن ساز یعنی دشمن میخواهد غدیر را بهعنوان عامل تفرقه معرفی کند؛ حالآنکه غدیر دژ مستحکم وحدت است همهٔ مسلمین به فضایل امام علی (ع) معترفاند؛ این نقطهٔ پیوند ماست.
غدیر الگوی حکومت عدل جهانی
مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهلسنت سیستان و بلوچستان افزود: غدیر الگوی حکومت عدل جهانی است؛ یعنی غدیر فقط یک حادثهٔ تاریخی نیست؛ طرحی برای تشکیل تمدن اسلامی است و نظام جمهوری اسلامی، پرچمدار این مسئله است وظیفهٔ ما تبدیل این عید به گفتمان مقاومت و نماد وحدت است؛ باید غدیر را به متن جامعه بکشانیم و پرچم لا اله الا الله و ولایتپذیری را در برابر استکبار جهانی بالا ببریم؛ این همان نسخهٔ نجاتبخش امت اسلامی است.
سیفایی ادامه داد: باوجود گذشت قرنها از آن زمان هنوز نور ولایت و امتداد مسیر نورانی غدیر در دلها شعلهور است و مردم مؤمن ایران اسلامی همچنان تشنه ولایت و در رکاب ولایتفقیه هستند؛ ولایتفقیه را بهمثابهٔ تحقق عینی غدیر در عصر حاضر معرفی کنند و مردم را به عملِ مسئولانه در چارچوب نظام ولایی ترغیب نمایند.
دهه امامت و ولایت بستری مناسب برای تبیین فلسفه غدیر است
وی افزود: امام علی (ع) با تعریف امامت بهمثابه «قطب هدایت»، جامعه اسلامی را به سمت تحقق سه هدف راهبردی سوق داد؛ حفظ اصالت دین با تبیین معارف ناب از طریق امامت، اجرای عدالت اسلامی بهعنوان اساس حکومت دینی، تربیت انسانهای آزاده که در سایه ولایت، پرچمدار مقاومت ضد ظلم شوند و این نگاه، الگویی جاویدان برای تمامی جوامع اسلامی ــ حتی در عصر غیبت ــ باقی گذاشته است.
غدیر؛ میثاق ولایت و استمرار هدایت الهی
مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهلسنت سیستان و بلوچستان با تأکید بر اهمیت رساندن پیام غدیر به نسلهای بعد، اظهار کرد: رساندن پیغام غدیر و تبیین حقیقت آن به نسلهای بعد، از مأموریتهای مهم افرادی است که دغدغه اجتماعی دارند، دغدغه تعالی بشری دارند و دغدغه توسعه و رفاه و آسایش جامعه را دارند.
وی ادامه داد: تبیین غدیر مراحل مختلفی داشته که مختصراً به سه مرحله آن اشاره میکنم در مرحله اول امامان شیعه (ع) در شرایط خفقانِ سیاسی، غدیر را از یک روایت تاریخی به «مدرک حقوقی امامت» ارتقا دادند و غدیر را تبدیل به سند مشروعیتسازی برای رهبری معصوم در برابر طاغوت نمودند.
مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهلسنت سیستان و بلوچستان با اشاره بهضرورت تبیین غدیر افزود: باید با انتشار «الغدیر» بر اساس ۱۱۰ هزار سند، توطئه سکوت درباره غدیر شکست و بیان ۱۲۰ صحابه و ۸۴ تابعینِ اهلسنت که حدیث غدیر را نقل کردهاند و غدیر به مرکز گفتمان شیعه تبدیل شد و مشروعیت تاریخی غیر خود را به چالش کشید و در مرحله سوم امام خمینی (ره) غدیر را «دکترین انقلابی» معرفی کرد که غدیر، سند زندهای است که میگوید حاکم باید معصوم یا عادل باشد.
وی ادامه داد: که روز غدیر، صرفاً یک رویداد تاریخی نیست؛ بلکه جریان حیاتبخشی است که خط نورانی ولایت را از پیامبر گرامی اسلام به امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (ع) و در نهایت به امامزمان (عج) امتداد میدهد.
سیفایی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: غدیر تنها راه نجات مستضعفان است و رهبر انقلاب، غدیر را «نرمافزار حکومت دینی» میدانند در حقیقت غدیر GPS هدایت جامعه اسلامی در گرداب مدرنیته است و غدیر دیگر یک عید تاریخی صرف نیست؛ بلکه «نقشه راه حکمرانی جامعه الهی» است.
وی افزود: از غدیر میتوان آموزههای کاربردی برای حل چالشهای اجتماعی و اخلاقی عصر حاضر استخراج کرد که در اینجا محورهای کلیدی بهعنوان نمونه ارائه میشود حضرت امام علی (ع) امامت را بهعنوان «قطب هدایت» تعریف کردهاند و امامت را نهتنها یک منصب دینی، بلکه مسیر هدایت جامعه معرفی کردهاند؛ ایشان بر سه محور اصلی تأکید داشتند حفظ اصالت دین و امام با تبیین معارف ناب و جلوگیری از تحریف، اسلام را از آسیبهای انحرافی مصون نگه داشتند و اجرای عدالت ایشان عدالت را اساس حکومت دینی دانسته و در دوران خلافت خود، با هرگونه تبعیض و ظلم مبارزه کردند و تربیت انسانهای آزاده امام علی (ع) تربیت نسلهایی را که در سایه ولایت، پرچمدار مقاومت ضد ظلم باشند، ضروری دانستند.
مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهلسنت سیستان و بلوچستان با تأکید بر اهمیت ایمان عملی و تمسک به ولایت تصریح کرد: روز غدیر، روز اکمال دین و روزی است که شیطان در آن به خاک مالیده میشود، در این روز، حاکمیت الهی بر جهان تثبیت میگردد و انسانها باید این گفتمان را زنده نگه دارند تا جریان ولایت و هدایت در جامعه جاری باشد.
آموزههای غدیر را از سطح شعائر مذهبی به الگوی رفتاری تبدیل کرد
سیفایی با اشاره به اهمیت احیای فرهنگ غدیر در لایههای مختلف اجتماعی تصریح کرد: پیامبر (ص) در آستانهٔ رحلت، امت را در حول محور قرآن و عترت متحد کردند؛ برای تحقق یک جامعه پویا و کارآمد، باید آموزههای غدیر را از سطح شعائر مذهبی به الگوی رفتاری و مدیریتی در سطح اجتماع ارتقا دهیم؛ این مهم از مسیر تقویت گفتمان ولایتمداری، ترویج مشارکت عمومی، تقویت اخلاق اجتماعی و تربیت مدیران شایسته میسر میشود.
وی ادامه داد: انتقال پیام غدیر به نسل آینده، نه صرفاً با تکرار خشکِ تاریخ که با تبدیل آن کار نیازمند بازتعریف مفاهیم، استفاده از ظرفیتهای روز و الگوسازی عینی از آرمانهای غدیر در زندگی روزمره است غدیر زمانی زنده میماند که از «متن خطبهها» به «متن زندگی» سرایت کند و این کوچ زمانی موفق است که عدالتِ علوی را به «عادت روزمره» و ولایت را به «وجدان بیدار جامعه"»تبدیل کنیم.
مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهلسنت سیستان و بلوچستان گفت: مسئله غدیر ورود نبی مکرم اسلام به امر مدیریت جامعه است، تعیین امیرالمؤمنین (ع) بهعنوان ولیامر امت اسلامی از سوی پیامبر اکرم (ص)، یک حادثه بسیار بزرگ و پر معنا است، در حقیقت ورود نبی مکرم اسلام در امر مدیریت جامعه است.
انتهای خبر/