معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری
اوشیدا بیان کرد: موضوع سواد رسانه از آن جایی که دارای اهمیت فراوانی در سطح بینالمللی است و کشورهای مختلف در حوزه عمومیسازی سواد رسانه اقدامانی انجام میدهند به همین دلیل هر ساله هفته جهانی سواد رسانه برگزار میشود که ما هم در کشور برنامههایی در این زمینه برای آن در نظر گرفته و اجرا میکنیم.
وی افزود: شعار هر سال هم معطوف به یک مسئله است و هفته سواد رسانهای سعی میکند که بیشتر حوزه مردمی سواد رسانه را موردتوجه قرار دهد امسال بحث اطلاعات منافع بومی کلیدواژه محوری هفته جهانی سواد رسانهای است و در این زمینه باید بررسی کنیم که چه مقدار سواد رسانه میتواند نفع عمومی را منجر شود.
نصیری تصریح کرد: ما معتقد هستیم که سواد رسانه چون گونهای از تجهیز و واکسینه کردن مخاطب در برابر محتواهای مسموم رسانهای است و توانمند کردن آن برای ایجادکردن محتواهای دقیق رسانهای با خودش و در دل خودش بحث محتواهای نفع عمومی را دارد و منافع عمومی را تأمین میکند و موردتوجه قرار میدهد فلذا در همین راستا ما معتقد هستیم سواد رسانهای میتواند بهعنوان یک دانش و مهارتی که نیاز به افرادی است که در هزاره سوم و در عصر رسانه دارند زندگی میکنند بهعنوان یک موضوع جدی برای تأمین نفع عموم مردم موردتوجه قرار بگیرد.
معاون آموزش و پژوهش باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکو ایران ادامه داد: اینکه ما تا چه میزان توانستیم نسبت به بومیسازی سواد رسانه اقدام کنیم ما سواد رسانهای را باید از حالت زینت الایامی خارج کنیم و باید بهعنوان یک امر مستمر در حوزه آموزش توجه کنیم و مورد برنامهریزی و سیاستگذاری ما باشد که متأسفانه در این حوزه شاید نیاز باشد اقداماتی را انجام دهیم و در حال حاضر اقدامات کامل و کافی نیست.
وی با اشاره به کافینبودن اقدامات در حوزه سواد رسانه تأکید کرد: اقدامات انجام شده در حوزه سواد رسانه کامل و کافی نیست نگاهها جزیرهای است در این حوزه و نیاز است که نیاز منسجم ملی مبتنی بر عزم ملی را داشته باشیم که فراگیر باشد و محدود به مرکز کشور نباید تا بتوانیم نهضت سواد رسانهای را حتی در سطح روستاها گسترش یابد چرا که نیاز مبرم است تا عمومیسازی بهصورت واقعی صورت گیرد.
نصیری ادامه داد: باتوجهبه اینکه بحث منافع عمومی برای سواد رسانهای امسال مطرح شده و ما معتقد هستیم که نفع عمومی ارتقای دانش سواد رسانه است و عمومیسازی آن امسال تلاش کردیم که در واقع طی تفاهمنامههایی مذاکرات آن انجام شود که به تقویم کشور روز ملی سواد رسانه اضافه شود تا از این طریق سواد رسانه جدیتر گرفته شود و فراکسیون سواد رسانه در دستور کار با نمایندگان مجلس برگزار شده و امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد تا در حوزه حکمرانی سواد رسانه موضوع متفاوت باشد و حضور در کنفرانس بینالمللی صورتگرفته و این یک اتفاق بینظیری بود که در آن محافل هم حضور داشته باشیم و مطالبهگری در حوزه سواد رسانه را باقوت پیگیری تا از حالت شعار به مرحله عمل برسد و خلأهایی که در این حوزه وجود دارد پوشش دهیم.
انتهای خبر/