داخلی آرشيو گفتگو صفحه اجتماعی
امتیاز مثبت 
۰
 
 دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو مطرح کرد:
نقش ده‌گانه رسانه‌ای در تحقق شعار سال
کد مطلب: ۷۸۳۷۴
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۲۴
 دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو گفت:  دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو گفت: پایان دادن به نشان‌دادن ایران ضعیف زمانی محقق می‌شود که دهگانه رسانه‌ای برای تحقق افقِ «سرمایه‌گذاری برای تولید» به عنوان شعار سال ترسیم شود.
نقش ده‌گانه رسانه‌ای در تحقق شعار سال
معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری اوشیدا با اشاره به شعار سال بیان کرد: سال ۱۴۰۴ سالی است که اقتصاد کشور نیازمند تحول جدی برای بهبود وضعیت موجود است، وضعیتی که وخامت آن بر کسی پوشیده نیست. اهمیت امر تا جایی بوده که برای چندمین سال پیاپی مقام معظم رهبری شعار سال را حول محور مهم اقتصاد تعیین کرده‌اند و «تولید» و «سرمایه‌گذاری» دو کلیدواژه مهم آن تعیین شده است.
وی افزود: این مهم دو بال دارد که مردم و مسئولان در کنار هم تحقق آن را میسر خواهند کرد. اما در این میان «رسانه» بازویی پرتوان خواهد بود تا هم به ترمیم سرمایه اجتماعی پرداخته و سرمایه‌گذاری مردمی را تشویق کرده و هم مسئولان را پاسخگو و وادار به حرکت در مسیر نقشه راه ترسیمی کند.

نصیری با اشاره به ده‌گانه رسانه‌ای این شعار برای تحقق افق سرمایه‌گذاری برای تولید تأکید کرد: برخی اولویت‌های اقدام رسانه‌ای برای کمک به حرکت همگانی در مسیر افق ترسیمی ۱۴۰۴ است که اشاره می‌شود می‌توان به ارائه روایت پیشرفت اشاره کرد که آنچه امروز به‌وفور شاهد آن هستیم غلبه روایت ناامیدی بر روایت امید است. اقدام دقیق رسانه‌ای بیان وضع موجود با تأکید بر ترسیم پیشرفت‌هاست. روایت پیشرفت به‌مثابه «شدن، توانستن و امید» است.

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو تصریح کرد: ساخت تصویر ذهنی صحیح از ایران دومین موضوع قابل‌اشاره است که امروز باتوجه‌به تمرکز رسانه‌های خارج از کشور بر ساخت تصویر ایرانِ بحرانی و غیرقابل‌اصلاح، رسانه باید نسبت به ترسیم تصویر ذهنی دقیق از ایران (ضعف و قوت در کنار هم) اقدام کند. پایان‌دادن به تصویر ایران ضعیف، سرمایه‌گذاری برای تولید را محقق خواهد کرد. ما نیازمند تصویری از ایران هستیم که اعتمادبه‌نفس ملی برای حرکت‌های اقتصادی را تقویت کند.

نصیری ادامه داد: تعهد به امنیت روانی مخاطب خیلی مهم است که نتیجه پمپاژ اخبار منفی بدون بازنشر اخبار دستاوردها و برجسته‌سازی ضعف‌ها با ضریب مضاعف، می‌شود وضعیت فعلی جامعه؛ جامعه‌ای که از ثانیه بعد خود ترس دارد و اوضاع وخیم‌تر از آنچه هست برایش ترسیم شده. این یعنی تعهد به امنیت روانی مخاطب او را نسبت به سرمایه‌گذاری برای تولید تشویق می‌کند.

وی با اشاره به تمرکز بر تقویت اعتماد عمومی افزود: سرمایه‌گذاری محقق نمی‌شود مگر اعتماد عمومی در تمام ساحات پیگیری و مورد توجه قرار گیرد. جامعه بدون اعتماد حرکت روبه‌جلو نخواهد داشت. جامعه بدون اعتماد میل به سکون دارد و حتی گاهی حذف!

نصیری افزود: مورد دیگر از موارد ده‌گانه افق رسانه‌ای تأکید بر «ما می‌توانیم» و تکیه بر توان داخلی است که برای سرمایه‌گذاری و تولید باید همگرایی ملی حول محور مهم «توانستن» صورت گیرد. سال‌هاست توانستن ملت ایران هدف گرفته شده و دشمن می‌خواهد که ما کم‌توان یا ناتوان باشیم یا این‌گونه ترسیم شویم. پس باور به «شدن» و «توانستن» باید در روایت رسانه‌ها پرشمار دیده شود.

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو خاطرنشان کرد: پرهیز از اغراق، سکوت یا جاماندگی رسانه‌ای سرمایه‌گذاری و تشویق برای تحقق آن در تولید، نیازمند ترسیم واقعیات، عدم سکوت در مواقع ضروری برای تبیین وضع موجود و وضع مطلوب و عدم عبور از کنار برخی اخبار مؤثر بر امر سرمایه‌گذاری است. پس نه زیاده‌روی، نه کندروی و نه سکون برای تحقق مسیر ترسیمی در عرصه رسانه قابل‌قبول نیست.

وی با اشاره به گفتمان‌سازی حول مقوله سرمایه‌گذاری و تولید افزود: یکی از کارکردهای جدی رسانه تمرکز بر تولید گفتمان پیرامون مولفه‌های حیاتی یک کشور است. برای تعمیق باور سرمایه‌گذاری برای تولید باید گفتمان آن را خلق و تقویت کرد. «ترویج» این گفتمان به‌دوراز زیاده‌روی باید و حتمی است.

نصیری با تأکید بر رصد و اطلاع‌رسانی وضعیت تحقق سرمایه‌گذاری یا موانع احتمالی آن در نقاط مختلف کشور تصریح کرد: رسانه به‌مثابه چشم بینای جامعه و عضوی از جامعه مدنی باید دقیق ببینید، دقیق بنویسد و دقیق اطلاع دهد. باید موانع را ترسیم و گزارشگر دقیق از وضعیت تحقق شعار سال باشد. مسئولان باید بدانند رسانه نه زینت الایام و روزگار، بلکه ذره‌بینی بر روی عملکردشان هستند.

وی افزود: عدم تهییج و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد با نشر برخی اخبار از دیگر موارد است که اخبار پرشمار قیمت‌ها مثل طلا و سکه و ارز، در لایه دوم خود منجر به تهییج برای خرید و سرمایه‌گذاری در این بازارها می‌شود. حباب نه فقط در قیمت و بازار بلکه در رفتار اقتصادی شهروندان نیز ایجاد می‌شود.

نصیری با تأکید بر پاسخگوکردن دولت و مسئولان مربوطه برای ارائه آمار واقعی و قابل‌سنجش درباره سرمایه‌گذاری برای تولید خاطرنشان کرد: مردم بخشی از عامل مؤثر برای تحقق افق ترسیمی ۱۴۰۴ هستند؛ اما مسئولان قطعاً نقشی جدی‌تر و پررنگ‌تر دارند. راستی‌آزمایی آمارهای ارائه شده توسط مسئولان و بررسی میدانی گزارش‌های اعلامی، وظیفه جدی رسانه‌هاست. باید هزینه گزارش‌های غلط و فریبکارانه بالا رود و این مهم با رسانه آزاد، مستقل، متعهد و اخلاقی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در پایان اینکه ما امروز بیش از هر چیز به «باور» نیازمندیم؛ باور به اینکه راهی جز همراهی جمعی برای بهبود وجود ندارد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark