داخلی آرشيو گزارش صفحه اجتماعی
امتیاز مثبت 
۰
 
هزینه‌های بالای دندانپزشکی معضلی برای مردم شده است؛
درد دندان به همراه رنج هزینه های درمان
کد مطلب: ۷۶۵۳۸
تاریخ انتشار:پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۹
هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی به‌خصوص برای قشر مستضعف و ضعیف جامعه و کمبود مکان‌های تخصصی با تعرفه‌های دولتی باعث شده مردم به مکان‌های زیرزمینی و غیربهداشتی برای درمان دندان خود روی بیاورند.
درد دندان به همراه رنج هزینه های درمان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اوشیدا به نقل از «عصرهامون» امروزه با رشد و پیشرفت روزافزون علم دندان‌پزشکی، می‌توان دندان‌های به درخشندگی و استحکام الماس داشت و برای داشتن دندان‌های سالم باید هم بهداشت و مراقبت را انجام داد.

یکی از مهم‌ترین موضوعات در ارائه خدمات سلامت، گسترش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی و کاهش هزینه‌ها به‌منظور همگانی شدن خدمات بهداشتی و درمانی است؛ متأسفانه خدمات درمانی در حوزه دندانپزشکی هنوز آن‌طور که باید و شاید تحت پوشش بیمه‌های مختلف قرار نگرفته است؛ به همین دلیل در حال حاضر خدمات دندانپزشکی را می‌توان پرهزینه‌ترین خدمات درمانی دانست.

ترمیم و عصب‌کشی دندان در مطب و کلینیک‌های خصوصی برای بیمار هزینه‌های سرسام‌آوری را به همراه دارد و به همین دلیل است که افراد درمان‌های دندانپزشکی خود را شروع نمی‌کنند و یا منظم ادامه نمی‌دهند و یا اگر درد امان آنها را ببرد، لاجرم به کشیدن دندان روی می‌آورند که آن هم دربرگیرنده هزینه‌های زیادی است.

دانشکده‌های دندانپزشکی مراکزی هستند که خدمات دندانپزشکی را با تعرفه دولتی به مردم ارائه می‌کنند که کار درمان را دانشجویان دندانپزشکی با نظارت مستقیم اساتید انجام می‌دهند؛ روزانه این دانشکده خدمات درمانی را به همشهریان ارائه می‌دهند؛ اما آیا این خدمات که این دانشکده به آحاد مردم می‌دهد باتوجه‌به هزینه‌های بالای دندانپزشکی کافی است؟

کلینیک ویژه تخصصی دندانپزشکی زاهدان در نوبت عصر راه‌اندازی شد
نرگس شیرزایی، رئیس دانشکده دندانپزشکی زاهدان در خصوص راه‌اندازی کلینیک ویژه تخصصی دندانپزشکی بیان کرد: دانشکده دندانپزشکی از یک ماه گذشته توسط اعضای هیئت‌علمی در نوبت بعدازظهر در کلینیک ویژه شروع به کار کردند که این کار درگذشته به‌صورت مقطعی بوده؛ اما خوشبختانه این همکاری به‌صورت پیوسته توسط اساتید شروع شده و هر روز بعدازظهر یک پزشک برای رشته‌های مختلف دندانپزشکی در مرکز حضور دارد تا کاردرمانی را برای مردم زاهدان انجام دهند.


استقبال کم مردم به دلیل تغییر تعرفه و کامل نبودن تجهیزات دانشکده است
وی در خصوص استقبال مردم افزود: استقبال مردم کم است و دلیل آن هم تغییر تعرفه‌ها و کامل نبودن تجهیزات است و مواد مصرفی که در اینجا استفاده می‌شود باتوجه‌به تغییر قیمت‌ها و گرانی مواد مصرفی و بسته‌بودن دست دانشکده اطلاع‌رسانی به مردم خیلی کم است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی زاهدان از نابسامان بودن وضعیت بهداشت وسایل مورداستفاده در دندانپزشکی تصریح کرد: پرسنل در خصوص خدمات و بهداشت این دانشکده بسیار کم داریم و شرایط هم برای خرید تجهیزات یکبار مصرف نداریم؛ اما جای نگرانی نیست چرا که تمام وسایل مورداستفاده برای بیماران استریل می‌شوند و عفونی نیستند.

وی در مورد بخش جراحی این دندانپزشکی که از نظر بهداشتی وضعیت خوبی نداشت، ادامه داد: در بخش جراحی هیچ خدمه‌ای برای تمیزکردن این بخش وجود ندارد و تنها یک خدمه داریم که مجبور است تمام بخش‌ها را رسیدگی کند و وقت کم می‌آورد و باتوجه‌به شرکتی بودن این پرسنل و دیر پرداخت‌کردن حقوق آنها انگیزه‌ای برای کارکردن در این مجموعه را ندارد.
شیرزایی خاطرنشان کرد: انجام اعمال درمان ریشه دندان، ترمیمی و زیبایی، کودکان، رادیولوژی، جراحی فک صورت، تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، ارتودنسی توسط متخصصین و اساتید دندانپزشکی و دستیاران تخصصی از جمله خدماتی است که در این کلینیک انجام می‌شود.

عامل اصلی راه‌اندازی مجدد کلینیک، ارائه خدمات به مردم و مراجعه‌نکردن به مراکز زیرزمینی
زهرا کیخا، مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشکده دندانپزشکی بیان کرد: باتوجه‌به افزایش تعرفه‌ای که امسال در کل کشور داشته‌ایم و از طرف دیگر تقاضای مردمی و استفاده و سودجویی که برخی از افراد سودجو در بخش‌های فاقد صلاحیت در بخش زیرزمینی داشته‌اند و افزایش فعالیت این افراد بسیار زیاد شده و به‌نحوی‌که ما بیشترین میزان شکایت‌ها را از خدمات‌دهی که در مکان‌های زیرزمینی داریم؛ دانشگاه بیشترین توان خود را برای افزایش خدمت به مردم هم از نظر کیفی و کمیتی ارتقا دهد.

وی افزود: این مرکز تخصصی به مردم کمک کند که به‌جای مراجعه به مراکز زیرزمینی که در واقع قابل‌اعتماد نبودند و حتی مردم از این مراکز دچار ابتلا به بیماری‌های عفونی جدی مانند هپاتیت شده‌اند، گرچه که تعرفه‌های این مراکز زیرزمینی ممکن است از میزان تعرفه‌های دولتی و خصوصی بسیار پایین باشد؛ اما از آن طرف آسیب‌های جدی در بخش سلامت به مردم وارد می‌کنند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشکده دندانپزشکی تصریح کرد: نیاز اصلی و اساسی می‌دانستیم تا در قسمت ارائه خدمات دولتی تلاش بیشتری در دانشکده دندانپزشکی انجام شود؛ لذا دانشکده دندانپزشکی با همین هدف توسط مسئولین دانشگاه پیگیر راه‌اندازی کلینیک ویژه نوبت عصر آن شد و از ظرفیت متخصصین استفاده شد تا بتواند در این قسمت خدمات‌دهی بهتری به مردم به‌خصوص در نوبت عصر ارائه کند.


نتیجه پخش نبودن برخورد با مراکز زیرزمینی اتباع
ابوالفضل احمدزاده، سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان بیان کرد: در فرایند خدمات‌دهی به مردم استان اشکالاتی در تمام ارگان‌ها وجود دارد و این مختص به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم نیست، در داخل شهر زاهدان مراکز زیرزمینی وجود دارد که اتباع بیگانه خصوصاً افاغنه فعالیت می‌کنند و با هزینه‌های شاید کمتر بر محیط نامناسب به مردم خدمات دندانپزشکی می‌دهند که برای این افراد پرونده‌هایی هم تشکیل شده است؛ اما به دلیل اتباع بودن آنها عملاً نتیجه مطلوبی نداشته است.

وی افزود: ظرفیت خوبی در دانشکده دندانپزشکی هم از نظر کارکنان و هم از نظر دانشجویان وجود دارد و تجهیزات به نسبت مناسبی هم در این دانشکده وجود دارد و همواره نحوه دسترسی عامه مردم به این تجهیزات و خدمات و نظر ما بوده که رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم تأکید کرده در کارگروه‌های مختلف علنی شود به‌خصوص به قشر مستضعف و ناتوان جامعه به لحاظ مالی که دسترسی بیرون به این خدمات به‌سختی صورت می‌گیرد حداقل در این مرکز پذیرش شود.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید برای ماندن پزشک در این استاد مشکلات بسیار زیادی وجود دارد تا یک پزشک در استان خدمات به بیماران ارائه دهد؛ چرا که وضعیت استان هم از نظر مسائل مختلفی که دارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هر پزشکی دوست دارد که در جایی ارائه خدمات کند که هم از نظر مالی وضعیت خوبی داشته و هم از نظر امکانات در شرایط خوبی باشد.

وی ادامه داد: اما برخی از پزشکان هستند که در مطب‌های شخصی خودشان کار انجام می‌دهند که درآمد خوبی هم دارند و درعین‌حال ما پزشکانی نیز در دانشکده دندانپزشکی داریم که بدون هیچ‌گونه چشم داشتی و با همان مبلغ اندکی که دانشگاه علوم پزشکی به آنها می‌دهد بسنده می‌کنند؛ اما خدمت‌رسانی به مردم را جز وظایف ذاتی خود تلقی می‌کنند که این کار قابل‌ستایش است و هم ما و هم دانشگاه از چنین هیئت‌علمی که در این راستا قدم برمی‌دارند حمایت می‌کنیم.

احمدزاده خاطرنشان کرد: حوزه سلامت و درمان جز دغدغه‌های اصلی و فراموش‌نشدنی ما است و در این حوزه باید تمام ارگان‌های درمانی و سلامتی بدون هیچ منتی به مردم بهترین خدمات را ارائه کنند.

در اوایل خردادماه سال جاری کلینیک ویژه تخصصی راه‌اندازی شد
صالح زهی، رئیس کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی زاهدان بیان کرد: این کلینیک در سالهای گذشته در دانشکده افتتاح شده و با آغاز بیماری کرونا به دلیل تعامل‌نکردن متخصصین و پزشکان و مشکلات مالی و کمبود اعتبار که مزید بر علت شد و این کلینیک به مدت چهار سال تعطیل شده بود.

وی افزود: با تأکید ویژه ریاست دانشگاه علوم پزشکی و ریاست دانشکده دندانپزشکی به دلیل بالابودن هزینه‌های دندانپزشکی و به‌خاطر آحاد مردم دوباره این کلینیک در اوایل خرداد راه‌اندازی شد.

رئیس کلینیک ویژه تخصصی دندانپزشکی زاهدان تشریح کرد: تعرفه‌ای که در این کلینیک ارائه می‌شود، مصوبه وزارت بهداشت است و هیچ دخالتی دانشکده بر میزان تعرفه ندارد و این تعرفه دولتی است.


همه خدمات در کلینیک ویژه تخصصی، ارائه می‌شود
وی ادامه داد: هنوز به‌صورت ۱۰۰ درصد تمام خدمات این کلینیک راه‌اندازی نشده است؛ بیشتر خدمات دندانپزشکی از جمله بخش جراحی، رادیولوژی، ترمیمی و زیبایی، اندو، پروتز، کودکان و ارتودنسی در این کلینیک شروع به کار کرده‌اند و فقط در بحث اعتبارات مشکلاتی وجود دارد که با حمایت ریاست دانشگاه علوم پزشکی و سازمان برنامه‌وبودجه این مشکلات هم در حال رفع‌شدن است.

صالح زهی در خصوص مشکلات و نواقص بهداشتی که در بخش‌ها مختلف داشتیم، عنوان کرد: در حال رفع این نواقص هستیم و به همین دلیل در راه‌اندازی به‌صورت کامل این کلینیک با تأخیر روبه‌رو شده‌ایم تا مردم با خاطرجمعی بیشتری برای ارائه خدمات درمانی دندان‌پزشکی به این مجموعه مراجعه کنند.

رئیس کلینیک ویژه تخصصی دندانپزشکی زاهدان اظهار کرد: ساعت شروع به کار این کلینیک ویژه در نوبت عصر هر روز است که از ساعت ۱۵ تا ۱۹ شب به مردم خدمات داده می‌شود و هنوز سامانه نوبت‌دهی این مرکز راه‌اندازی نشده است؛ این مجموعه مانند بیمارستان‌های دیگر نیست و یک سیستمی داریم که وقتی بیمار مراجعه می‌کند اگر بیمار به مطب‌های شخصی مراجعه کرده و مشکل دندان را که مثلاً عصب‌کشی دانسته و به دلیل هزینه بالا در مطب‌های خصوصی به این مرکز دندانپزشکی مراجعه کرده ما آن بیمار را به‌صورت مستقیم به بخش عصب‌کشی برای ارائه خدمات راهنمایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما گاهی بیماران از همان ابتدای درمان به دانشکده دندانپزشکی مراجعه می‌کنند و ما در اینجا ابتدا برای شناسایی بیمار را به بخش تشخیص بیماری‌های دهان و دندان ارجاع می‌دهیم تا توسط متخصصین عکس و معاینه و رادیوگرافی انجام گیرد و پرونده‌ای برای این بیمار تشکیل می‌شود و باتوجه‌به مشکل به بخش‌های مربوطه ارجاع داده می‌شود.

صالح زهی در پاسخ به اینکه آیا در کلینیک ویژه تخصصی هم دانشجویان وجود دارند، گفت: در کلینیک ویژه در کنار متخصصین، دستیاران متخصص هم در برخی از بخش مانند اطفال، جراحی و ترمیم وجود دارند که یک سال دیگر فارغ تحصیل می‌شود و از پزشک عمومی به متخصص تبدیل می‌شوند.

باتوجه‌به هزینه‌های سرسام‌آور دندان‌پزشکی به‌خصوص برای قشر ضعیف جامعه و با وجود مراکز زیر زمینی غیربهداشتی که عامل بیماری‌ها عفونی خطرناکی مانند هپاتیت و ایدز هستند، راه‌اندازی این کلینیک ویژه تخصصی دندانپزشکی با تعرفه دولتی گام مؤثری در جهت همگانی شدن خدمات به عموم مردم زاهدان است که امیدواریم که چنین مراکزی در سطح کلان‌شهر زاهدان گسترش پیدا کنند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark