داخلی آرشيو گفتگو صفحه سیاسی
امتیاز مثبت 
۰
 
پژوهشگر و کارشناس مذهبی:
محرومیت زمان پهلوی در سیستان مشهود بود
کد مطلب: ۷۷۸۶۲
تاریخ انتشار:دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۶
پژوهشگر و کارشناس مذهبی گفت: محرومیت در زمان پهلوی در نقاط مختلف کشور به خصوص سیستان مشهود بود اما انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و آبادانی را برای مردم سیستان و بلوچستان به ارمغان آورد.
محرومیت زمان پهلوی در سیستان مشهود بود
حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر حیدری نسب در گفتگوی با خبرنگار اوشیدا به شرح جزئیاتی از دوران پیش از انقلاب و تحولات سیاسی و مذهبی کشور پرداخت و بیان کرد: در سال‌های پیش از انقلاب، بریتانیا در ایران نفوذ و قدرت خود را به گونه‌ای به اجرا می‌نشست که حتی در مقابل شوروی نیز جایگاهی داشت؛ به طوری که جریان‌های متناسب با مکتب تشیع در ایران، همخوانی چندانی با سیاست‌های استعماری نداشتند.


حیدری نسب در ادامه به بررسی روند تحولات اجتماعی و مذهبی از دوره سلطنت رضا شاه و محمدرضا شاه پرداخت و تصریح کرد: از زمان رضا شاه تا دوران محمدرضا شاه، مسائل مربوط به کشف حجاب، مصرف شراب و دیگر مسائل مرتبط با فضای مذهبی به نوعی همزمان با جنبش‌های سیاسی و اعتراضات مطرح می‌شد.

طبق گفته وی، اقدامات محدودکننده دولت به‌ویژه علیه شخصیت‌ها و جریان‌های دینی و سیاسی (از جمله کسانی که به امام خمینی و شاگردان او گرایش داشتند) موجب ایجاد شرایطی شد که در بسیاری از نقاط کشور این افراد تحت نظارت شدید حکومت قرار گرفتند.


به نقل از وی، در سال‌های قبل از انقلاب، شخصیت‌های شاخص مذهبی و سیاسی مانند حسینی طباطبایی در سیستان و مناطق دیگر ایران فعالیت‌های تبلیغاتی و اعتقادی خود را ادامه می‌دادند؛ اما پس از آزادی سیستان، فعالیت‌های تبلیغاتی ایشان «ممنوع‌المنبر» شد. او به رویدادهایی در سال‌های ۵۶ و ۵۷ اشاره کرد که در آن‌ها شهادت حضرت امام و حضور وی در جلسات محلی و ملی به عنوان نمادی از اعتراض و مقاومت علیه نظام شاهنشاهی به تصویر کشیده می‌شد.

وی افزود: در تابستان ۱۳۵۷، راهپیمایی‌های عمومی در محرم به اوج خود رسیدند و مردم ایران از این فرصت برای افزایش آگاهی سیاسی و مذهبی استفاده کردند. در همین زمینه، اشاره شد که آیت‌الله محمدی در قم دعوت به تبلیغ محرم شد و از این طریق به روشنگری مردم کمک کرد. همچنین، رویکرد خاص شاخصان محلی در شهرهایی مانند زابل به مسائل اعتقادی و سیاسی از دید حاکمیتی مورد توجه قرار گرفت.


حیدری نسب به تحولات بعد از اعلام «من برمی‌گردم» توسط امام خمینی و شرایطی که در پی آن رخ داد، اشاره کرد. وی خاطرنشان نمود که حتی در زمان‌هایی که برخی مبارزان به نوعی فراری به شمار می‌رفتند، موجبی برای ظهور جنبش‌های مردمی و تحولات سیاسی به وجود آمد. او همچنین به پیشرفت‌های حاصل از انقلاب، به ویژه در زمینه‌های نظام‌سازی، آموزش و خدمات عمومی، با توجه به شرایط محدودیت‌ها، تحریم‌ها و مشکلات ناشی از خشکسالی اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری نسب از وضعیت منطقه سیستان به عنوان نمونه‌ای از توسعه‌های حاصل از انقلاب سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آتی شاهد بهبود‌های بیشتر در این منطقه و سایر نقاط کشور باشیم.
وی ادامه داد: شهید حسینی طباطبایی بسیار خوش ذوق و مبتکر و خوش قریحه بودند و از این رو گاهی به سرودن شعر به زبانهای فارسی و عربی نیز می پرداختند. از این آثار بجای مانده می توان از تألیف و ترجمه منطق منظوم به نام «منتهی المیزان» و کتابی به نام «منتهی المقال» و جزوه ای به عربی در مدح حضرت علی (ع) نام برد که به لحاظ نبودن امکانات مالی در زمان حیات خود موفق به چاپ و انتشار آن نشد.
وی پس از فراگیری علوم دینیه در پی درخواست مردم سیستان جهت ارشاد و راهنمایی آنان راهی شهرستان زابل گردید و بنا به دستور مرحوم آیه الله حکیم مسجد و مدرسه ای علمیه در این شهر تأسیس نمودشهید حسینی طباطبایی بسیار خوش ذوق و مبتکر و خوش قریحه بودند و از این رو گاهی به سرودن شعر به زبانهای فارسی و عربی نیز می پرداختند. از این آثار بجای مانده می توان از تألیف و ترجمه منطق منظوم به نام «منتهی المیزان» و کتابی به نام «منتهی المقال» و جزوه ای به عربی در مدح حضرت علی (ع) نام برد که به لحاظ نبودن امکانات مالی در زمان حیات خود موفق به چاپ و انتشار آن نشد.
این کارشناس سیاسی افزود: پس از فراگیری علوم دینیه در پی درخواست مردم سیستان جهت ارشاد و راهنمایی آنان راهی شهرستان زابل گردید و بنا به دستور مرحوم آیه الله حکیم مسجد و مدرسه ای علمیه در این شهر تأسیس نمود

این مصاحبه تحلیلی، تصویری از پیچیدگی‌های دوران پیش از انقلاب و راهپیمایی‌های سیاسی-مذهبی در ایران ارائه می‌دهد و به بررسی نقش عوامل داخلی و خارجی در شکل‌گیری فضای اعتراض و جنبش‌های انقلابی می‌پردازد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark