داخلی آرشيو گفتگو صفحه اجتماعی
امتیاز مثبت 
۰
 
رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان زابل مطرح کرد:
نقش راهبردی رانندگان در اقتصاد کشور
کد مطلب: ۸۰۴۸۰
تاریخ انتشار:پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۰۵
رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان زابل با تأکید بر نقش راهبردی رانندگان در اقتصاد کشور گفت: پایداری زنجیره تأمین کالا، امنیت معیشت مردم و استمرار چرخه تولید و توزیع، مرهون تلاش شبانه‌روزی رانندگانی است که در سخت‌ترین شرایط جوی و جاده‌ای، بی‌وقفه در حال خدمت‌رسانی هستند.
نقش راهبردی رانندگان در اقتصاد کشور
جواد اکبری‌ در گفتگو  با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اوشیدا ضمن تبریک روز حمل‌ونقل، از رانندگان به‌عنوان ستون‌های اصلی چرخه اقتصادی کشور یاد  و بیان کرد: رانندگان عزیز در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی و در مسیرهای صعب‌العبور، نقش بی‌بدیلی در تأمین معیشت مردم و پایداری اقتصاد کشور ایفا می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که اگر این چرخه دچار اختلال شود، زندگی روزمره مردم با مشکل مواجه خواهد شد.

 وی با اشاره به فلسفه نام‌گذاری روز حمل‌ونقل افزود: این روز یادآور رشادت و همدلی رانندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس است؛ زمانی که با پیام تاریخی امام خمینی (ره)، کامیون‌داران به‌صورت خودجوش و حتی با کفن‌پوشی، اقدام به جابه‌جایی کالاهای اساسی، مهمات و تجهیزات موردنیاز رزمندگان و مردم کردند.

 اکبری ادامه داد: نقش رانندگان در دوران جنگ تحمیلی و همچنین در بحران‌ها و بزنگاه‌های مختلف کشور، از یخ‌بندان‌ها گرفته تا شرایط سخت جوی، همواره نقشی حیاتی و قابل‌تقدیر بوده است. در کنار این زحمات، خانواده‌های رانندگان نیز شایسته قدردانی هستند؛ چراکه گاه همسر و پدر خانواده برای هفته‌ها و ماه‌ها در جاده‌ها مشغول خدمت‌رسانی است.
وضعیت ناوگان و شرکت‌های حمل‌ونقل در سیستان
 رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زابل با تشریح وضعیت ناوگان حمل‌ونقل گفت: در حوزه سیستان، ۱۲ شرکت مسافربری و ۴ شرکت سواری فعال هستند که در مسیر زابل - زاهدان خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین خطوط مسافربری زابل به زاهدان، بیرجند، گنبدکاووس، علی‌آباد، فاضل‌آباد، گرگان، تهران، مشهد و به‌تازگی مسیر مستقیم زابل - چابهار راه‌اندازی شده است.
 وی افزود: دو شرکت بین‌المللی ترانزیتی نیز در منطقه فعال هستند که در جابه‌جایی مسافران بین شهرستان نیمروز افغانستان و داخل استان نقش دارند. در بخش باری نیز شرکت‌های حمل کالا در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

 اکبری با اشاره به تعداد ناوگان فعال تصریح کرد: ۲۴۹ دستگاه ناوگان اتوبوسی و ۱۷۵ دستگاه سواری فعال در منطقه وجود دارد. همچنین سازمان راهداری با اجرای طرح نوسازی، موفق شده است حدود ۸۵ دستگاه ناوگان فرسوده را از چرخه خارج و ناوگان جدید و صفرکیلومتر را جایگزین کند. فراخوان نوسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز در دستور کار قرار دارد.
اقدامات فرهنگی و ایمنی
 وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره را فرهنگ‌سازی دانست و گفت: آموزش دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، به‌ویژه در مدارس حاشیه شهر، از طریق برنامه‌های عروسک‌گردانی باهدف آموزش علائم و نکات ایمنی در دستور کار قرار دارد. همچنین توزیع کیف و لوازم‌التحریر آموزشی با محوریت ایمنی ترافیک انجام شده است.

 اکبری از پیگیری راه‌اندازی مجدد شهرک ترافیکی با مصوبه شورای ترافیک خبر داد و افزود: ترویج استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسیکلت و آموزش استفاده از کپسول آتش‌نشانی در بین وانت‌بارها از دیگر اقدامات ایمنی انجام‌شده است.
پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی
 رئیس اداره راهداری زابل با اشاره به پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: در آذرماه، پروژه‌های متعددی در حوزه راه‌های روستایی و روکش آسفالت اجرا شده است. از جمله مهم‌ترین آن‌ها، پروژه کمربندی آیت‌الله سیستانی است که فاز نخست آن به طول حدود ۱۷.۵ کیلومتر شامل روکش آسفالت، ایمن‌سازی تقاطع‌ها، نصب برج نوری و آشکارسازی نقاط پرخطر به بهره‌برداری رسیده است.

 وی افزود: این کمربندی علاوه بر شهر زابل، پنج شهرستان دیگر را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. فاز دوم و سوم پروژه، شامل احداث دوربرگردان‌ها، میدان‌ها و تکمیل حدود ۶ کیلومتر باقی‌مانده، پس از تأمین اعتبار اجرایی خواهد شد.

 اکبری ادامه داد: روکش ۵ کیلومتر از مسیر روستای سادات در حال اجراست، پروژه جاده سلامت بجار به پایان رسیده و خیابان شهدای ۵۲ و ۵۴ با همکاری شهرداری در حال اجراست. همچنین در آذرماه بیش از ۶۰ کیلومتر از راه‌های منطقه خط‌کشی شده و نصب علائم افقی، شابلون‌ها و چراغ‌های چشمک‌زن در نقاط حادثه‌خیز انجام شده است.

بیمه رانندگان
 وی در پاسخ به پرسشی درباره بیمه رانندگان گفت: بیمه رانندگان فعال در صورت اشتغال مستمر و فعالیت قانونی برقرار است و از سوی سازمان پیگیری می‌شود.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان زابل ضمن تبریک مجدد روز حمل‌ونقل، برای رانندگان، خانواده‌های آنان و همه فعالان این عرصه آرزوی سلامتی و توفیق کرد و از حمایت مسئولان استانی و نمایندگان مجلس قدردانی نمود.
 
انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark