چوب معاندین و مخالفین لای چرخ توسعه جنوب شرق کشور؛
تریبونهای افراطی مهمترین عامل توقف توسعه سیستان و بلوچستان هستند/ بگذارید استان نفس بکشد
کد مطلب: ۷۵۴۶۱
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۵سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد؛ اما معاندین و مخالفین به دنبال متوقف کردن این قطار هستند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور در جنوب شرق ایران قرار دارد این استان در مرزهای خاکی با دو کشور افغانستان و پاکستان هم مرز و از طریق دریا با کشورهای حاشیه خلیجفارس نیز مرز مشترک دارد. این استان درگذشتههای دور به دلیل دوری از مرکز و عدم توجه برخی از دولتها مسیر توسعه و پیشرفت آن بهکندی صورت گرفت و بسیاری از طرحها و کارهای که برای توسعه این استان در سالهای گذشته به تصویب رسیده بود اجرایی نشد و اگر هم به مرحله اجرا رسید بهصورت خیلی کند در حال پیشرفت بود.
این بیتوجهی برخی از دولتها درگذشته موجب گلایهمندی رهبر انقلاب از اجرای طرحهای مصوب در این استان شد و ایشان در دیدار اخیر مردم سیستان و بلوچستان در حسینیه امام خمینی فرمودند: «اگر دولتها به آن مصوّباتی که در اوایل دههٔ ۸۰ که بنده آمدم بلوچستان و تصمیمگیری شد، عمل میکردند، امروز چهرهٔ استان فرق میکرد. از طرف بعضی از دولتها تنبلی شد، بیتوجّهی شد. امروز بحمدالله مشغولاند، کار میکنند، تلاش میکنند. بنده امیدوارم و انشاءالله که این امید به نتیجه برسد. خب، این مسائلی بود مربوط به این منطقه.» دولت سیزدهم به دنبال پیشرفت و آبادانی جنوب شرق کشور امروز دولت نگاه ویژه به توسعه و آبادانی در این منطقه از کشور دارد و بسیاری از طرحهای مختلف عمرانی و اقتصادی را در این منطقه در دستور کار و اجرا دارد تا چهره استان به سمت پیشرفت و توسعه و آبادانی تغییر کند.
یکی از مشکلاتی که درگذشته باعث عقبماندگی استان شده بود نبود راههای مناسب و بزرگراه در این نقطه از کشور بود که امروز با اجرای کریدور شمال به جنوب که وصلکننده مرزهای ابی و خاکی سیستان و بلوچستان است و از مرز میلک در شمال استان آغاز میشود تا شهر بندری چابهار و دسترسی به آبهای آزاد دنیا ادامه دارد، در چند سال اخیر باتوجهبه اهمیت این محور تلاش شده است تا جادههای ناایمن سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گیرد بهطوریکه در حال حاضر ۲۱۷ کیلومتر بزرگراه و ۸۳ کیلومتر راه اصلی استانداردسازی شده است.
متوسط ساخت بزرگراه در دولت قبل در سیستان و بلوچستان حدود ۱۳ کیلومتر بوده است که با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیر ساختها در حال حاضر متوسط سالانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده است که نویدبخش رونق و آبادانی بیشازپیش است.
نبود زیرساختها و استانداردسازی مناسب برای ساخت پلها و مسیرهای دسترسی به برخی از شهرها و روستاها در جنوب این استان موجب شده بود تا بر اثر بارندگیهایی فصلی خسارتهای زیادی به پلهای قدیمی در جنوب استان وارد شود که برای جایگزینکردن آنها پلهای مهرستان، کورکلکیان، نهراب ، فتحلی کلات و صفر زایی عملیات احداث انها اغاز شده است.
راهآهن چابهار - زاهدان اکنون ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حال حاضر در سیستان و بلوچستان طرحهای مختلفی در بخشهای حملونقل ریلی و هوایی در حال اجرا است که مهمترین آنها بهرهبرداری از خط راهآهن زاهدان به خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر و راهآهن زاهدان به چابهار به طول ۶۳۳ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۷ درصد در حال اجرا است.
با تکمیل راهآهن چابهار - زاهدان، بار از طریق چابهار به قسمت شرقی و جنوب شرقی آسیا و چین از آنجا به کشورهای CIS و کشورهای اروپایی منتقل میشود که همین موضوع، پروژه مورد اشاره را طرحی فرامنطقهای کرده است.
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول در تیرماه گذشته بیان کرد: راهآهن چابهار - زاهدان اکنون ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشبینی میکنیم حداکثر طی ۲ سال آینده تکمیل شود. هدف ما تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور است، با این کار چابهار معنای بندری پیدا میکند و بهرهوری بندری آن بیشتر خواهد شد.
در زمینه توسعه حملونقل هوایی نیز در استان اقدامات خوبی در حال اجراست و در این راستا فرودگاه زاهدان، ایرانشهر، زابل و سراوان نیز روند تکمیل آنها از شهریورماه ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است.
سیستان و بلوچستان پیشتاز در عرصه ساخت مسکن است در طرح نهضت ملی مسکن نیز این استان با احداث بالغ بر ۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی پیشتاز در عرصه ساخت مسکن است.
عطا اله اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: برنامه ابلاغی طرح نهضت ملی مسکن به استان حدود ۱۴۲ هزار واحد مسکونی است که تاکنون برای ساخت ۳۳ هزار و ۵۰۶ واحد شهری و روستایی پروانه ساختمانی صادر شده است.
وی ادامه داد: همچنین ۳۰ هزار و ۹۶۲ واحد در مرحله فونداسیون، ۲۰ هزار و ۳۲۴ واحد در اسکلت و سقف، ۱۶ هزار و ۶۵۰ واحد در مرحله سفتکاری و ۱۲ هزار و ۱۷۵ واحد در مرحله نازککاری قرار دارد.
اکبری اذعان کرد: طرح نهضت ملی مسکن استان یک طرح تحولآفرین بوده بهطوریکه ضمن رونقبخش تولید در واحدهای صنعتی کوچک با متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصد در نقاط شهری و روستایی استان اشتغال ۳۴ هزار و ۷۱۵ نفر را به همراه داشته است.
انتقال آب از دریای عمان بزرگترین پروژه آبرسانی به سیستان و بلوچستان است سیستان و بلوچستان که علاوه بر کمبود نزولات آسمانی، متأسفانه عدم تحقق حقابه قانونی ایران از سوی کشور افغانستان بر این مشکل افزوده است در این راستا برای تأمین آب پایدار در این استان دولت تلاشهای متعددی را در دستور کار قرار دارد و یکی از بزرگترین طرحها، انتقال آب از دریای عمان است.
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان دراینرابطه گفت: انتقال آب از دریا از دو محور یعنی هم از سمت زاهدان و هم از سمت چابهار کار شروع شده و داریم بهسرعت کار میکنیم و کارگاههای دیگر هم در حال فعالیت هستند و داریم یک سری کارگاههای جدید هم ایجاد میکنیم که انشاءالله بهسرعت بتوانیم این پروژهها را به نتیجه برسانیم اینها اعتبارات زیادی میخواهد در خصوص بحث آب تهلاب مقام معظم رهبری محبت فرمودند بخشی از آن اعتبارات تأمین شد و انشاءالله با سرعت دارد کار پیش میرود به سمت دریا هم به همین صورت دارد کار انجام میشود.
باتوجهبه عدم شبکه گازرسانی در این استان در سالهای اخیر در راستای توسعه نهضت گازرسانی به استان که سالهاست مردم آن سیلندر به دوش بودند اقدامات مهمی در این استان شکلگرفته است. طرحی که با اجرای پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول ۹۰۷ کیلومتر با لولههایی به قطر ۵۶ اینچ در شهریور ۸۹ به بهرهبرداری رسید و در فروردین سال ۹۳ طرح گازرسانی به زاهدان، چابهار، زابل، کنارک و صنایع موجود منطقه با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ تصویب شد.
به گفته محمدرضا میرشکاری مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان، اکنون هشت شهر از مجموع ۵۵ شهر استان شامل زاهدان، زابل، ایرانشهر، خاش، بمپور، بزمان، اسماعیلآباد و محمدان از گاز طبیعی بهرهمند شدهاند که در مجموع و تاکنون بیش از ۱۲۸ هزار و ۵۰ مشترک خانگی و حدود یک هزار و ۹۵۰ مشترک عمده از این موهبت الهی استفاده میکنند و این در حالی است که امکان اشتراکپذیری جهت ۲۲۳ هزار و ۴۰۰ مشترک مهیا شده است.
با همه اینها به نظر میرسد در سطح ملی نگاه ویژهای به توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان وجود دارد و گامهای بلندی برای پیشرفت و آبادانی منطقه در حال برداشتهشدن است.
اما نکتهای که باعث توقف این ریل توسعه خواهد شد، ایجاد ناامنی و تحرکات افراطی از سوی برخی تریبوندارها است که با بیان مسائل غیرواقعی به دنبال ایجاد ناامنی و ضربهزدن به زیرساختها و توسعه استان هستند و به دنبال آن هستند تا با ایجاد ناامیدی در بین مردم اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران را در منطقه کمرنگ و متوقف کنند.
در این راستا نیاز است تا مردم و مسئولان هوشیار و آگاه باشند و با بصیرت، اتحاد و انسجام بیشتر نگذارند تا قطار توسعه و پیشرفت در این استان متوقف شود و افرادی که با دشمن همراهی میکنند به اهداف خود برسند.
انتهای خبر/